Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketttävling
Läst 1978 ggr
Killen
0

Bett vid tävling

Jag undrar lite, vid lätt tävlingar så får man ju bara ha tränsbett, men vad räknas som just tränsbett?

Får man ha ett tredelat fullceekbett? D ringsbett?

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Hm, jag är rätt så säker på att jag har sett folk med både fullcheek och D-ringsbett, men jag är inte helt säker. Ska se om jag kan hitta något!

Killen
0

Kollade på lite bilder jag hade från en lätt tävling i våras, då hade några fullcheek bett så då är det nog tillåtet.

Ska ev köpa ett och se om det funkar bra

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Jag har inte hittat något som säger att det är förbjudet någonstans, men ta med två bett när du ska på tävling för säkerhets skull och fråga där, eller maila till SIF. :)

Josefineep
0

Jag har tävlat lätt klass på ett fullcheek så det ska vara tillåtet om ingen regel ändrats angående det sedan 2009. :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Killen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men till ett fullcheek bett, då får man inte ha remont eller aachennosgrimma till (vid tävling)?

kissmekate.blogg.se

Josefineep
0

Jag hade aachennosgrimma

Josefineep
0

Jag hade aachennosgrimma

Killen
0

Fast nu är det ju nya regler, men vet ej om de gäller fullcheek bett

kissmekate.blogg.se

Toltaren
0

Det enda jag vet är att man inte får rida med stångbett i lättklass, vet inte vad fullcheek är alls, så vet inte vad det klassas som.

Maja
0

#8 - Fast jag tror inte att fullcheek klassas som stångbett faktiskt. När jag kikade på Wikipedia (som inte är världens bästa och mest pålitliga sida) hade de klassat in olika bett i olika kategorier och där klassar de fullcheek som tränsbett.

#9 - Fullcheeck :)

Killen
0

Har kollat med sif vad som räknas med tränsbett. Fick detta som svar " Det är ett tränsbett om tygeln är fästad direkt i bettringen. I ett tränsbett är sidostyckena också fästade i samma bettring där det löper fritt i bettringen och inte sitter fast på ett speciellt ställe" Och att man då får ha aachennosgrimma till

kissmekate.blogg.se

Toltaren
0

#10 Aha! Sånna känner jag igen :) Vad ger de för effekt?

Maja
0

Hm, funktion nummer ett är väl ändå att det ska vara omöjligt att dra genom munnen. Sedan blir det lite skarpare signaler med tror jag. Om jag inte har helt fel så är det väl ett vanligt travbett?

Josefineep
0

Precis som Maja skriver ger det tydliga signaler, och går inte att dra genom munnen på hästen, perfekt på unghästar! ;)

Tror det används mest inom trav och hoppning :)