Bildbomb!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är jag nyfiken på era fina islandshästar, skriv gärna lite om dem, vad de heter och vilka föräldrarna är m.m 
Jag börjar!
Blundur från Lilla Bu
e: Sproti von Aubachtal
u: Vök frá Sydra Kolugili
Köptes hösten 2009, det var kärlek vid första ögonkastet! stod på Stallarholmen i Stockholm. Nu bor han här hos mig i Dalsland <3
Bilden däremot är tagen sommaren 2010 då han gick på unghästbete på en ö i Tanum, vi var ute en dag och hälsade på.
// Ulrika
Börjar med Valtyr, han är född 2003 och e:Tyr vom Rappenhof och ue:Galsi frá Saudarkroki, jag köpte honom sommaren 2006 osedd efter att ha sett en bild på honom, han var bluphingst och jag kände att den där hästen skulle jag bara ha, han hade ju toppstam och var billig då han var ohanterad och stod nere i urskogen i småland hos en som inte riktigt visste vad det var för häst hon hade ute i hagen. Det var många som ville köpa så det var bara att buda över lite och sätta in handpenning :P
Helt tokigt jag vet, men har aldrig varit så nöjd med ett köp som med honom, han är min absoluta älsklingshäst nånsin :)
När vi kom dit var han rätt vild och det var ett projekt att få in han i transporten, men det gick och det är jag glad för.
Nu är han godkänd hingst och han är världens härligaste att rida, har så himla lätt för allting och jag har lärt mig otroligt mycket av att rida honom, när man ridit honom vet man hur det ska kännas när det är rätt och sen kan man plocka fram det hos andra hästar.
Vi har nu tävlat en del och allt har gått väldigt fort framåt, jag hade ingen erfarenhet av gångarter när jag började rida honom, hade skruttat runt i skogen på mammas hästar och inte brytt mig så mkt om gångarterna och tävlat hoppning på islandshästen jag hade innn jag fick en riktig hopp ponny.
Sen började jag rida Valtyr och då bara wow, nu har vi tävlat ett år och redan hunnit få A klass poäng i både femgång och T2 :)
Och ni som undrar hur jag kunde köpa honom redan då och sen köpa han av mamma när jag fick råd, mamma köpte honom först, sen köpte jag honom av henne, men han har ju varit min ändå hela tiden :)
Den här hästen betyder så otroligt mycket för mig, han är min bästa vän och vi har så himla roligt ihop :) <3
sen har jag en till häst som jag köpte i höstas, det var tänkt att hon skulle bli Valtyrs fru, men så var hon redan dräktig med en topphingst och ett föl efter den hingsten tackar man ju inte nej till :)
Safira från Eke Skattegård heter hon, född 2005 och e:Safir från Lönneberga kl1 ee:Mökkur frá Varmalaek Elit u:Vidja frá Toftum kl1 Betäckt med Illingur frá Toftum
Ett till köp osett, den där hästen jag letat efter dök plötsligt upp och jag kunde inte vänta då jag var rädd att hon skulle bli såld innan jag kunde komma och titta :P
Ringde en timme efter annonsen kom ut och kunde knappt sova på natten haha :p
Hon är supertrevlig och har massa vilja precis så som jag gillar :) ska bli kul att se vad det blir av henne när hon fått sitt föl :)
Támyrja är inte min men får vara med ändå eftersom jag tränar henne och ska tävla henne i år.
Hon är född 2004 e:Atli Frá Sydra skördugili ue:geisli frá Medalfelli
Vädigt pigg och rolig häst med 5 bra gångarter :)
ska bli kul att se vad domarna säger om henne i år då hon har utvecklats jätte mkt sen sist vi tävlade förra året :)

