Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 6850 ggr
Maja
0

Favorithingsten

Det finns oerhört många fina avelshingstar i Sverige och alla har vi våra favoriter.

Jag skulle vilja veta vilken hingst som du tycker om allra mest. Varför är det just den hingsten? Har du träffat honom i verkligheten?

Vill du veta vilka hingstar som finns? Klicka på länken.

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan ju börja med att säga att det verkligen inte är lätt att välja ut en hingst. Det finns ju så många!

Men om jag bara ska välja en av hingstarna så måste jag faktiskt säga:
Goði frá Auðsholtshjáleigu

Han har verkligen bara fördelar. Snygg som få, riktigt trevlig stam, lämnar fina avkommor, underbara rörelser, trevlig att ha och göra med.. Ja, säg det negativa som finns!

Jag har träffat honom tre gånger, men hoppas på fler! Dels var det under en hingsfestival, sedan under istölten i Uppsala. Sist var hemma på gården i hans box.

Bifogar ett litet kollage av mina bilder på snyggingen! =)

MalinLarsson
0

Min absoluta favorit är Faldur fra Sydri-Grof, han är så underbart vacker.. har haft med honom som hingstval varje gång vi betäckt något av stona… men det har tyvärr inte blivit något föl efter honom än :( Men någon gång!! Färgen, ögonen och lynnet mmm…

Sen är det den andra favoriten, Garri fra Reykjavik!! Han är gudomlig… Underbart vacker att se på, min favoritfärg och vilken bed. "Honom vill jag ha!" ;) En bild på Garri

Maja
0

#2 - Ja, Faldur är inte så dålig! :)

Alex
0

Vart ska man börja? Flört Av de jag enbart sett på bilder och liknande, men aldrig träffat är ju Spuni frá Miðsitju, Atgeir frá Vatnsleysu, Þáttur frá Arnarhóli, Reynir frá Hólshúsum samt Veigar frá Vakurstöðum några av favoriterna.

Annars gillar jag ju Þorvar frá Hólum skarpt, en mycket trevlig och snygg hingst med kanonstam och som lämnar väldigt fina avkommor. Sen även Forkur frá Austurkoti, som mitt sto är dräktig med nu. Himla trevlig hingst med riktigt snygga rörelser, både naturligt och under ryttare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#4 - Åh, där sa du något.. Atgeir frá Vatnsleysu!

FeliciaS
0

Det finns så många vackra hingstar! :) Själv har jag alltid tyckt om Dugur frá Minni-Borg. För det första älskar jag black, framförallt musblack, men också lite mindre hästar med bra gångarter. Han har ju dessutom inte så tokiga tävlingsresultat ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

powderpuff
0

Det finns en massa vackra hingstar men den jag gillade bäst finns inter i sverige längre utan i Danmark Gråter och det är Askur Frà Hofstadaseli.

Jag betäckte med honom sista året han var i sverige och han är en helt underbar hingst.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Toltaren
0

#6 och han ger jättefina föl också! :D

[vretenskaniner]
0

Har ett par favoriter. Ómi från Stav är den ena :)
Han är gudomligt snygg, isabell. Högbent och mycket smäcker och snygg! Mycket trevlig att ha o göra med också :) Lämnar mycket fina o snälla avkommer. Träffas han väldigt ofta, i stort sett varje dag. Rör sig grymt bra, lättriden :) Länk till Ómi

Den andra är nog Ofsi från Åsen. Han är ju så otroligt vacker att titta på. Rör sig mycket snyggt och jättetrevlig :) Länk till Ofsi

740tjejen
0

Hörgull frá Stedja

har dock aldrig träffat honom, men sett film och bilder. :) han är inte bara snygg och har en snygg kropp ser ut och röra sig fint också. Skulel inte tacka nej till och äga honom.

mbwj
0

Den enda hingsten jag vet om är Mökkur frá Varmalaek som står på Fors Gård i Västerhaninge. Jag har sett/hälsat på honom flera gånger och det är faktiskt min medryttarhäst's pappa! ;) Någon som vet något mer om honom eller ens vet vem det är? :P

[vretenskaniner]
0

#11 Japp, har träffat han jag med. Grymt snäll hingst :)
Snygg är han också, en veteran! :)

Maja
0

#11 - Mökkur är en av landets mest kända islandshingstar. Han är superfin, har både sett och träffat honom ett flertal gånger, även ett par av hans avkommor! :)

Animal-3
0

Hörgull frá Stedja, vacker och snäll!
Har träffat honom i verkligheten och ja honom skulle jag inte tacka nej till:)

740tjejen
0

Kul att det är två som gillar honom.

mbwj
0

#13 Jaså så pass! Vad roligt att jag rider på hans lilla avkomma då ;)

nelliea
0

Jorik från Lönneberga är i alla fall en av mina alla favorithingstar, jag har träffat honom och han är både enormt vacker och trevlig, precis som en hingst ska vara :)

Animal-3
0

#15 haha japp^^ men man kan inte annat en gilla honom, så härlig häst!Flört

Gyllir
0

Saer fra Bakkakoti och Jarl fra Midrika är definitivt favoriter.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Maja
0

*putt*

Odinn
0

Håller med Juve, Godi helt klart, så snygg!
Träffat honom minst 100 ggr skulle jag tro, då jag åkt dit en gång i veckan i ca 4 år.

