Eksem?
Hur tidigt kan det visa sig att hästen har eksem och på vilket sätt, när ska man ta "klådan" på allvar?
Min snart 3 år gamla valack går första sommaren på bete "hemma" och har börjat klia sig, jag vet att han kliade sig även förra sommaren, han kliade av en del av manen och luggen, men har aldrig varit mjällig och skorvig han är inte svullen heller. tjejen som han stod hos menade att det kunde vara "unghästkli", men eftersom han börjat även denna sommaren så börjar jag nu att fundera, han kliar manen och svansen och nu känns det som det är läge att köpa ett eksemtäcke till honom, men då säger flera att man inte ska täcka i onödan då de blir ännu känsligare.. så vad ska jag göra? 
Prova och smörj först. Eksemhästar med lindrigt eksem ha rjag smörjt med aloe vera. Annars får man gå de mer kända men dyrare märkena.
De blir absolut inte känsligare med täcke! Kliar sig hästen bör man börja behandla direkt, för att förebygga så kanske man slipper få en häst som utvecklar eksem. Hellre en eksemfri häst som mer eller mindre behandlas som eksemhäst än en häst med fullt utvecklat eksem…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag hade köpt täcke och behandlat som de vore eksem.
Har hört att det ibland kan vara svamp, vilket försvårar situationen då behandling av eksem ökar svampproduktion eftersom man i regel behandlar eksem genom mjukgörande och fukt orsakar svamp.Om man misstänker svamp är det alltså sämre att eksembehandla. Om det dock är eksem så är det bättre att behandla i tidigt stadie.
Att sätta på täcke lär i vilket fall vara oproblematiskt, och är även det effektivaste medlet för att hålla borta eksem.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eksem täcke är nu beställt, tills det kommer får han använda ett flugtäcke… Jag tänker absolut behandla honom, men blir så konfunderad av att alla jag pratat med säger så olika.
Men tack för era svar 
Jag använder Leovet Bio-skin på min häst med ganska mycket exem. Han har täcke med huva och jag smörjar ordentligt en gång i veckan och om det blir tort lite då och då, och han klarar sig bra med det. Är ganska dyrt, men fungerar bra. Finns på Glirnashopen.se 2,5liter för 1110kr + frakt, en jättedunk kan man säga, min kommer nog räcka i mer än denna sommar :p

men, ni som har eksemhästar.. hur pass tidigt märkte ni att de hade eksem, hur började det?
Och för att klargöra det där om att en del sagt till mig att inte täcka i onödan, de menade att hästar som täckas i onödan (alltså de hästar som kanske inte har eksem utan kliar sig av annan orsak) kan bygga upp ett eksem eftersom de hästarna aldrig kommer i kontakt med knotten/myggen, de bygger på såvis inte upp ett tillräckligt imunförsvar mot ohyran…
men jag VET ju att det är jätteviktigt att ta kli på allvar då det kan vara eksem, en häst som har det jobbigt är ju det sista man vill ha. Orsaken till att jag skrev det här inlägget var ju om jag gör rätt om jag täckar honom nu, efter att ha hört detta påstående. Han ska ju snart ut på bete och vill ju att han ska ha det bra.
selfrejection- tack för tipset! behöver sådant nu om jag för första gången skall bli en "eksemmatte"!!
#7 Det jag ser på min häst på våren är inte att han kliar sig, utan att han får mjäll i manen och svansen. Då åker täcket på och jag börjar smörja. I år tog jag på det för kanske 3 veckor sedan, det var också då jag började se myggor på kvällarna och tyckte det var dags. Sedan om jag inte hade sett något på honom, men alla andra exemhästar fått på sig täckena så skulle det nog åka på ändå bara för att. Än så länge har han inte huvan än, väntar och ser om den behövs.
Min häst köpte jag i höstas men har tagit hand om honom och andra exemhästar i flera år, och alla har behandlats med Bio-skin och det har fungerat bra på alla. Men det finns ju så himla mycket man kan använda i alla olika prisklasser så det är bara att prova och se om det funkar för just din häst. Tänk på att kolla om han får exem där han har virvlar också, typ under magen och så. Där får min och det ser man ju inte om man inte tittar efter det, så det är lätt att missa.
lärde mig idag att om det är svamp så är täcke väldigt dåligt eftersom man måste lufta svamp mkt.Har också förstått att det kli hos unghästar är ett vanligt fenomen som oftast går över.Har en unghäst på vårat stall som kliar sig, men det ser inte ut som typiskt eksem.
Kolla i hårbotten. Är det torrt? Svullet? Har han sår? Är han svullen under magen längs mittensträngen?
Om han bara skaver av man och inte har ngt av ovanstående kanske det inte är eksem.
Måste tillägga att jag verkligen inte är en expert på området, och det jag framför har jag inget vetenskapligt belägg för utan hört muntligt. Ta mig alltså inte på för stort allvar

Han är inte mjällig, sårig och inte heller torr eller svullen, han har inga sår förutom dem rivsår han får när han kliar sig mot en del vassa grenar
.
Förra sommaren var det likadant, han var inget av ovanstående, men kliade bort en hel del av luggen och manen, lite av snansen bak. Jag hade ett shettissto fram tills i höstas som tyvärr fick eksem kan jag tänka mig, hon var mjällig och svullen i hela mankammen samt svansroten. Jämför jag dem två så är de inte alls lika.
Men som sagt, jag vill vara ute på säkert vatten och förebygga eksem, om det nu skulle vara det han har. Så jag kommer att täcka honom denna sommaren. Vi har mycket skog och knott här som han skall gå på bete. Förra sommaren gick han på en Ö utanför Tanum och detta sägs vara den bästa platsen för eksemhästar, men ändå kliade han sig i somras… så antingen är det unghästkli som jag hört många säga nu eller så är det helt enkelt början till eksem, eller som någon sa.. svamp? finns det föresten något sätt att ta reda på detta? om det är svamp, borde inte det synas på något sätt förutom kliet?