fina hästar 
Börjar med Móa Från Kvarnbacka Gård. e:Mökkur Fra Varmalæke u: Stina Fra Hjerkin.
Jag var på en saludag hos Kvarnbacka för 10 år sedan (var har dessa år tagit vägen??) och där stod hon och såg så olycklig ut. Jag blev kär med en gång men tyckte hon kostade för mycket. Så jag provade henne inte då utan åkte hem men kunde inte glömma henne. Ringde dit efter några dagar och då var hon fortfarande kvar så jag åkte dit. Blev ännu mer kär och vad hon var härlig att rida.
Hon stod en spilta när jag kom dit, tyckte de verkade som hon frös för hon skakade en del. När jag klappade henne så märkte jag hon hade gropar på var sida om halsen så jag frågade vad de var och fick till svar att de visste de inte för hon vara bara till försäljning och hon hade en annan ägare ( de var veterinärer). När jag provat henne så skulle de släppa ut henne men hon vände i dörren igen och ville in igen då började de sparka på henne för att hon skulle gå ut 
Det blev i alla fall veterinärbesiktning på henne och de gick bra så hon fick följa med mig hem.
När jag haft henne ca 14 dagar eller något så började alla "problemen". Hon blev sjuk. Hon fick febertoppar, benen svullnade på henne. Gräset rann ut igenom näsan och de var så mycket med henne. Veterinären bodde nästan här ute då. Men till slut blev hon bra men jag fick ta till hjälp av en alternativmedicinare och så fort hon fått naturmedlen så blev de en annan häst.
Hon blev mycket piggare och känsligare än vad hon var innan. Tror jag fick mer häst för pengarna än vad ägarna sålde henne för.
Groparna hon har på halsen fick jag senare veta att de hände när hon varit på betäckning så det är hingsten som bet henne så illa
Har en kompis som var vet-vårdare då och de var hon som hade hand om henne då när hon var skadad.
Jag var väldigt orolig då jag betäckte henne -07 men de gick kanon bra så nu ska jag betäcka henne i år igen och de blir med hingsten Bogarty Från Rooslunda
Det var lite om min älskade Móa
Sedan har vi Blædis Från Nymö som är e Askur Fra Hofstadaseli u: Móa från kvarnbacka Gård.
Hon är en egen uppfödning och är född den 8 maj kl 23.27 2008. Hon var rätt stor när hon föddes så de var tur att jag övervakade de hela för vi fick dra ut henne.
Hon är väldigt social men inte fräck och hon vet sin plats. Hon har också tagit mitt hjärta med storm. Ska bli kul att börja greja lite mer med henne nu för de är ju snart dags med lite tömkörning och sådant smått och gott.
Sedan får vi se vad som händer. Helst vill jag låna ut henne till en seriös ryttare och ev tävlar henne sedan och hittar jag ingen som vill rida så kommer jag att sälja henne då jag själv inte kan ta till vara henne på bästa sättet och de är synd hon ska gå och skrota i en hage bara. Men de gör så ont ihjärtat att bara tänka den tänken 
#6 Åh hon är ju för söt!! 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Min kille heter Herkules från Solbacken1 är och efter Hýreygur från Smärslid. Han är skäck med två blåa ögon.
Herkules är en pigg och glad femgångare men har nu bara 4 gångarter tränade då vi siktat in oss på att få till dom först. Han är tävlad med bra resultat och bättre kommer det säkerligen bli när vi fått in mer rutin.
Han är född 23 maj 2003, och jag är född 23 maj 1993, det är lite roligt! Jag har haft honom sen han var två år och har med andra ord ridit in och utbildat honom själv. Det har inte varit ett lätt jobb men vi har tagit oss igenom det och lärt oss otroligt mykcet på det!
Herkules är verkligen en häst med mycket charm och karisma som alltid är lika rolig och framåt att rida! Jag kommer aldrig någonsin göra mig av med Kulan, min alldeles egna lilla prins!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Rolig tråd!
Jag börjar med min äldsta då.
Sylgja frá Hömluholti, född 2001
e: Rokkur frá Audsholtshjáleigu (e: Ófeigur frá Flugumýri, u: Rás frá Flugumýri)
u: Perla frá Uxahrygg (e: Fífill frá Flatey, u: Lyfting frá Uxahrygg)
Sylgja köpte jag från Island sommaren 2007, efter att ha varit på gården och jobbat. Jag skulle egentligen inte alls köpa häst, men det gick ju som det gick… Sylgja är en femgångare, med väldigt mycket pass i sig. Dock inte som förstör de andra gångarterna på nåt sätt utan hon har lätt för allt och framför allt har hon ett kanonlynne! Hur cool som helst i hanteringen och när man sitter på ryggen är det full fart framåt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Gaefa från Grim, född 2010
e: Forkur frá Austurkoti (e: Fannar frá Audsholtshjáleigu, u: Ópera frá Minni-Borg)
u: Sylgja frá Hömluholti (ovan)
Min lilla tjej, snart ett år gammal, tiden går fort! Även hon blev femgångare, trots att pappa är stark fyrgångare och mest lämnat fyrgångshästar (som det verkar), vilket även bevisar Sylgjas starka pass.
Pigg och glad tjej som verkar ha ärvt sin mors lynne. Överlag verkar hon vara mycket lik sin mor, fast bättre! Nu har hon dock flyttat ner till Skåne för att växa upp där, så får vi se vad det blir av henne sen…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Väldigt fina hästar har ni! och spännande historier bakom, kul att läsa!
Ingen mer som vill presentera sin "håriga vän"?? 
jag har en ny på gång :) men jag väntar med att berätta vem hon är tills veterinärbesiktningen är klar
Jag har en hårig vän, men han skäller bara och kan inte tölta. ;)
#12 Spännande! Hoppas hon går igenom då. Själv är jag väldigt sugen på en annan häst vi har i stallet nu, så går lite i tankarna om att eventuellt sälja Sylgja och köpa honom istället, under förutsättning att jag känner att jag har råd. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Åh, vad spännande med nya hästar! själv är jag oerhört sugen på en till då det var längesedan jag red, men hos mig finns inte riktigt tiden till just nu jag pluggar och är ensam hemma med två barn under veckorna så det får vänta!
Jag hade tänkt börja lite med Blundur till hösten 
Du får berätta när besiktningen är klar! så vi får veta vem nykomlingen är? 
Håriga vänner som skäller är oxå välkomna tycker jag! 
#15 Går de bra med mindre håriga som också skäller
En äkta jordgubbstjuv

