Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettfoder
Läst 2251 ggr
Killen
0

Dilemma

Min häst är lite svårfödd samt tränas 6 dagar i veckan.

Han behöver hellst 10 kg hö/dagen och då är han inte tjock.

Dock har jag delad boxplats med en häst som knappt rids och lätt hade klarat sig på max 6 kg hö om dagen. Han börjar nu bli mycket tjock och hans ägare vill minska ner så att de bara ska få 5,5 kg om dagen pga det är stor risk att han kan få fång.

Min häst behöver värkligen sin mat, 7 kg är överenskommer att de ska få och jag försöker ge minst 2 kg omsidan om.

Jag vill verkligen inte minska, min häst behöver gå upp i vikt (viktbandet säger 298 kg).

Hur hade ni gjort?

Finns ingen annan boxplats i stallet eller någn annan häst att dela med.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Hm, den enda idén som slår mig är om det är möjligt att ge Ess lite extra i en hage vid sidan av under lunchen. Men det är ju inte säkert att det är möjligt. :)

Killen
0

Nej tyvärr är inte det möjligt heller, dels för extrejobbet för den som fodrar, dels för att de som lunchar inte kan fåtag på honom. Det brukar varijera på tre personer, Ess avskyr alla tre.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Det är svårt att komma på en lösning utan att veta hur allt ser ut och fungerar i just ditt stall. Har du pratat med den andra hästägaren och stallägaren? Dom kan ju inte låta din häst svälta, men samtidigt kan de inte låta den andra äta för mycket.

Maja
0

#2 - Jo, det var det som jag tänkte på, det blir ju mer jobb och det kanske är inte alla sugna på… :P

Det går inte att släppa ut honom sist vid utsläppet på morgonen? Ta ut hans kompis först, slänga in hö, ta ut dem andra, pyssla lite i stallet och sedan släppa ut honom sist när han har ätit?

Fast det beror ju på hur pass lång tid folk är i stallet på morgonen.

Killen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Ska träffa den andra hästägaren idag och prata. Vi får se hur det blir.

#4 Tyvärr går inte det heller, Ess SKA ut först av alla hästar på gården, annars blir han skogstokig och står och skriker och kan inte äta iallafall.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Alternativt släppa ut honom först, ge honom hö, passa på att väga upp nytt hö medan han äter och sedan släppa ut de andra? :)

Fast det blir nog väldigt omständigt. :P

Alex
0

Du har inte möjlighet att ge honom lusern då, i pelletsform? Då kan han ju få i sig rätt mycket på kort tid. Går ju snabbare att äta upp än några kg hö/lusernhack. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Killen
0

#6 Det går inte han som släpper ut med på, tar färmycket tid… (han har endel hästar att släppa ut)

#7 De får han redan.

kissmekate.blogg.se

Alex
0

Det går inte att dela av boxen då? Räcker ju att sätta upp en planka på mitten så de får varsin halva och därmed få så mycket mat de behöver enskilt, utan att komma åt den andras.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

Det kan vara en ide, problemet är nog med utgången, den ligger i ena hörnet + att jag vet inte om boxen blir lagligt stor, för då lär ju var sin del räknas som egen box.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

#10 Man kanske inte bygga så att plankan går att ta bort när du inte äter?

Killen
0

Vi får se hur vi får lösa det hela, den andra hästägaren som ville prata med mig idag hade åkte hem när jag kom till stallet, så får se om vi kan diskutera i morgon istället

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Sätta upp en "staketgrind" i boxen som går att sätta på och ta bort när man vill? Antingen en sådan spiralgrind eller en av "vanlig tråd" kan ju kanske gå! :)

Alex
0

#10 Precis som #11 säger går det ju att sätta upp stöd så det bara är att lyfta ner plankan. Vi hade en sån lösning till hästar som delade box i ett stall jag var inackorderad i för några år sen. Fungerade hur bra som helst. Storleken ska inte ha någon betydelse, om det är vuxna hästar. För då ska boxen vara dubbelt så stor som en enhästbox, om de delar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ulrisa
0

Finns det ingen annan häst han kan dela box med som är "likvärdig"?? det här problemet är ju inte något som bara du ska lösa tycker jag, eftersom det är den andra hästägaren som "tagit" upp det från början, så att lösa det tillsammans vore väll det bästa? jag har varit med om nästan samma sak, fast de hästarna delade inte box. Min var väldigt svårfödd, men andra hästen hade väldigt lätt att lägga på sig, vi löste det genom att dela hagen, de fick gå bredvid varandra men i varsin.. dock kanske inte detta går att lösa i det stall du har hästen i?? för i så fall kunde du ju ösa på rejält med mat på middagen och morgonen?

Jag förstår ditt dilemma, hoppas det löser sig! men stå på dig, hon oroar sig för sin häst, men du oroar dig även för din.

Ulrisa
0

läste nu att det inte fanns någon annan häst att dela box med.. så det alternativet går ju bort… Obestämd

Killen
0

Nu undrar jag, om hon nu tyckte det var akut och att vi skulle ha pratat om det i söndags, men då när jag kom till stallet (hon visste när jag skulle komma) hade hon åkt och idag har hon inte alls varit i stallet, då hade man väl ringt?

Jag ser ju att hennes häst är tjock och hon vill givetvis att den ska gå ner i vikt, men ev drog hon bara till med något.

kissmekate.blogg.se

selfrejection
0

Är det akut borde man ju faktiskt se till att prata om det tycker man ju, men många pratar utan att mena saker också.