Dagens problem: Vill inte gå in i stallet
Jag kommer att posta lite olika problem då och då för att det är kul att se hur just du skulle lösa detta problem. "Dagens problem" är påhittade problem (fast de är verklighet för en del hästar).
Garpur har gått på lösdrift i hela till tolvåriga liv. Nu har Anna köpt honom och hon vill ställa upp Garpur på box men möter ett stort problem när hon ska leda in honom i stallet första gången. Garpur stannar och växer fast i marken. Han tänker INTE gå in i det där huset. Anna provar att locka in med mat och godis, men det går inte. När någon försöker putta på bakifrån stegrar sig Garpur och kastar sig bakåt. Han tänker minsann inte sätta en hov innanför stalldörren.
Anna ber dig om hjälp. Hur skulle du göra för att få Garpur att förstå att det inte är farligt att gå in i stallet?
Hade börjat med lite ledarskapsövningar i paddock/rundpaddock. Utrustning repgrimma och långt ledrep.
Sen had ejag börjat med samma övningar utanför stalldörren. Allt efterhand bett han göra halt framför dörren. Ställer han sig på andra sidan så ber jag han backa eller gå fram beroende på vilken sida av dörren han ställer sig på.
Sen hade jag gått mot dörren stannar han så ger jag tryck i grimman, så fort han tar ett steg fram släpper jag på trycket som belöning. backar han så "jagar" jag iväg han så han får springa runt mig tills jag får uppmärksamhet från han innan jag prövar igen. ( kan behöva upprepas ) När han kommer in med huvudet så stannar vi och sen backar ut, Inte in med hela hästen i början, lite som att lastträna.
Hoppas ni förstår.

Min häst har det problemet, han går bara inte in i stall (vi har prövat med flera olika).
Så måsta jag in i stallet (ex vetrinärklinik) så måste jag ha med mig havrehink och tid.
Havrehinken ska stå på marken och man får dra den sakta innåt när han tar myrsteg frammåt, dock tar han kanske ett steg frammåt, två steg bakåt, men julängre fram man flyttar hinken(den måste flyttas när han går fram) så går han längre in.
Det går inte att ställa hinken inne i stallet och skramla, hinken ska vara precis under hans mule så han nästan kan äta.
kissmekate.blogg.se