Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 6992 ggr
Rafflan
0

Islandshäst träns vs vanliga träns?

Vad är det speciella med islandshäst träns? är det att dem sakna käkrem? saknar alla islandshäst träns det?

Elshira
0

Ja de brukar inte ha käkrem, och de har så gott som alltid remontnosgrimma. Ibland används inte heller något pannband, men det är kanske vanligare när man inte heller har nosgrimma (lite osäker).

Vad jag sett så brukar de inte vara de vanliga ss-spänne på de tränsen heller (alltså de vanliga som man hittar på andra träns), utan de brukar vara de fyrkantiga spännena som remmen går igenom två ggr.

Sedan så är tryglarna till tränsen nästan aldrig delade (så man kan knäppa upp dem vid manken) och de brukar ha snabbknäppen.

Hakuna matata!

Alex
0

De flesta saknar käkrem, ja. Sen att det oftast är hakar ("snabbknäppen") på tyglarna, ibland även nackstycket, där du fäster bettet så det är lätt att knäppa på och av.

Många är ju även delade, dvs nackstycket är i en del och sen är nosgrimman lös, för sig. Det mesta för att underlätta när man har hästar på långturer och i arbete på Island, det ska vara enkelt att knäppa loss tyglar och ta av en nosgrimma när man stannar och tar en paus och låter hästarna beta exempelvis.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#1 & #2 varför ingen käkrem? den har ju en funktion?

Elshira
1

#3 Det undrar jag också, men jag antar ett den anses onödig bara Glad

Det är ju till för att inte tränset ska åka av om du trillar av framlänges och håller kvar i tyglarna. Eller som med våra Welsh Mountains - för att inte tränset ska åka av så lätt (de har små öron och stor nacke vilket gör att vissa nästan kan skaka av sig dom xD).

Hakuna matata!

Maja
0

#4 - När jag flög av framlänges en gång stannade tränset kvar p.g.a. den enorma manen och pannluggen. ;)

Nä, men det ska vara enkelt och gå snabbt att byta. Precis som Alex berättar i #2 ska det inte krångla och ta tid. Om man ska byta häst vill man inte behöva stå och spänna upp, knäppa upp, knäppa på, spänna och så vidare. Haha, minns den gången jag skulle tränsa kompisens travare. Jag höll på att få utbrott på alla de där remmarna och spännena som hängde till höger och vänster och remmar som skulle dras hit och dit. :P Islandsträns är snyggare och stilrena, tycker jag.

Sedan vet jag inte riktigt om jag skulle vilja påstå att en käkrem uppfyller en superviktig funktion heller.

Rafflan
0

#5 käkrem är ju ifall man ramlar av över halsen eller hästen kliar mot nåt ska tränse sitta kvar :P

Elshira
0

#5 Är ju inga fler remmar på ett vanligt träns mer än just käkremmen…?

Själv har jag ett nackstycke med fast pannband. Nosgrimma har jag sällan, men de gångerna jag har det har jag en lös rem som går genom sidostyckena (blir som engelsk nosgrimma) och knäpps under hakan som vanligt. Har man nosgrimman så så "strular" aldrig nackstycken till det heller ^^

Käkremmen är väll egentligen bara "nödvändigt" för hästar med väldigt små öron. De större hästarna och ponnyerna har ju ganska rediga öron så då ska det nog mycket till för att de ska åka av. Men jag har det alltid som extra säkerhet i.af :) Rider man dessutom hingst så FÅR det inte hända att han t.ex kliar av sig tränset på en utställning eller liknande.

Hakuna matata!

Maja
0

Då får man se till så att hästen varken kliar sig eller ramla av. Flört

Haha, nej, men jag har ridit islandshäst i en väldans massa år utan käkrem och jag har flugit av på femhundrasjuttioelva olika sätt och haft hästar som har kliat sig, dragit iväg i fullt sken och gjort saker som jag inte ens trodde var möjliga och jag har aldrig varit med om att tränset har åkt av.

