Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettsjukdomar
Läst 2154 ggr
Toltaren
0

Sår under ögonen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glói får årligen läskiga sår under ögonen, ofta kliar han upp dem så att de blir blodiga och han ser hemsk ut! (Bilden är från första dagen med sår, brukar bli värre!) Vi har flughuva på honom och växlar det med flyaway samt baddar honom med ett starkt medel som veterinären skrivit ut åt honom.

Någon som känner igen dessa sår? Eller har tips på behandling?

• De smittar inte
  • Det är ingen svampinfektion
  • Det är inte sommareksem (är endast under ögonen)
  • Brukar få det efter första duschen på året (?)
  • Det är inte soleksem (blir värre av Helosan m. solskyddsfaktor)

Vi har haft veterinär på honom som sagt, men hon visste inte vad det kunde vara, hon tog även hudprover för att se om det var svamp, vilket det tydligen inte var…

I övrigt verkar han inte lida av det, men det ser fruktansvärt hemskt ut!

740tjejen
0

Hade nog inte använt starka salvar medel runt ögonen som irriterar slemhinnorna, Har de tagit blodprov.

selfrejection
0

Jag tänkte på det du skrev om att det kommer efter första duschen, han är inte allergisk mot schampoot eller det ni tvättar med? Låter ju konstigt att det bara blir reaktion under ögat av det, men man vet ju aldrig.

Toltaren
0

#1 Baddar med den 1 cm från ögat just för att akta honom och jag minns inte om de tog blodprov faktiskt! Kanske ska kolla om det går att fixa snart…! Tack!

#2 Det har jag tänkt på också! Men har använt olika schampon, bland annat aloe vera och sådana oparfymerade mot eksem och även grönsåpa. Dessutom tvättar jag honom inte i ansiktet (vill ju helst undvika att framkalla såren…) Men tänkte om det kanske var något hormon eller något i kroppen som stimuleras då… Jag vet inte.

Sedan så säger jag inte att ni behöver ha svar (!) Inte ens veterinären visste vad det kan vara… Tänkte mest på om någon stött på problemet tidigare då veterinären sa att skimlars hud ofta är väldigt "speciell" i negativ bemärkelse.

740tjejen
0

Skimmel jag hade visa aldrig nått konstigt, var avblekbar. dock bara 5 år. men hitta aldrig nån skråma på henne.

selfrejection
0

#3 Han kanske har väldigt känslig där och blir bränd av solen? Så kan det ju vara med katter tex vet jag, speciellt vita.

Maja
0

Hm, jag vet att min kompis skimmel hade samma problem förra sommaren. Ett stort "sår" som bara dök upp från ingenstans.

Inget nytt foder som han får så här års (allergi)? Något konstigt gräs? :P Hm, nej, jag funderar bara högt. :) Har tyvärr ingen idé. Men jag hoppas att det löser sig!

Toltaren
0

#6 Har funderat på om det kan vara något i gräset hemma, men de går liksom i olika hagar och går där ofta i samma hagar under hösten/vintern som när de brukar bryta ut… Tungan ute I år är det i alla fall mycket bättre än vad det brukar vara, vilket är väldigt skönt.

Zinoida
0

Vad jag har förstått löper avblekbara skimmlar en ökad risk för Malignt melanom. Vanligen ska det väl visa sig som mörka knutor runt ögonen och andra områden med mindre hår. Om de brukar gå sönder och bli sår vet jag inte. Men det sägs att besvären blir sämre eller uppkommer av starkt solljus, fast andra säger att det är en myt…

Kan det kanske vara det? fast borde inte veterinären sagt något om det? Kanske var det han/hon menade med att skimmlars hud är "speciell"? Vissa kallar det för "skimmelsjukan".

Här kommer några länkar där du kan läsa om Malignt melanom på skimmlar:

http://www.hyttornashastgard.se/behandlingar/melanom.html

http://www.horses-and-horse-information.com/articles/0701melanoma.shtml