Lite frågor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej allihopa!
Jag har inte ridit islandshäst särskilt mycket tidigare, bara några få gånger. Nu är jag medryttare på en haflinger, men rider ibland en islänning också.
Glaesir verkar ha nära till tölten, för när jag rider honom i skogen brukar han tölta snarare än trava. I hagen tror jag att han brukar gå i grisepass tror jag, om jag har förstått vad det är (det är väl passgång utan svävmoment?). Han är som jag har förstått välutbildad, så det är mest jag som behöver lära mig.
Nu till mina huvudfrågor!
1. Hur ber man om tölt?
Jag har någon gång lärt mig att man ska sitta djupt i sadeln och ha kontakt med hästens mun. Är det rätt?
**2. Hur ber man om trav?
**Det här kanske är världens dummaste fråga, men eftersom Glaesir oftast töltar vill jag lära mig hur jag ber om trav på rätt sätt.
**3. Kan hästen tölta innan ett hinder, eller bör den trava?
**Glaesir används mest i ridlekis, turer i naturen och ibland ridlektioner. Jag har förstått att vissa islandshästar hoppar väldigt bra, medan andra inte har intresset och/eller tekniken (som alla andra hästar!? :P). Han kommer förhoppningsvis användas som ridlägerhäst i sommar, och då kanske få hoppa några små hinder om han tycker det är kul. Men kan hästen tölta när man rider an mot ett hinder, eller bör den trava (eller galoppera förstås)?
Tack för er tid!!
/Linn
När jag ger komando för trav brukar ja luta mig lite framåt. Det är vad jag har fått lära mig, men kan vara olika beroende på hur hästenär utbildad.
hästen bör inte hoppa från tölt utan från trav eller galopp, blir lite konstigt annars
Tölten förbereder du genom att korta upp skritten och samla hästen, mycket halvhalter och få med rumpan.
När du ska ta trav kan du tänka som du gör med en "vanliga" häst, men överdriva, iaf tills han förstår vad du vill. Långa tyglar och lätta ur sadeln, luta dig lite framåt. Tar han då trav på en gång så kan du minsta överdrivandet lite varje gång. Är han en "grisepasshäst" som inte vill trava i första taget så kan du behöva mjuka upp honom mycket innan om han inte tar trav, böja hit och dit. Och glöm inte att driva på.