Rafflan
0

#8 när jag red ett russ barbacka förut åkte jag kana längst halsen och av, då ramalde tränset av, annars har jag heller aldrig vart med om det ;)

Elshira
0

#8 Nej faktiskt inte jag heller (inte vid avramling alltså), dock har mamma min ramlat av och tappat hästen när hon var mindre, varpå hästen trampade på tyglarna och hela tränset åkte av (var en New Forest men "normalt" huvud). Hon hade ingen käkrem på den tiden =)

Men jag tycker det är en så liten detalj som bara tar 5 sekunder extra att spänna - så då får den gärna vara där om det innebär att tränset sitter kvar 1000 av 1000 sånger istället för att det ramlar av 1/1000 Skrattande

Det finns ju många detaljer som kanske inte ger så stor "säkerhet" bara i sig, men många bäckar små säger i.af jag! Annars kan man ju lika bra åka transport med nylongrimma, rida med stigbyglar som inte har någon "säkerhet" osv osv. Små detaljer som sällan spelar roll - men vid rätt tillfälle var de kanske guld värda!

Så tänker i.af jag! Skrattande

Hakuna matata!

Maja
0

Det finns ju de som har vanliga träns till sina islandshästar, eller islandsträns med käkrem. Så vill man ha ett träns med käkrem på sin islandshäst så finns det ju ingenting som säger att man inte får det! :)

Elshira
0

#11 Nej precis, men ts fråga var ju vad som är speciallt med islandsträns - och de allra flesta har ju ingen käkrem =)

Det finns ju inget som säger att man inte kan ha islandsträns på andra hästar, eller "vanliga" träns på islänningar Cool

Hakuna matata!

Maja
0

Hihi, ja, det har du ju rätt i. Lämade ämnet där ett tag, ber om ursäkt! Glad

Alex
0

Jag har aldrig vart med om det, och det borde inte hända om tränset sitter som det ska. Dock vet jag såna som lyckats dra av träns med käkrem. Man spänner väl ändå inte den så hårt, så den gör någon större nytta?

Men som sagt, allt ska gå fort. Ska du byta häst under en ritt ska det vara enkelt att bara dra av tränset utan att behöva spänna upp något och dra på det på nästa häst utan att behöva spänna fast nåt igen. Även om man kan tycka det går fort att göra det så försvinner det tid som man kanske inte har i alla lägen. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

#14 Men byta träns under uteritt… Alla hästar har väll eget träns? Eller i.af ofta olika bett? Alla kan ju inte ha exakt samma storlek på bett och huvudlag i.af? Tungan ute Så lite "spännande" (haha) måste det ju bli! Skrattande

Sedan måste ju i.af den ev. nosgrimman spännas (som man ju annars kan vara utan med).

Men vad det gäller käkremmen så ja, det är många som hänger den så löst att den bara hänger och dinglar - snarare irriterar den hästen då! Ser för övrigt riktigt ful och slarvigt ut i mina ögon…

Själv spänner jag den så hårt som möjligt. Första gången provar man givetvis att böja huvudet på hästen så man ser att det inte tr i när hästen drar ihop huvud/hals. Men man lär sig ju snart (eller ser märkena) var spännet ska vara.

Hakuna matata!

Alex
0

#15 Inte på Island inte. Har du 100 hästar har du sällan 100 träns. Flört Och många har nog liknande storlek på både mun och huvud. Möjligtvis att man får ändra nackstycket något om det skiljer mycket, men majoriteten av islandshästarna drar väl runt 10,5 i bett.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

#16 Men du sa ju på en uteritt? När behöver man vara blixtsnabb då? o.O Och jag syftade nog mer på "vi" här i sverige som rider (och använder islandsträns) Oskyldig

Alltså jag ifrågasättter inte att man inte har käkremmen, det är en liten "petitessdetals". Jag är däremot nyfiken på varför bara ^^

Men argumentet att det måste gå blixtsnabbt förstår jag inte riktigt. Det är väll inte nöden det gäller när man har två hästar med sig på uteritt och man ska byta sinsemellan? ^^

Hakuna matata!

Rafflan
0

#17 håller med dig, har man inte käkrem för att slippa spänna käkremen? det tar ju typ 1 sekund, så sån stor skillnad blir det inte ;)

Det borde väl finnas någon annan orsak än att det ska gå snabbt?

