Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 4017 ggr
Maja
0

Tävla barbacka

Du får inte tävla barbacka ur säkerhetssynpunkt. Det kan vara farligt, du kanske inte har samma kontroll över hästen om den får för sig något etcetera.

Jag har sett folk som har tävlat barbacka på mindre tävlingar, då med en speciell anledning (sadeln var på omstoppning, hästen kan inte ridas med sadel m.m.) och då har de fått ett speciellt tillstånd.

Men hur tycker du att det ska vara?
Ska man få tävla barbacka på alla tävlingar?
Om ja, varför?
Om nej, varför inte?
Måste man ha en speciell anledning, eller kan det räcka med att man helt enkelt trivs bättre utan sadel?

Vad är era åsikter i ämnet?

Josefineep
0

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker, det är ett svårt ämne. Inom islandshästarna ska man ju framhäva dess fina gångarter. Vissa hästar får mer frihet och går bättre utan sadel, såklart vill man tävla utan sadel då!

Men samtidigt ska ju reglerna vara likadana för alla. Hur skulle det se ut om vissa kom med och vissa utan sadel?

Måste välja tror jag nog ändå att jag hade valt att alla skulle få rida barbacka om dom velat. Med anledning att rider man bättre barbacka ska man få göra det tycker jag, samt om hästen trivs bättre så. Man ska ha en bra koll på hästen såklart.

Dock vet jag inte hur snyggt det skulle se ut. Men som sagt det handlar om att framhäva de finaste ur varje gångart.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Maja
0

Jag själv rider betydligt bättre utan sadel (i alla fall den sadel som hästen har) och har märkt stor skillnad i hur hon går gångartsmässigt. Fick jag så skulle jag tävla henne utan sadel, men varken hon eller jag har anledning till det mer än att jag tycker att det går bättre utan och att jag inte kommer överens med sadeln alls.

Att sätta upp en regel där det är frivilligt med sadel kanske vore något. Problemet då är att det kanske finns folk som tror att de har betydligt bättre koll och kontroll, men att det väl på tävlingsbanan skulle bli kaos. Hästen kanske är lugn som en filbunke hemma på gården och alltid rids barbacka men stressar upp sig och lever rövare på tävlingaplatsen och då är det inte alltid lätt att sitta kvar om man är ovan…

Men det är en svår nöt att knäcka… :)

Josefineep
0

Jag har lite samma problem som dig ang. sadeln! Rider mycket bättre utan. Nåja själv ska jag byta nu så får stå ut ett tag till.

Som du säger är det en svår nör att knäcka :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Killen
0

Jag tycker att man borde få rida barbacka om man vill på tävlingar.

Tycker att det är upp till var en, man märker (förhoppningsvis) ganska snabbt på tävlingen om sin häst är spänd och det kanske inte kan gå rida barbacka.

Btw, får man tävla i barbackasadel?

kissmekate.blogg.se

[silversvart]
0

Tycker också att det skulle få vara okej, men då måste man verkligen vara säker på att man kan kontrollera hästen lika bra som med sadel.

Tyvärr får man inte tävla i barbackasadel heller.

Vi får hoppas det kommer lite nya regler i framtidens isalndshästvärld.  / Silversvart

Alex
0

Jag tycker att regeln är rätt bra faktiskt. För vem kan avgöra vem som har kontroll och inte över sin häst barbacka? Ska det stå nån och säga när de kommer till tävlingsplatsen att "du måste ha sadel, du kan rida barbacka" osv..? Jag har varit med om lite för många som inte haft nån som helst kontroll när deras hästar blivit rädda för nåt och rusat iväg på tävlingsplatser, där ryttarna suttit rädda och handlingsförlamade och hästen inte stannat förrän någon annan lyckats stoppa den. Nu kan man ju hoppas att just de personerna inte väljer att rida barbacka på en tävling, men å andra sidan, de lär ju ha trott att de hade såpass kontroll på hästen att det var lugnt att tävla, vilket ju visade sig inte var fallet…

Så ja, jag vet inte. Barbackasadel tycker jag är okej, då har man ju ändå stigbyglar och lite mer stöd. Men helt barbacka vet jag inte…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Odinn
0

Jag tycker att man ska få bestämma själv, men vet man att man har rätt dålig balans barbacka så tycker jag att man måste ta ansvar och ha sadel då. Jag själv rider nästan bara barbacka. Min sadel passar inte mig, och jag får mycket bättre sist och mer kontakt med min häst. :)

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Animal-3
0

Svårt ämne då folk ibland verkar ha lite svårt att bedöma sina hästar.
Men jag tycker man skulle kunna få tävla barbacka och skulle de bli bråk för att hästen får bättre gång utan sadel så kanske det åtminstånde kunnde finnas barbacka klasser.

Sakkara
0

Jag rider alltid barbacka. Dom gånger jag har tänkt att "nej men jag kan ju inte hålla på och rida runt utan sadel hela tiden, idag ska jag rida med sadel!" så har jag stört mig på att den kanske hamnade 1 cm snett när jag satt upp eller att stigbyglarna är "ivägen" :P. Så slutar det hela med att varken jag eller Glaedir jobbar bra. Rider man barbacka så får man en otrolig balans och känsla för både sig själv och hästen! Nu så märker jag ju så fort sadeln ligger det minsta snett eller om jag tom. har spänt sadelgjorden olika så den "trycker" mer på ena sidan av hästen. Låter kanske konstigt men det känns om man rider utan sadel 5 dagar i veckan och sen får för sig att rida med :P. Jag rider på ridskola 1 dag i veckan och rider nästan alltid utan stigbyglar då min ridlärare gärna ser att man gör det, "det är ju bra för balansen" :). Dock är det ju en vanesak så jag vet att skulle jag "börja" rida med sadel igen skulle det ju inte kännas lika konstigt men då jag aldrig *pepparpeppar* har åkt av eller ens vart i närheten och vi fungerar bättre ihop utan så känns det inte värt det.

Jag har funderat på det här med tävling precis som Maja och jag tycker absolut att man ska få tävla utan sadel. Det här med att det inte ser "snyggt ut" är ju bara nått som vi människor fått för oss. Om hästen går bättre under sin ryttare och känner sig friare och dom mer samspelta så varför ska en sadel (som man uppenbarligen inte behöver) begränsa ekipaget. Att man har en speciell klass för barbacka kan ju vara ett alternativ, men jag tycker att om man kan rida sin häst lika bra, om inte bättre, utan sadel varför ska bedömningspunkten handla om vad man sitter på, som sagt det handlar ju om hästens prestation och samspel med ryttaren.

Jag förstår hur folk tänker ur säkerhetssynpunkt och att många kanske gör det fast dom inte är redo eller kan. Tyvärr kommer det alltid finnas såna ryttare. Oavsett om jag var osäker eller inte så skulle jag åka på en mindre tävling med min häst och "öva". Man märker hur uppspelt hästen blir och om man kan hantera situationen. Saker kan ju hända oavsett med eller utan sadel.

Lite tankar jag hade :)
Mer barbacka ridning åt folket! ;)

[Valtyr]
0

Om man klarar av det så varför inte?

Min häst hade skavsår så jag fick tävla utom tävlan en gång barbacka och det gick alldeles utmärkt :)

tävlade femgång, visserligen inte lika höga poäng som med sadel men vi fick 5.0- 5.5 på allt utom passen där vi fick 3-4or på grund av att tempot inte blev det samma :P

Killen
0

#10 Det har jag sett på youtube, blev riktigt imponerad!

kissmekate.blogg.se

[Valtyr]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack Glad