Problem med Tölten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan, min islandshäst har mycket problem med att gå i tölten. hon är väldigt stel i vänster sida och jag gör mycket lösgjörande med henne men det fungerar inte så bra. Hon blir lite mjukare men det behövs mer.
Tips vad jag kan göra?
mvh Nathalie
Hur menar du med att hon har problem med att gå i tölt? Får du inte några töltsteg alls, eller slår hon om till trav/pass? Är hon fyr- eller femgångare?
Stela hästar måste jobbas mycket mjukgörande, men om de är jättestela kan det ibland vara bra att kolla upp hästen om det är något annat problem.
hon är fyrgångare. jo jag får töltsteg ibland men inte så ofta. när hon har fått tex massage innan så går hon jättebra. men har inte alltid råd att ge henne de då de kostar. därför jobbar jag mkt mjukgörande men det verkar inte hjälpa så mycket. Hon travar nästan alltid och lägger alltid in travsteg i tölten.
Jag ha även svårt att känna när hon tar tölt t ex.
mvh
Nathalie och Alfadis
kan du ta det kort på ner da har sadlet din häst?
er det ryggen som maseres?
hvordan er de andre gagartene som skritt trav galopp? går hon i form?
hvor lenge har du trena på och muke opp och trena tölten?
de kan ja göra.
ja hon har tydligen låst sin iglescias som kiropraktorn har låst upp nu. Blir skritt och vila i en vecka sedan ska hon börja komma igång igen. Hon kan skritt, trav galopp och tölt, bara att hon har svårt att komma upp i tölten… hon går i form om ja ber henne att göra de. men inte i tölnte då hon höjer huvudet lite för mycket.
Jag har tränat tölten sen 4 månader tillbaka och då har jag tränat den konstant.
så.. jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att de ska bli bättre..
Jag ska ta en bild så fort som möjligt.
mvh
Nathalie och Alfadis
Min häst började jag rida för 1,5 år sedan, inte ett spår av tölt eftersom han inte hade några muskler. Nu kan vi äntligen tölta ca 50-100meter utan att han bryter av till trav som är hans starkaste gångart. Så det tar väldigt lång tid! Och jag är överlycklig för att vi kan tölta så "mycket" :)
Han har också problemet med att höja huvudet och "titta på stjärnorna". Vi har tränat mycket på lång låg så att han arbetar mer med ryggmusklerna och stärker dom. Sedan har vi töltat ca 5 steg, tagit ner och mycket beröm, tagit tölt i 5 steg, tagit ner och beröm. Man kan även backa istället för att skritta några steg emellan, för då tappar man inte ner hästen lika lätt av vad jag har förstått, dock inget jag har provat men många andra tipsar om det.
ner hon er bra igjen kan du trena henne med och ta noen skritt trav noen kritt tölt och så i trav igjen
men du moste få formen på henne först
inte lett det der med tölten nei:)
haha okej, de ska ja testa! Tack!:D
har di inte en trenar som kan hjelpe deg?
#2 - Jag skulle arbeta mycket med bakdelen, utan en bakdel som arbetar på så kommer du aldrig att få någon tölt. Jobba mycket med att flytta bakdelen (fram- och bakdelsvändningar), sätt upp fyra koner i en kvadrat med några meters mellanrum och kör två varv där du gör framdelsvändningar vid varje kon och två varv där du gör bakdelsvändningar vid varje kon.
Varva skritt och halt. Då får du dels en mer lyhörd häst, sedan kan den även få in rumpan mer om du gör en korrekt halt. Försök att få hästen att stanna utan att ta för mycket i tyglarna och se till så att hästen gör en riktig halt, inte bara en "nu stannar jag lite halvdant och ställer mig som jag vill".
Fyrgångare blir ofta travtaktiga. Travtakt beror främst på att hästen tar för korta steg när den ska gå, så jobba mycket i skritten med att länga steget och få hästen att "ta för sig" lite mer.
Jobba först med kortare töltsträckor. Bara några steg räcker gott och väl, precis som #5 beskriver. Det kommer att ta ett tag innan hon kommer att kunna tölta längre sträckor, men hellre längre tid och en hållbar häst som kan tölta än att stressa på och få en trasig häst med en halvdan tölt! :)
ja gör mkt fram och bakdelsvändningar eftersom hon är så stel och just nu skrittar jag bara henne pga av igleschias. eller hur de stavas :p
de dumma är att ja inte riktigt känner när hon töltar.. hur kan amn känna den bättre?
#10 Be någon som vet hur det ser ut när hästen tölta säga till dig. Skrika "Nu är det tölt!" och du känner efter hur det känns och sedan om den skriker "nu är det inte tölt" så känner du efter då, vad är skillnaden?
ja har en som gör de , men jag hör mer på ljudet än på sitsen.. men kan ändå inte riktigt skilja de :(
På vissa hästar kan det vara väldigt svårt att skilja på gångarterna, men det är väldigt nyttigt att lära sig också. Är tyvärr det ända tipset jag kan komma på, det är bara att verkligen känna efter, lyssna på takten osv. Du kan ju tänka "black and decker" med takten, så stämmer det så är det rätt :)
hvem sadel rider du i?
Jag skulle först och främst få hästen kollad om det inte går att få ordning på hennes väldigt stela vänstersida. Sen undrar jag om det är hästen som har problem med tölten eller om det är du? Har du dessutom svårt att känns när det är tölt rekommenderar jag att rida för tränare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
eftersom det är många som har problem med henne på tölten så vet jag att hon har problem men jag vet också att jag har problem med den. Men jag vill verkligen inte ge upp på det. Vill inte mer än gärna lära henne tölten och framför allt att hon ska tycka att det är kul. :)
Jag rider för en tränare 2 ggr per år, och min hästägare hjälper mig ibland men eftersom hon är så stel så är det alltid svårt.
#16 Har ni kollat varför hon är stel?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hon har låst sin igleschias, som jag hoppas har löst upp sig lite bättre nu. men annars trodde vi att hon hade patella när hon var föl eftersom hon släpade benet efter sig men det blev bättre och idag är hon som vanligt. fast fortfarande stel i vänster sida..
red henne idag och hon gav jättefina töltsteg och lyssnade jättebra på sitsen. fortfarande stel men inte lika och de tips ni gav mig hjälpte mycket! :)
TACK!:D
sett på et back one track tecken 2 timer för du rider och to timer etter och få en masör til och kolla på henne 1 gang i veckan
okej de ska jag testa :)
va kui att tölten kommer nu :D
Vet ju inte omk de håller i sig men ja hoppaws verkligen de :;D