Och det är väl inge negativt att ha den remen ;)

Alex
0

#17 Japp, uteritt. Islänningar som rider långt och byter hästar då och då. Och om man då har en flock med lösa hästar eller vallar får så kan det krävas att man får på utrustning blixtsnabbt om nån häst eller nåt får är på väg bort när man pausar eller så. Flört

Att vi har det i Sverige har väl mest med "tradition" att göra, att vi tagit med det hit med hästarna. Sen tycker väl de flesta det är enkelt och praktiskt. Glad Jag ser t.ex ingen som helst nytta med varken käkrem eller pannband så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#19 men du kan ju spännerna vara lösa och hänga, får man liksom in bettet och över öronen så kan man ju styra osv, och då när man har koll på hästen spänna spännerna :P

Jag tycker att speciellt pannbandet, men även käkremen har en funktion, som kanske behövs 1 av 1000 gånger, man kan vara värt att ha den där enda gången ;)

Zinoida
0

Förlåt… nu känner jag mig verkligen som kärringen mot strömmen här. Men personligen ser jag nog hellre att tränset åker av om jag druttar i backen och hästen trampar på tyglarna, än att han fastnar eller rycker och skadar sig…..

Själv använder jag bara huvudlag för det mesta, just för att det är enkelt, bara att dra på och av.

Rafflan
0

#21 trampar hästen på tyglarna brukar tyglarna gå sönder, har dem iaf gjort dem gånger jag sett sånt hända ;)

Har hästen upp huvudet och tränset åker av kan bettet fastna bakom underkäks tänderna, tarmpar hästen då på tyglarna kan det nog gå illa :/

Alla har ju olika åsikter ;)

selfrejection
0

Jag fick den här frågan för ett tag sedan när jag skulle rida en tur. Och då svarade jag att jag inte var säkert, men att dom säkert gjorde tränsen själva på Island förut och då blev det bara det nödvändigaste på tränset, något i munnen, något som håller kvar det i munnen och något att styra med. Kan det stämma Alex? :)

Alex
0

#20 Vad har pannbandet för funktion menar du?

#21 Väldigt sant fakitiskt, det kan jag hålla med dig om.

#23 Kan säkert stämma, inget jag hört om dock. Det jag vet med käkrem är att den kom till av att soldaterna inte skulle dra av tränset när hästarna blev trötta och de var tvungna att "dra" fram dem. Så eftersom man på Island byter häst när en blir trött har väl inte den funktionen varit nödvändig heller. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#24 så nackstycker inte ska kunna åka bakåt ;)

Man behöver väl inte dra fram brukshästar eller ridhästar heller men dem har ändå haft käkrem?

Alex
0

#25 Ja, av ren "tradition" för att det är kvar sen den tiden. Åker nackstycket bakåt sitter det på tok för löst…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Pannband kan jag nog hålla med om är lite onödigt, men på väldigt spinkiga fullblod eller t.ex travare så kan det vara bra ibland då de inte har någon som helst "nacke" som tränset ligger på. På dessa hästar brukar ju även grimmor ha en tendens att glida ner på halva halsen~ Men med islänningarnas tjocka men är det väll knappast ett problem!

Huvudet följer ju med så att säga när hästen trampar på tyglarna (precis som de brukar göra nä de trampar till på ett grimmskaft eller liknande). Men skulle de trampa in med bakbenen i tyglarna (alltså i ögglan) så vore det nog inte så bra. Men man rider ju sällan med så långa tyglarna (och då skulle ju inte huvudlaget glida frammåt heller tror jag).

Men det med tänderna kan jag helt klart förstå, låter lite läskigt faktiskt.

Men ja - det är sällan man får användning av käkremmen i.af! ^^

Hakuna matata!

Odinn
0

Har bara ett nackstycke på min häst, funkar super. Har aldrig hänt att tränset åkt av. Men brukar ha en nosgrimma för utséendets skull Glad

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

[Valtyr]
0

varför har käkremmen en funktion??

Jag tyckr det är jätte smidigt med islandstränsen för islandshästar har väldigt mkt man och päls och då vill man inte ha för mkt remmar och spännen att knäppa.

Jag har bara en enkel nackrem, engelsk eller remontnosgrimma och inget pannband som trasslar in sig.

+ att jag tycker att det är mkt snyggare med islandsträns på islandshästar :)

Däremot ser det ju tokigt ut med islandsträns på "vanliga hästar"

FeliciaS
0

Så enkelt som möjligt, tycker jag ;) Har ett träns med enbart nackstycke, förutom bett och tyglar. Bara en rem, känns väldigt enkelt och bra. Fast jag använder det så gott som aldrig då jag rider i repgrimma jämt, och där är ju både remmar runt käken och nosen :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus