öka farten i pass
Hej! Har precis lagt till passen på min islänning och den är klockren, nu är frågan bara hur jag ska få upp farten då den är ganska långsam?
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Hur mycket driver du på? Vad händer om du driver på mer?
Har han kondition och muskler nog att dra iväg i en hög hastighet?
när jag driver på så händer antingen ingenting särskillt eller så bryter han av till galopp. kondition och muskler har han.
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Se till att ha ordentligt med fart i galoppen innan du lägger pass.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
det har jag, jag ökar galoppen så mycket jag kan innan jag gör passläggningen. antar att övning ger färdighet och farten kommer efter hand?
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
nja fart i galoppen brukar göra så de tappar balansen tkr jag, men om han går över i galopp när du driver har han örmodligen inte tillräckligt med balans än. Att få snabb bra pass tar tid
#4 Saktar hästen ner när du lägger passen då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
han saktar ner precis samtidigt som han lägger passen och driver jag då för mycket så bryter han till galopp.
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se
Vid passläggning brukar jag inte driva på så mycket i galoppen (som #5 säger kan balansen bli lite fel), utan det räcker ofta med några steg i galopp - passläggning, sedan driver jag på i passen så ökar hästen farten.
Så jag skulle nog snarare testa att ha en vanlig galopp (behöver inte vara lång sträcka alls, utan några steg räcker gott och väl, tänk bara på femgångstävlingarna), lägga pass och driva på direkt när han lägger sig.
Okej, tack så mycket, blir ut och träna nu då!
/Agnes
ishestryttaren.blogg.se