Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 8320 ggr
Odinn
0

Vad har ni för sadel?

Vad har ni för sadel och vad tycker ni om den?

Jag ska köpa en ny sadel då jag får stolsits i min, så behöver få lite insperation. :) Självklart kommer jag prova vilken som passar mig bäst, men ändå.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Alex
0

En KenTaur Kári Special. Glad Väldigt kort (har 16,5" dessutom) vilket krävs då Sylgja har väldigt kort rygg. Men jag tycker sadeln är kanon, mjuk och skön, inte för djup sits (gillar inte för djupa sitsar) och snygg enligt min mening. Flört Passar dessutom bra på många hästar och rimligt pris (runt 10'000 ny tror jag).

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

jag har  en santa cruz arthur och  en equipe sadel som er jätte skjön och  en bomlös

740tjejen
0

Har en ulan. är bara 46 lång och 18 tum sits. Har dock ingen häst jag kan prova den på än.

MangoMelon
0

Jag har en Waldhausen som sitter väldigt bra på min häst. Enda minuset är att den verkligen är stenhård att sitta i, usch och fy för det sätet! Men jag har löst problemet med att köpa en Gel Seat Saver från Hööks, hur bra som helst!
Tycker det är onödigt att köpa en ny sadel bara för att den är för hård att sitta i när den passar som gjuten på hästen. :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

powderpuff
0

Jag har en Globus The Turner och en Supreme Töltmaster

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Odinn
0

#5 Är globus the turner skön?

powderpuff
0

#6 ja de tycker jag. har inte ridit så mycket i den. Den är inte riktigt bra till min häst. Även om det är en kort sadel så är den lite för lång till min extremt kortryggade häst.

Taktur
0

Har en top reiter jr som sitter super på Hind som har kort rygg

may-britt
0

jag virkelig önskar for en islands jensen sadel som jag kan bytte bom vidden på  selv den er jätte snygg och  en god sadel men koster jätte mycke men en dag skal jag ha en sånn sadel

Odinn
0

Min häst har också rätt kort rygg, hans sadel är lite för stor för både honom och mig. Plus att jag får stolsits, vi köpte med sadeln när vi köpte odinn bara för att ha något för tillfället.

Vill ha en top reiner jr special, men dom ska vara så himla dyra..
Vi får se vilken det blir.

Halastjerna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill pröva denne på min ishäst Trekker Pro Endurance Classic 2010

[Valtyr]
0

Jag har hittat min drömsadel efter att ha provat massa olika vanliga bomsadlar och bomlösa

har provat: childeric, superskön men hästen ändrade sig så den började glida fram

equipe, också superskön men passade inte hästen

Bates caprilli dressyr, hårt med luftstoppning och för djup sits

Kári flex, hemsk man bara åkte omkring i den och den var så bred så jag fick ont i höfterna

Star trekk Gaiter, samma som ovan

Morris and nolan, lååånga kåpor och lång anläggningsyta passade inte riktigt hästen, ful :p

wintec dressyr, dålig kvalite inte så gammal men redan väldigt nött så den åkte tillbaka till säljaren

Prestige hippos, djupt säte, hal, för svängd

Santa cruz Hekla, passade inte min häst, till salu om någon är intresserad, helt ny.

tror de va alla :P

Tills sist hittade jag Eques sadlarna <3 mjuk och skön, perfekt stöd för ryttaren utan att låsa fast en och ligger bra på hästarna, den har flexibom och utbytbar bomvidd och är precis lagom stabil samtidigt som den anpassar sig efter hästarnas ryggar, den sviktar på ett helt annat sätt och hästarna känns friare i ryggen :)

Sen är den ju himla snygg också :)

[Valtyr]
0

en bild på bara sadeln

740tjejen
0

Den var snygg, får man fråga vad en får ge för en sadel ny eller begagnad.

[Valtyr]
0

tror inte det finns så många begagnade än eftersom den är så ny på marknaden, men den är faktiskt inte så dyr med tanke på hur bra den är :)

Priset ligger på 12500 ny, men jag fick den till extra pris för bara 8000 eftersom det var en demosadel :)

740tjejen
0

En sån får jag spana på då, om jag hittar nån Islandshäst.

[Valtyr]
0

ja jag kan absolut rekommendera den :)

powderpuff
0

#13 Ser fin ut. Skulle kanske fundera på en sådan till Blædis när den tiden kommer  Glad

[Valtyr]
0

den är väldigt kort också så den passar till och med på lilla Támyrja som är 131 hög :)

powderpuff
0

Där du köpte den, där köpte jag min supreme töltmaster. Ser att hon inte säljer de längre. Den är också väldigt kort, tror den låg på ca 42 cm i anläggningsyta.

[Valtyr]
0

hon är jätte trevlig :) den här är 43 tror jag om jag inte minns fel

Killen
0

Själv är jag sadelös.

Men funderar starkt på en Lippo sadel, den är störtskön!

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
0

aha lippo har jag aldrig hört talas om vad är det för sadel?

Killen
0

Det är ett ganska nytt sadelmärke, samma tillvärkare som till pessoasadlarna.

Finns i både som hopp/ dressyrsadel och islandssadel. http://www.kallquist.se/produkter.html?app=2&product=iceland-36195

kissmekate.blogg.se

may-britt
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har nettopp kjöpt en ny  sadel til mina is en ÁSTUND XENOPHONjätte fin sadel

kan ses her inne http://www.astund.is/index.php?id=36

may-britt
0

nr 13 ossen sadel er det der?

[Valtyr]
0

förstår inte vad du menar med ossen? men antar att du undrar vad märket heter eller var de finns.

Den heter eques kosmos och finns hos www.softsaddles.info

may-britt
0

hej

ja det var det jag mena och  sikkert dyr pris på  den

jag rider bomlös ner jag inte tevlar tyker det er ok

[Valtyr]
0

nä jag tycker den e rätt billig 12500 brukar ju de billigare kvalitetssadlarna ligga på de flesta ligger ju på runt 20 och uppåt nya.

Dock gav jag 8000 för min eftersom det var en demosadel :)

may-britt
0

ok det var inte dyrt jag riden nu  dagelig i  bomlös sadel fra US den er kort och  passer mine ben i kåpene jätte skjön sadel

740tjejen
0

Är på jakt efter sadel till foderhästen. Nån som vet nån bra men billig sadel. Har ej så mycket sparat.Hon hadde hos ägaren en globus sadel med bom 36. Tror hon är svängd i ryggen.

powderpuff
0

Kolla på salusidor på nätet för jag tycker de finns ofta Globus sadlar till salu om nu den sadlen låg bra på henne dåGlad

740tjejen
0

Jo men de är lite för dyra för mig. Har inte så mycket å lägga ut på en gång.

may-britt
0

jag rider nu i  en åstund sadel och  en black  forest bomlös sadel

powderpuff
0

I vilken prisklass letar du sadel ? Kolla upp börjes eller Hööks bomlösa annars om inte de ligger för högt i pris.

740tjejen
0

Tyvärr gillar jag inte bomlösa, dels för att jag har dålig balans och väger lite för mycket. Upp till 3000.- kan jag tänka mig.

powderpuff
0

Ok, ser jag någon så hojtar jag till=)

may-britt
0

inegn veger for mycke for bomlös sadel:) och  man trenar sin balags som er bra:) jag elskar min bomlöse sen jag kan se hästen tycker om den:)

det er masse bra sadler på  häst nett:)