Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: utrustning
Läst 2342 ggr
powderpuff
0

Aachennosgrimma och islandstång..

Jag har alltid fått lära mig att man inte får ha ett stång bett med en nosgrimma som går nedanför bettet, typ Aachennosgrimma eller en remonnosgrimma.

Varför ser kombinationen Aachennosgrimma och islandstång så ofta på isisar?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Maja
0

I tävlingssammanhang är det "inte tillåtet att använda sig av remont- och bygelnosgrimma i kombination med bett som används med kedja" just på grund av att nosgrimman kan störa och till och med fastna i kedjan. I FIPO rekommenderas just Aachen så det är en av anledningarna till att det är vanligt.

powderpuff
0

aha, tack för upplysningen Glad

Maja
0

Så lite så!

Sedan kan det säkert finnas fler anledningar, men just denna var den som jag tänkte på i första hand!

powderpuff
0

Jag hade nog själv aldrig haft den kombinationen, fast jag gillar inte "snokremmen" över huvud taget

Teij
0

hur är det med pullarnosgrimma o stångbett ?

[Valtyr]
0

pullar inte heller tillåtet, jag förstår dem eftersom det är lättare att dömma ryttarens hjälper utan om ryttaren skulle ta i för hårt.

Jag tycker inte det är fel att rida med stång och undre remmen vissa hästar tar gärna chansen att ta bettet och sticka utan och med remmen kan de inte göra det, ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i det och det är ryttarna man ska titta på och inte bettet.