Snubblig häst?
Hej!
Har ju hittat en underbar foderhäst som heter Au´s och sen jag fick honom så har han varit ganska snubblig, och så skodde jag om honom för 2 veckor sen och han har ganska stora hovar fram men då var han även rätt "tåig". Sen så när vi rider i skogen tycker jag han snubblar mycket mer än den gamla gubben som jag ibland rider.
Igår när vi var ute och red och övade övergångar tölt-skritt så skulle vi precis börja tölta och hade kanske hunnit med 5 steg på en plan, rak grusväg så snubblar han så illa att han går omkull. Jag flög av och han skrapa i båda knäna. :(
Någon som har någon tanke om varför han är så snubblig. Han har stått ett halvår och har bara gått i nån månad…?
Hälsn Matilda
MVH Matilda
http://matildaestreus.blogspot.com/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter inte normalt att en häst snubblar på rak plan väg, speciellt inte en inslänning i tölt. Tycker du bör ta ut veterinär eller en equterapeft.
Det första jag tänker på är skoningen. Min kille var extremt snubblig när han var felskodd. Nu när jag bytt hovslagare och han är fin i fötterna snubblar han aldrig nästan.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Hon som skodde honom använde samma skor hon han haft innan då hon tyckte det var mycket kvar attt slita på dom, sen kan jag tycka att dom är föstora där bak. Att dom sticker ut efter ballarna liksom.
Vad var det som var "fel" när din kille var felskodd, hur var det från början och vad ändrade den nya hovslagaren?
MVH Matilda
Herkules hade alldeles för stora hovar tyckte nya hovslagaren. Dom var både stora och åt det fyrkantiga hållet. Den nya hovslagaren gjorde dom mindre samt rundade formen på dom.
Herkules har nu små fötter om jag inte har helt fel har han storlek 3x0 nu. Föut hade han betydligt större storlek, nya hovslagaren ggick ner två storlekar.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Kolla upp så han inte har kotledsinflammation om de nu inte beror på skoningen.
En verksamhetshäst i mitt stall brukar snubbla ganska ofta. Jag red honom i vintras. Vi töltade och när jag tittade bakåt för att kolla hur det gick för dom bakom så lyckades vi gå omkull. Jag fastnade i stigbygeln och släpades med en bit men det är en annan historia. Han kan snubbla lite varstans, men får alltid tillbaka balansen. Våran olycka var det första han varit med om sedan han kom från Island för något år sedan. Han är väldigt stel och framtung. En naprapat ska titta på honom nu i helgen och se hur det är med honom.
snubblar han ner du longserar?
mitt sto har snubblat väldigt mkt. vi har gått omkull flertalet gånger på PLAN mark i början. jag tog ut veterinär som gick igenom henne. hon hittade inga fel. tog då ut en annan veterinär som inte heller hittade några fel, men tyckte att fötterna var något stora men inte för stora. tog då ut en naprapat som hittade en liten låsning men som inte borde vara ett problem.
alltså fanns det inga större fel på hästen, hon hade bara extrem dålig koll på sina fötter och ben. bytte hovslagare som gjorde fötterna mindre och rakare. red mkt i skogen, men aldrig på stigarna. hon skulle vara tvungen att lyfta på fötterna. tränade cavaletti och löshoppning en gång i veckan. koncentrearde mig på att hon skulle lära sig att lyfta på benen.
nu har vi gått omkull en gång på 2 år och det var pga av en dold isfläck. nu har hon tack och lov aldrig gjort sig illa när vi gått omkull. har alltid skydd på hennes ben.

Min första tanke är inflamation i kotor eller framknän.
Sen hovarna är hästen rätt skodd?
Sadeln ligger fel trycker på bogarna eller någon annanstans?
Heltänkelt för dåligt musklad för att orka bära sig o ryttare.
Bettet hur ligger det i mununen?
Ev skador någon annanstans.
Inflamation i kotor o framknän kan vara svårt att upptäcka även för en vett framför allt på islandshästar har jag märkt om det sitter i bägge fram benen så var bestämd o be dem gärna lägga smärtstillande i ena benet om du känner dig det minsta tveksam.
Kolla hästen hos en bra vett så du vet den är garanterat frisk o rätt skodd.
Kontrolera in utrustning så allt verkligen sitter som det ska.
Jobba hästen mycket från marken med ex tömkörning ta det lungt o bygg långsamt.
Hoppas du kommer till rätta med problemet inte kul att sitta på en häst som snubblar.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Tack alla för bra och vettiga svar!
Han markerade lite på ett framben i förra veckan (samma framben som han gjorde illa när vi gick omkull) så han fick stå inne 4 nätter och vila och nu har vi börjat promenera lite och han visar inget. Skönt! Han är inte alls varm eller ömmar nånstans. Jag tror att han är för svag för att bära sig själv och ryttare helt enkelt. Jag har ridit en annan äldre häst i stallet med bättre grundfysik och jag känner att han snubblar ju också ibland men det blir inte lika dramatiskt för han fångar upp sig själv fortfare och med mindre ansträngning. Lill-killen är ganska vinglig och har ingen styrka alls i diagonalen. Han är skodd och har nog fortfarande lite för stora hovar men det ska hon succesivt jobba bort.
Vi kommer jobba MYCKET med träning från marken, tömkörning på volt och i skogen så han slipper bry sig om mig. Vi har många bra klätterbackar också.
Sen funderar jag på att köra på 3-dagars tränings-schema.
Dag 1: Ordentlig träning, tömkörning tex 1 tim med mycket flyttande övningar, Dag 2: Vila, Dag 3: Lättare träning, 30 min tömkörning i skog eller promenad med snodd. Allt mest i skritt. Nån som har nån bra åsikt om det? :)
Mvh Matilda
MVH Matilda