Ha ha, såå söt!! min kompis hade två sådana hundar, jättesöta! 
#17 En helt underbar ras
Jag har 2 pälsade varianter också
och häromdan gjorde dom något dom inte fick :P jag hade lämnat dom hemma med mamma och sen gick mamma ut i stallet och tog med dom och då smet dom busarna och hittade mig och en kompis och valtyr ca 500 meter bort på grusvägen där vi höll på att fota lite när jag red :p
Bra luktsinne, för vägen svänger och det är massa skog så vi syntes inte, men ändå lyckadesdom räkna ut vart vi var :P
så nu mera kallas de småskräpet som är i vägen på vissa bilder :P

guu så söta!! 
j visst är dom :) <3<3
vacker :) så härligt blank i pälsen
Jag har också en liten hårboll! Úlfur, inte jag som äger honom visserligen, men han bor hos mig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#28 Och klättrar upp i knät på folk för att äta upp deras smörgåsar…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#29 - Han är galen i ost. Man kan stå och laga mat utan att han bryr sig, skära upp kött och andra goda saker som normala hundar skulle göra vad som helst för att få. Men nä, det bryr han sig inte om, då sover han hellre. Men så fort man öppnar kylen och tar ut osten är han där på två sekunder. Han har lärt sig hur plasten runt osten låter. :P Skumt för han kommer inte när man prasslar med någon annan plast, bara ostplasten. :P

ha ha, vilken personlighet!! fina hundar ni har allihopa! själv har jag ingen, men VILL ha så någon gång kanske 
Alex- det är en Islansk fårhund va? jättesöt, det är bla en sådan jag funderar på.
#31 Japp, världens finaste. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#30 Jag har istället en katt som älskar plast, men det ska vara en speciell sort, helst så prasslig det bara går! :p Man kan komma hem med en påse i väskan och han kommer springandes och dyker ner i väskan efter plasten.

ha ha, och jag har en katt som bara ska ligga på allt som är nytt, mattor, kartonger, nya möbler.. ja vad som helst som inte legat där förut.. kuliga djur!