Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: ryttaren
Läst 6629 ggr
graleh
0

Vad har ni för byxor?

Hejsan!

Jag tänkte ge mig på att köpa någon form av byxor att rida i. Just nu rider jag i jeans men man kanske ha något mer anpassat för ridning att rida i.

Vad har ni nertill på benen när ni rider?

Jag har kollat in t.ex. Hööks och förstår inte vad skillnaden på ridbyxor och hellånga chaps är. Eller ja, jag ser ju skillnaden på utseendet, men hur fungerar dem då de måste användas för olika syften?

Likadant undrar jag varför vissa har korta chaps med låga skor medans andra har ridstövlar? Vad ska man välja?

Vad gör att man väljer ett visst plagg framför ett annat? Hur många av er rider i vanliga byxor, t.ex. jeans eller andra vanliga vardagsbyxor?

Tack alla på förhand!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Maja
0

Jag har dessa från Hööks för 399 kr och trivs mycket bra med dem. Visst är det kanske inte världens bästa kvalité, men jag tycker att de är sköna och sitter bra.

Jag har en sådan modell för att jag inte tycker om "vanliga" ridbyxor (som man har innanför skor/stövlar. Hm, har de ett speciellt namn? :P

Jag rider inte heller med stövlar, känner mig obekväm med det. Utan jag har skor - också en anledning till varför jag har just jodphursbyxor.

I grund och botten så spelar det ingen större roll om du har skor, stövlar, jodphursbyxor, vanliga ridbyxor utan det viktigaste är att du trivs i dem själv! :)

Jeans har jag ridit i ett par gånger men tycker inte om det, blir för stelt. Jag rider oftast i mina ridbyxor eller mjukisbyxor. Skönt, enkelt och lite lättare. Sedan rider jag som sagt inte med stövlar utan har alltid skor (jodphurs eller "vanliga" skor). Chaps har jag bara på tävling för att det blir snyggare så. =)

selfrejection
0

Jag har "islandshästridbyxor" från Mountain Horse. Har haft två olika modeller och tycker att båda är lika bra. Har dom för att jag inte heller gillar "vanliga" ridbyxor, speciellt på sommaren när jag vill ha ett par strumpor under och ett par över för att inte kardborrebanden skulle nypas, det blev väldigt varmt :p

Har inte haft stövlar sen jag var liten, trivs bättre i skor. Och dessutom lite svårt att ha stövlar när man har "islandshäst"byxor.

Men prova dig fram, se vad du tycker är skönast, alla är ju olika :)

Alex
0

Hellånga chaps är inte istället för ridbyxor, du måste ha byxor under dem eftersom de bara skyddar benen (lite trist att rida med bar rumpa kanske…). Jeans brukar ofta ha ganska kraftiga sömmar som lätt kan skava, så ridbyxor är ju ett bättre alternativ att rida i. Själv har jag jodhphursbyxor (såna som är utsvängda) och ridskor till. Ridstövlar ger ju ett bra stöd för benet, vilket även shortchaps kan göra, vad man föredrar är ju personligt. Själv använder jag inget utav det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

740tjejen
0

Har de svarta på Hööks. de för 399.- har haft dom i 4 år nu och lika fina än, har ju dock inte ridit varje dag i dom. Jag tycker inte om helskodda, knäskodda kan gå an, men svårt och hitta i min storlek. Men de är prisvärda, synd man får sy upp dom om man har korta ben.

minkaninester
0

Jag har helt vanliga ridbyxor. Både helskodda och inte.
Har aldrig trivts med s.k "islandshästrdbyxor".

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Carroee
0

Mina favoriter är Sonnenreiter, dock kostar dom en slant. Håller livet ut nästan! :)

[vretenskaniner]
0

De bästa är Sonnenreiter! <3

graleh
0

#6 + #7> Ah tack för era tips, ska kika in märket.. antar det är ett märke :)

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Valtyr]
0

jag brukar ha vanliga helskodda ridbyxor, gillar inte islandsridbyxorna då de hänger ner och blir smutsiga nere vid fötterna och sen tycker jag de glider omkring och ger skav då de inte sitter tight längs benet.

Sen har jag alltid helskodda eftersom det blir så halt annars.

Hemma har jag alltid strumpor, såna höga med rutor på och så jodpurs skor och på tävling drar jag på mig ett par skinnshaps, såna korta som stövelskaft för att det ska se snyggt ut. Vill ha stövlar egentligen, men jag pluggar och har inte bästa ekonomin så jag har prioriterat annat, men när jag sparat lite vill jag köpa ett par mountain horse :)

Ulrisa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ett par Islandsridbyxor från mountainhorse jag med, och trivs jätte bra med dem. jag trivs inte heller i vanliga ridbyxor, vill hellre rida i ridskor än stövlar. Dock har jag lite problem med att hitta Islandsridbyxor i min storlek då jag är ganska liten, så än så länge har jag bara ett par.

Personligen rider jag hellre i ridbyxor än chaps, det blir behagligare och mjukare och inte så "byltigt".

selfrejection
0

#10 Jag har också problem med storlekarna, de flesta islandshästbyxor görs ju från storlek 36 eller barnstorlekar. Men Mountain horse har 34 om man har tur, vilket är väldigt bra :)

[Valtyr]
0

jacson har ett par bra som inte är så långa i benen, köpte ett par i somras när jag skulle visa mammas sto

selfrejection
0

Längden brukar vara bra för mig, det är värre i midjan.

Det är egentligen konstigt att de inte har hittat på ridbyxor i samma storlekar som jeans har, då skulle de ju vara lättare för alla tror jag.

Killen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina favoriter är från Hoffmeier. Har bara "islandsbyxor"

kissmekate.blogg.se