passgång
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en 5gångare född 94a och har lite frågor angående passgång.
Kan han flygande pass eller kan han bara grisepass? Jag har aldrig ridit honom i passgång och jag tror inte att han gjorde det på förra stället heller då han gick som turhäst.
Finns det några sett att träna så han kan gå i passgång? 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Han kan ha flygande pass, det gäller bara att hjälpa honom att hitta och träna fram den! Eftersom han inte har blivit riden i den på många år (antar att han inte går i pass i hagen heller) så kan det vara oerhört mycket jobb, men ja, det beror ju på om han har starkt anlag eller inte. :)
Om du kikar på saluannonser så ser du ofta "Femgångare men riden som fyrgångare" just för att folk som inte tävlar ofta inte har något intresse eller anledning att rida i pass. Vet många som har sagt att de inte vill rida pass för att den skulle ta över då och att de skulle riskera att förlora traven och tölten som de har jobbat fram och ja, så kan det vara i vissa fall om man inte är noga.
Men för att en häst ska kunna gå i pass gäller det att den har de rätta förutsättningarna. Dels måste du ha anlaget för den (vilket din häst har), vara rätt musklad för att orka och kunna skjuta på med baken så som den ska och sedan är det ofta en fördel om hästen har lite framåtanda och vilja. Sega hästar som knappt går att få framåt i ett bra tempo kräver ofta mer jobb. :) För att få en så bra pass som möjligt med sväv (utan sväv blir det grisepass och hästen blir stel) måste hästen kunna trampa ifrån med bakbenen på ett bra sätt.
Var bara noga med att du inte låter honom grisepassa, för då kommer han att bli stel och svår. Passen kan se stel ut, men det är noga att se skillnaden mellan att vara "stel och styv" som jag läste i någon bok för ett tag sedan.
Du skulle ju kunna be Martin eller Anna om hjälp. De känner ju hästen och har bra koll på det här med pass. Svårt att säga saker genom internet och ännu svårare att visa (speciellt om man är så kass på att förklara saker som jag är
).
Min kompis köpte en "fyrgångare" som den förra ägaren aldrig hade sett pass på. Men det fanns inte en chans att han var fyrgångare, det visste vi. Med lite träning kom passen fram och den är superfin och kommer att utvecklas ännu mer.
Tusen tack för ditt svar! Jag praoade ju på frötuna för några veckor sen, jag och en som jobbade där satt och pratade om just pass. Det var hon som sa att jag borde testa pass på honom, därför var jag tvungen att fråga. :) Vore ju häftigt, men vet inte om jag skulle orka fixa fram den. För tillfället är han inte så bra musklad pga vila och jag har bara varit ute och busat på honom i skogen hela hösten. Inte föräns nu har vi börjat arbeta igen. Men pigg är han, och vill gärna springa snabbare. ;)
Får läsa lite om de, fråga kunniga människor så kanske jag kan testa sen till sommaren. 
Haha, ja, men det där drivet och viljan att komma fram är ofta viktig i passen. :) Men det gäller att han är i fin form och har rätt muskler, sedan kan det förhoppningsvis komma lite pass.
Finns några riktigt bra böcker, kika på ditt lokala bibliotek. De kanske kan ha några! :)
Lycka till!
Det ska jag göra!
Tack! :)