Dagens problem: Svårfångad häst
Påhittat scenario:
Perla är ett ungsto som är svår att fånga i hagen. Hon bryr sig absolut inte om att hagkompisarna försvinner, hon klarar sig gott och väl själv. Alla hästar kan komma i full galopp till grinden när de ska ridas/tas in, men hon står kvar eller kommer i långsam skritt, men vänder så fort hon ser en människa. När du kommer fram till henne och ska sätta på en grimma vänder hon rumpan till direkt och hotar att sparka. Hur skulle du lösa detta? Hur skulle du träna henne? Alla har olika metoder, jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur just du skulle göra.
Mitt är nog rätt tålamodskrävande, men har funkat hittills. Hon bör nog helst vara ensam i hagen max 1 kompis så man inte blir trängd och hon inte kommer fram.
Tar en tidning och ett äpple/pellets går in och sätter mig i hagen gärna på en sten eller stubbe ifall jag behöver komma upp snabbt.
Sitter och läser och låtsas äta äpple. Ta ej med grimma i början.
Kommer hon fram får hon smaka äpple/pellets. Sen går man därifrån inge klapp eller annat kel.
När hon är van detta så börja med klappar med mer.
Nästa steg är att ta med grimman, den ska dock ligga på backen så kan hon/han själv välja och nosa på den. Glöm ej godiset.
Efter några vänder så kan du hålla i grimman tex över axel eller hur du nu bär den.
nästa prövning är ju att få på grimma. Massa godis och beröm. Sen ta av den.
Nästa vända leda runt i hagen.
och så vidare.
Vet det är rätt mycket godis men det känns som att de får en positivare upplevelse.
För vissa hästar kan det funka med att man jagar bort dom sen när man får deras uppmärksamhet kan man backa för och se om hästen följer dig istället.Prova och svänga åt olika håll med mer.
Bör också göras med max 1 kompis.
Kanske låter som svammel mest nu, är lite trött så dålig på att förklara.

Jag brukar köra på två alt. med Ess beroende på.
1: Valla metoden.
Jag driver på så han får springa och försöker göra så det är jag som bestämmer vart han ska springa, stannar han så driver jag på igen tills jag bestämmer att det är ok att sluta springa.
Han brukar ge upp efter ett tag.
2: Hink metoden.
Om jag har brottom och kan ana att Ess är på jobbigt humör (typ under sommaren) så tar jag med hans krafthink med lite havre, när han äter så lägger jag grimskaftet runt halsen och sen på med grimman. Eller så tar jag homom i enbart grimskaftet eftersom han är så rädd om sina öron och därför inte vill ha på grimman.
Dock brukar han oftast gå med grimma i hagen då utsläpparna ej får av den innan han har stuckit sin kos.
kissmekate.blogg.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är alltid klurigt när en häst inte bara är ovillig att bli fångad utan även visar baken. Havrehinken är ju ofta en mycket effektiv om dock väldigt kortsiktig lösning, som man absolut tar till ibland för man har tyvärr inte all tid i världen ;).
Om hagen inte är fruktansvärt stor så skulle jag försöka driva in henne i ett "hörn". Jag vill dock inte komma för nära utan jag vill bara irritera henne med min närvaro. Inte pressa henne så mycket att hon försöker "bryta sig ut" ur min osynliga inhängnad som jag styr med min kroppsposition. Hon får INTE äta. Se verkligen till att inte vara för nära, till en början. Stannar hon och tänker är det bra. Tar hon för lång tid på sig kan jag flytta mig något ett göra något annat som gör att hon inte glömmer mig. Efter ett tag om hon lugnat ner sig kan jag börja pressa henne så smått. Gå närmare och visar hon baken så stå på dig inom den gräns att hon inte kan göra dig illa. Blir hon FÖR pressad att du märker att hon föröker "bryta sig ut" ur din osynliga inhängnad så backar jag. Inte mycket men bara så hon inte sticker. För skulle hon vilja springa så kan hon det :). Den är svårt att förmedla en känsla i text men det här tar tid, dock inte lika långt som den med tidningen och äpplet ;) men man får absolut inte vara stressad och man måste känna sig lugn och självsäker. Vilket inte är det lättast när skithögen till häst inte vill komma in :P
Ibland kan det räcka med att man bara får komma närmare än man gjort tidigare, första försöker behöver inte leda till infångning. Man måste känna av=svårt såklart! Är tillfället rätt och hästen ändå känns mottaglig för ett infångande så försöker jag. Jag tuggar min in i hästens bekvämlighets zon, sakta men säkert. Och skulle hon försöka bryta sig ut så stå ivägen bara tills hon står still igen. När hon står still är hon duktig, för det är ju det vi vill. Vi vill att hon ska stanna och slappna av.
