Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1175 ggr
Banankaka320
0

Allmän hästinfo? :$

Jag har bestämt mig att skaffa häst ngn gång i livet! Men jag kan typ inget känns det som >< Har vänner som ställer upp och svarar på mina nybörja frågor, men dem kan inte alltid allt dem heller.

Hur mycket kan en häst som bara rids kosta ca per månad? (Mat, box, tillbehör osv.)

Hur ofta blir hästar sjuka? Blir det vääldigt dyrt trots försäkring?

Måste hästar ha ngt annat foder än ensilage? Vad isåfall? :) Typ kraftfoder? Vet att man ger hästar havre för dem ska bli piggare xD

Vad behöver man veta egentligen? Det är svårt att hitta sidor med liksom "allmän fakta" så som det finns för ex råttor & hundar. Länktips?

Jag kan det mesta praktiskt, hur man hanterar dem och så. (Praktiserat på en gård en månad med föl, unghästar & en hingst.)
Kan rida, men inte ordentligt. Kompisar har lärt mig lite och så!:)

Odinn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så känns det för mig med, kan en hel del men inte allt. Som tur va kan man alltid ringa en vän eller vetrinären om frågor! Jag ger hö, kraft grunt, B-vitamin, salt och linfröolja till mina hästar. Har dom hemma och får skoning otroligt billigt och dom har hitills aldrig varit sjuka. Så för oss är det ganska billigt.

Gå in på agria.se och läs lite på ridsport.ifokus.se så kanske du hittare lite tips :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

selfrejection
0

Allt jag lärt mig om hästar har jag lärt mig genom att vara i stallet. Man lär sig alltid något nytt! Jag är inte en person som ställer massa frågor hit och dit till folk, även de jag känner. Utan jag observerar mest på sidan om. Hur gör andra? Vad gör dom i vissa situationer? Är du sån som har lätt att prata, så fråga andra när du är i stallet. Varför ger de den maten? Hur tar du hand om den skadan? osv. Annars lär mig sig av att titta också :)

Så mitt tips är att vara i stallet och kolla vad andra gör :)

Jag köpte min häst i höstas och hittills har han varit "sjuk" en gång. Han fick antagligen en pinne genom ögonlocket och fick en ordentlig infektion där. Fick penicillin med spruta i halsen en gång om dagen. Tur nog hade jag lärt mig på våren hur man gör. Fick ge hingstarna som kastrerat penicillin på samma sätt när jag har praktik i stallet. Veterinärkostnade kostade inte mycket mer än självrisken så jag fick betala det mesta själv. Så kostnaden beror mycket på omfattningen av skadan. Det är väldigt olika hur ofta hästar blir sjuka. Vissa är friska hela livet och andra får skador hela tiden, precis som oss människor. Man får bara hoppas att man har tur när man väljer häst :)

Vad en häst kostar i månaden är så himla olika. Ras, ålder, försäkring, mat, hyra osv, allt är olika för alla verkar det som. Så om du vet vad för häst du söker, fråga andra som har en häst av samma ras och ålder iallafall, och kolla vad stallhyra kostar runt omkring just dig, så får man en bättre uppfattning om vad det kostar. Det är ungefär som bostadsmarknaden för oss människor, dyrast i stockholm och billigast mitt ute i skogen :)

Alla hästar måste inte ha något mer än hö/gräs/grovfoder, men det flesta verkar få det ändå. Det beror mycket på kvalitén på grovfoder. Min häst för havre efter varje ridpass och det ingår i hyran. Hur mycket han får brukar jag variera efter hur hårt vi jobbat osv. Allt annat som har med mat att göra har jag ganska lite koll på, så det kan nog någon annan svara på :)

Mitt sista tips är att använda allmänt förnuft, det kommer man långt på. Känns det rätt och hästen verkar trivas med det, så fungerar det för er :)

Maja
0

Du har fått massa bra tips!

Ett annat tips som jag själv ofta gör är att gå till biblioteket och låna böcker! Tro det eller ej, men det finns en del islandshästböcker på de flesta bibliotek (som jag har sett i alla fall) och där kan man lära sig massor!

Banankaka320
0

Tack för all info! :D

selfrejection
0

Säg till om du undrar något mer, det finns många här inne med många bra svar :)