Goði frá Auðsholtshjáleigu

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Josefineep
0

Måste säga att Hýreygur från Smärslid är en av mina absoluta favoriter! Tycker han är så otroligt snygg. Dessutom verkar hann nedärva mycket färg och underbart temperament. Kanske just därför jag har en Hýreygur avkomma, Herkules från Solbacken1. Svartskäck med blå ögon.

Någon fler som gillar just Hýrerygur? :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

MangoMelon
0

Jag vill gärna bidra med min favorithingst, även om han finns i Finland (jag bor ju här så det är svårt för mig att säga nåt om svenska hingstar).

Viljar 1654 frá Skardi 23 ICE heter han. Han är en utav de mest karismatiska, mest häftiga hästar jag nånsin stött på. Att han är otroligt snygg är ju inget minus heller ;)
Han rids och tävlas av Katie Brumpton i VM, fick silver och brons i VM år 2007, och valdes till årets häst 2004. Vad jag vet så tävlar han inte internationellt längre, utan "bara" i mindre nationella tävlingar. 

Han är jättehärlig i all skötsel och ridning, världens lugnaste att hantera. Men då det nalkas tävling så kommer hans bästa sida fram, han fullkomligt exploderar och älskar att visa upp sig.

Han stod i samma stall som min häst innan jag köpte honom, har skött honom ett flertal gånger och jag har bestämt mig för att nångång vill jag ha en Viljar-avkomma.

_Bilden är copyright av Anja-Maija Koskinen

_

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

MangoMelon
0

Och så måste jag bara få ge en till kandidat. Bragi frá Austurkoti
Han är nog den snyggaste hästen jag sett någonsin. Jag har sett honom en gång live, och han är magisk!

Han har en egen hemsida så den som vill kan gå och kika på galleria som betyder galleri för er som inte vet :p Han var till salu för ett antal år sedan, vilken häst man skulle ha om man hade köpt honom då! :o

_bilden är copyright till Liisa Leppänen
_

MangoMelon
0

En till bara för att.. :p 

Bild copyright Liisa Leppänen

Alex
0

#24 Ja Bragi är riktigt snygg! Och fin bedömning har han ju med…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MangoMelon
0

#26 Åh, känner du till honom? :D Ja, hans bedömning är riktigt bra, det är nästan så man önskar sig ett sto när man ser alla dessa fina hingstar, hehe!

Alex
0

#27 Nja, aldrig träffat honom eller så, men har lite koll på Austurkot-hästarna. Det är riktigt bra avel de bedriver där…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MangoMelon
0

#28 Vad kul att du känner igen! :) 
Om jag skulle ha möjligheten att ha en tredje häst skulle jag utan tvekan köpa en Austurkoti-häst!

Alex
0

Jo, jag är lite småsugen att sno Snaer jag… Oskyldig Ska bli himla intressant att se honom under ryttare sen!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

MangoMelon
0

#30 och jag är kär i Barri. Haha nog OT, måste sluta sväva på rosa moln :p

Maja
0

*putt*

kangeby
0

Ojoj, finns ju som sagt så otroligt mycket fina hingstar.. Men nån som ligger mig varmt om hjärtat är Dugur frá Minni-Borg.. har själv två avkommor efter honom(Dom två på bilden). Fantastiska gångarter/rörelser, så underbart trevlig häst som verkligen tar hand om sina ston. (Y)

Sen en till som är helt underbar är Svipur frá Uppsölum, en grymt bra häst med det underbaraste lynnet jag träffat på!

En annan som är himla snygg, men som har lite mer hingst temperament är Saefari frá Hákoti, som själv är efter den mycket snygga Saer frá Bakkakoti. Och Saefaris brorsa Tónn frá Ólafsbergi är inte så illa han heller ;) trevlig häst det med :)

Ja jag kan ju hålla på i evigheter ;) men här är i alla fall hingstar jag träffat och verkligen fallit för!

[Valtyr]
0

min absoluta favorit ät Hraunar frá Efri Raudalaek, han är helt klart i en klass för sig, otrolig aktion och smidighet :)

Film på Hraunar från VM finns här:

engelstoft.se/2011/02/12/hraunar-fra-efri-raudalaek/

Sen tycker jag att Svartur frá Hochvald är otroligt vacker också, han har också den där aktionen och smidigheten som jag gillar.

Film på honom från att han kom 4.a på VM i V1 finns här:

engelstoft.se/2011/03/11/svartur-vom-hochvald/

Hade jag inte redan haft en hingst som är systerson till den översta och halvbror till den nedersta hade jag helt klart betäckt med någon av dessa :P

Jag hoppas att min egen ska komma lika långt som dessa en vacker dag :)

Toltaren
0

Min favorithingst är Gáski frá Eyrarbakka mest för att han är Glói's pappa, och jag har träffat honom! Han är så otroligt busig och söt och trevlig! Ganska liten är han med, och både Glói och hans två halvsystrar har ärvt "lek" genen som jag tycker är väldigt vilktig! Glad

Sen kan ju inte jag någonting om avel, men det är en annan sak…