Vet inte om mitt svammel direkt hjälpt men det är så jag brukar göra och hästen tröttnar snabbt när den känner att det inte är någon idé, för "det finns ju ingenstans att ta vägen", eller det är vad den ska tro :P
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi hade en islandshäst hemma förra året som var rädd och inte ville fångas in, jag använde mig av "valla metoden" på henne, fast jag jagade inte bort henne, jag gick bara lugnt efter henne, vart hon än gick så gick jag efter, små lugna rörelser, första dagen höll vi på lääänge. Men tillsut fick jag komma närmare och närmare, när hon sedan kom in i ett hörn gick jag lungt fram och satte på grimman, dock blev hon rädd för "haken" på grimman som klirrade till så hon slet sig.. så det var bara att börja om ;-) men in kom hon tillslut. Eftersom hon var så rädd för människor så gick jag runt elelr satt i hagen, när de fick foder så satte jag mig på huk bredvid henne, efter ett tag fick jag ta på henne, klappa och smeka henne över hela kroppen. Någon gång kunde jag bara gå in i hagen med godis, satte mig på huk och väntade på att hon kom fram, när hon gjort det fick hon sitt godis och jag gick därifrån.
Jag tycker det är så olika från häst till häst, men det är ju otrevligt om de dessutom visar baken, men jag skulle prova att komma henne nära utan att kräva något mer från henne i början, och jobba mer utifrån det.
// Ulrika
Svaret beror mycket på av vilket skäl hon inte låter sig fångas. Är det för att hon är skygg och osäker eller är hon dominant?
När jag ska fånga in hästar som går iväg brukar jag göra som flera innan nämnt, gå efter och driva på, de får gärna springa. Om hon ser mot dig släpper du all energi och backar, vänder hon bort driver du på igen tills du får hennes uppmärksamhet. När hon stannar kan du stå kvar en stund, backa lite, sen försöka försiktigt gå fram igen. Går hon iväg driver du. Ha en vänlig attityd.
Detta är väldigt svårt (omöjligt?) att göra i en stor hage så du kanske behöver fundera över att i så fall ha henne i mindre inhägnad när du övar detta, t ex genom att driva in henne i en mindre hage.
Om din häst är lättstressad, osäker och skygg måste du förstås gå mer försiktigt fram. Vissa hästar är så pass rädda att metoden inte funkar, och i så fall skulle jag ta med mkt morötter och göra som ovanstående nämnt, sätta mig och läsa eller annan syssla i hagen. Kommer hon närmre kan du slänga en morot i marken i början. Så fort hon avancerar mer än hon gjort innan, det vill säga när hon utmanar sina gränser, tar du dina saker och går från hagen. På så sätt blir hon nyfiken men inte pushad.
En annan sak att tänka på är att vi av naturen är sådana att vi går rakt mot ett mål, medan hästar zickzackar sig fram till målet. Gå därför absolut inte rakt fram till henne, detta kan vara ngt att tänka på även om man inte har en svårfångad häst.
Det är också viktigt vad du gör när du väl fångat in henne. Går ni direkt och sadlar och rider iväg varje gång kan hämtning från hagen förknippas med arbete. När du fångat in henne, gå till en plats med ännu bättre bete och låt henne äta en stund. Eller ta en promenad till någon spännande plats, mys med varandra. Släpp sedan tillbaka henne i hagen igen utan att ha tränat.
Vilken personlighet hon än har lämpar det sig också att träna parellis 7 games för bättre relation. Mer friendly game om hon är osäker, mer driving game om hon är dominant.
vill också tillägga att jag är mkt skeptisk mot att "jaga" in henne i ett hörn. Rent allmänt tycker jag att man ska undvika tvångssituationer i sitt umgänge med hästarna. Ge henne möjligheterna och förutsättningarna att välja själv vad hon vill göra, men gör det attraktivt att välja dig.