Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 4602 ggr
Zabbio
0

Hur sadlar ni?

Var lägger ni sadeln på era hästar? Hur sitter ni?

Hittade dessa bilder och det gjorde mig nyfiken. Det känns som att tyngdpunkten hamnar väldigt  långt bak på hästen.

Fast det är klart, kan man inte bara sätta ryttaren på hästens rumpa? Där borde den ju vara som starkast och uppmuntra hästen att läga bak vikten och lyfta ryggen.. :P

Jag sadlar Crow så att bogbladen går fria, och försöker sitta mitt i sadel oberoende av gångart. Fast det är klart, i tölten hamnar jag lätt ett par cm längre bak.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

(för att hitta bilderna på webben; googla ''tölt''. Alla bilder ligger bland de första sidorna)

Killen
0

Såg lite långt bak ut på de bilderna tycker jag med.

Såhär sadlar jag:http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/20100913582.jpg

Och när jag rider ser det ut såhär:

http://i93.photobucket.com/albums/l64/Yhlva/181699_10150212945022785_644782784_8767416_4656218_n.jpg

kissmekate.blogg.se

Alex
0

På första bilden tycker jag sadeln ligger på tok för långt bak. Andra och tredje ser helt okej ut, men ryttarna sitter väldigt långt bak i sadeln och med stolsits vilket väl lurar ögat lite. De ligger ju inte så långt från bogbladen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Toltaren
0

Jag sadlar så att jag får plats med en handflata mellan sadeln och hästens "virvel" Glad Har kommit på att detta mått passar utmärkt på min häst, sedan så får man ju såklart anpassa så sadeln inte hamnar för långt fram också.

Zabbio
0

Hm.. uppenbarligen inte bara islandshästar som ibland får sadlarna/tyngdpunkten långt bak :P

Fil:Courageous Lord.jpg

(stilen på bilden ovan är ju bara fantastisk… :P)

Tycker det är väldigt intressant med olika stilar i olika kulturer och ridsporter. de mest extrema avikelserna i sits och sadling från vad jag är van vid kommer nog inom de större showerna med gångartshästar.

Crow's sadel ligger aldrig bakom sista revbenet, eller an mot bogbladet's bakersta läge. :3 Krävs en kort sadel trots hans relativs långa rygg, är mest länden som är lång, inte bröstryggen.

Maja
0

Jag rider inte med sadel. Flört

Nä, men regeln som jag lärde mig som liten var "en handflata från frambenet till sadelgjordens början". Men det är ju inte alltid det stämmer. Jag lägger sadeln där det känns bra helt enkelt, men rider i stort sett aldrig med sadel. :)

selfrejection
0

Jag har lärt mig att lägga en hand mellan manken och sadeln, men gör aldrig det själv utan jag lägger den där det ser bra ut, oftast ser man ju att den inte kan ligga längre fram eller bak på våra kortryggade lurvar :) På Guffi har jag märkt att om den hamnar lite för långt bak så trivs han inte, men vi har börjat hitta ett bra läge nu efter att ha haft sadeln i några månader.

En häst i stallet har väldigt kort rygg, eller hela han är kort och kompakt. Och när man lägger på sadeln och spänner sadelgjorden, så ligger sadeln där den ska, men det ser ut som att sadelgjorden går runt precis mitt på magen…det ser lite roligt ut.

Odinn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Gör som #6, Glad

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"