Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 1669 ggr
Maja
0

Tävlingsminnen

Jag vill att ni ska berätta om era tävlingsminnen, bra som mindre bra. Alltid lika kul att höra! :)

Killen
0

Jag har ett, var nog bland den första som började lasta, men bland den sista som åkte ifrån tävlingen, tog 3 timmar att lasta odågan som anagligen tyckte att han hade varit så duktig och ville stanna till dagen efter och rida final Skrikandes

Men tack till en tjej som heter Madde (och alla andra)som kom och hjälpte till, hon vägrade åka innan vi hade lastat.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Min första "riktiga" tävling var i våras. Tävlade ett sto som jag hade ridit i knappt ett halvår i T7 och V5. Solen sken och det var oerhört varmt, svetten rann på både folk och hästar. I V5 slutade jag någonstans runt 4.40 och var stolt för att vara första tävlingen faktiskt (även om det kändes som att jag hade kunnat gjort bättre när jag var där på plats). I T7 fick jag 4.20 då vi var rätt så travtaktiga och jag nog var lite spänd fast jag inte ville erkänna det för mig själv. :) Inga finaler den dagen, men många fina minnen. Hästen verkade tycka att det var lite kul att komma ut och showa sig för folk. ;)

Ett annat tävlingsminne som jag har är från i höstas när jag tävlade en ung valack som inte var töltsatt. Visst hade han gått några steg i tölt men absolut inte så att han töltade rent och bra, utan han var lite ostabil, men riktigt söt och ville alltid göra sitt bästa. Haha, han hade nog aldrig sett så många människor och hästar på en och samma gång och var lite nervös. Vi skulle tävla V5 och T5 (haha fråga mig inte varför). I tölten på V5 kan ni ju gissa hur det gick… ;) Vi travade runt, runt, runt och hästen var lite nervös men så fort han insåg att folket var där för att titta på honom (ja, han trodde i alla fall att det var så!) så släppte det och han började showa sig riktigt mycket och ville visa "Titta vad jag kan!". Haha, bara det att vi travade runt i tölten, men det förstod inte han något av… ;) Traven, skritten och galoppen däremot satt perfekt! Fick fel galopp i början men bytte snabbt till rätt. Fick en 5.5 för traven! Den var jag riktigt stolt över och hästen var toppenglad. :) T5 lät jag min kompis rida då jag inte mådde så bra på eftermiddagen… :P Han travade runt och gick för 0.00 men var ta mig tusan lika glad ändå. Han älskade att vara där och sov garanterat gott den natten! ;)

Ett annat roligt minne var min femgångsdebut när hästen slängde sig av banan i galoppen. Haha, precis innan jag red in sa de till mig "Ja, förresten, han kan få för sig att hoppa av banan ibland. Bara så att du vet!" och så blev det. ;) Inga "Jag hoppar och springer iväg!" utan det var "Jag hoppar för att det är kul att hoppa, jaha, jag skulle vara kvar på banan. Då hoppar jag väl in igen och fortsätter!" Hade suttit på hästen totalt 10 minuter innan jag red in, hade klappat på honom en gång två månader tidigare. Haha, men det var mest för att det var roligt som jag ställde upp. ;) Och passläggningen gick inte så bra heller. ;) Men den tar vi igen nästa gång! :D

Maja
0

#1 - Men plutthästen då! Nä, inte kul att åka låda - det vet jag fler som tycker… ;)

Josefineep
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har många fina tävlingsminnen, men ett av de roligaste är nog från i Sommras när jag inte fick stopp på Herkules efter ärevarvet och fortsatte ut från banan i en jävla fart! Måste sett riktigt roligt ut! Dessutom galopperade vi runt ärevarvet på kortast möjliga tid! Tokhäst :D

Bild från tävlingen när jag tappert kämpade för att få stopp!

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

[Valtyr]
0

Inget jätte roligt eller speciellt minne för er andra att höra kanske, men mitt bästa tävlingsminne och det var en sån undebar känsla :)

Det var sista tävlingen förra året, allt bara flöt på hästen var jätte taggad och gav allt, tölten bara flöt på och jag bara satt och njöt och passläggningarna blev perfekta han la sig precis på rätt ställe och drog på efter kurvan.

Vi fick A klasspoäng, vann klassen och blev klubbmästare, jag grät när jag red ärovarvet :)

så underbar känsla när allt bara funkar och all träning har gett resultat

Maja
0

#4 - Haha, busiga Herkules!

#5 - Åh, vilken härlig känsla det måste vara! :)