Snopp tvätt
Vet inte om det finns något inlägg tidigare om detta, ville bara tala om att det är Viktigt att kolla snoppen i synnerhet på vallacker . Har haft Thorleifur på besök för att kolla tänderna och i.o.m. sedering så fälls ju snoppen ut o då passar han på att kolla den också. På bara ett år hade min Taktur fått en sten , 2x1 cm. En annan häst hade en jättesten. Trots sedering sparkade han för det var så smärtsamt att bara bli tagen på snoppen. Den stenen var stor som en fem.krona och ca 1½ cm hög. Thorleifur trodde att det säkert tagit 4-5 år för den att bli så stor. Hur ont har inte det gjort på hästen. Så kolla !!!
Precis!
Jätteviktigt att hålla koll där, nu har jag ett sto men kollar juvrena på henne ett par gånger i veckan och rengör ibland..!
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
#0 Oj då, jösses… men hur gör man för att kolla ev. stenar?? klämmer man ut dom eller vad gör man???
På mina valackar ser jag ibland flagor runt om snoppen när den är utfälld som jag försöker ta loss… har du något tips på rengörning??
ja hur går man till väga på det som gosa skrev. jag har en vallack men har inte kollat så på den alls. bra om tråden fortsätter.
Vet inte hur det fungerar om inte hästen är sederad. Om den är det brukar snoppen fällas ut och då kan man ta ett tag om den och klämma längst ner. lite svårt att förklara, men snoppstenarna brukar sitta långt ner alldeles i urinrörets mynnig liksom innanför huden, brukar gå att klämma eller försiktigt peta ut dom.Thorleifur brukar också tvätta med grönsåpa på snoppen och även uppe i skapet så man får bort den illaluktande smeten som sitter där. Sköjer sen rikligt med vatten och torkar ur med hushållspapper. Det kan finnas lite svart gegga kvar och så länge den inte luktar illa så gör den nytta som smörjmedel så den ska man inte ta bort.
I år var det en häst som trots sedering sparkade och tog sig t.o.m.ur boxen när Thorleifur började med snoppen. Den hästen fick en spruta till men visade ff att det gjorde ont genom att slå med svansen och markera med bakbenen , till slut fick Thorleifur bort en sten av ungefär en brun bönas storlek och då slappnade hästen av.
Många åker till klinik med sina häster som är stela bak eller går orent eller visar på något sätt att något är fel. Man lägger ut stora pengar på undersökningar av leder o muskler, röntgen o dyl. utan att hitta felet. Det kan vara någor så enkelt som snoppsten som orsakar problemet. Tycker att fler vet. skulle lära sig det här
Hur ser stenarna ut då?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
De som jag sett har varit gulaktiga gå in på
equinetouch.dk/Penissten.htm
där finns bilder
Tack! Ska kolla om jag ser något när jag är i stallet idag!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst fäller aldrig ut snoppen, han fäller ut den lite grann när han kissar men sen snabbt in igen.. Några tips?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag var i väg med min gamla valack för en annan undersökning hos vetrinär så tyckte vetrinären att han gick stelt med bakbenen, jag vet inte hur han lyckades få ut snoppen, men han klämde på något ställe så vips ramlade den ner, sedan tog han tag i den och klämde ut en stor sten! hästen blev så chockad så han stack ut ur boxen i full fart! men stenen kom i alla fall ut.. har aldrig hört det tidigare att man måste kolla det, men nu vet jag!