Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettbilder-och-filmer
Läst 10129 ggr
AnnaFagerell
0

Färger-Bilder

Har ni islänningar i olika färger? Lägg gärna in en bild… skulle vilja se de lite mer ovanliga färgerna… Gärna olika nyanser på de olika färgerna också. Har den ett isländskt namn så skriv gärna över betydelsen på Svenska också. Som chipmärkare och id kontrollant försöker jag lära mej så mycket som möjligt och har en hel del isiskunder

Tack!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du en gulbrun valack. Han är efter gulsvarta Askur från Håkansgården (som är undan ett isabellsto).

Maja
0

Silversvart - så här ser han ut på vintern, på sommaren är han kolsvart med samma ljusa man.

AnnaFagerell
0

#2 En sommarbild vore jättekul! Det är en färg jag verkligen gillar..

#1 Har du nån bild på den från mansidan? Gulbruna är en av de knepigaste bland islänningar faktiskt och förekommer väldigt ofta

Alex
0

#1 Han är väl ändå inte gulbrun? Vanlig, snyggt brun skulle jag säga. Flört

Här kommer en rödblackskimmel (stoet) med ett fuxföl.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

En gulsvart med ett isabellfärgat föl.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
1

En gulbrunskäck (tyvärr bara huvudet).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Från vänster: Isabellskäck, svartskäck och musblack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En brunskäck.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En rödskäck.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En brunblack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En musblackskäck.

Kan fylla på med fler bilder imorgon, även komma med lite extra "beskrivningar" till färgerna om du vill.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

Undrar över 10 och 11, är det helt utan gult anlag? Tycker dom ser så gula ut i öronen

Maja
1

#3 - Jag har bilder på kameran, men kabeln mellan den och datorn är 20 mil härifrån. ;) Ska se till att fixa det när jag kan! :)

Skickar en bild på den gulbruna igen. Här i vinterpäls. :)

#4 - Jo, han är gulbrun.

Maja
0

…och här lite bilder där man ser manen. :)

powderpuff
0

Här är också en gulbrun fast i en ljusare variant. Min blir lika mörk i kroppen som #14  vid vissa fällperioder

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

powderpuff
0

och en silvergulsvart

Alex
0

#13 Vad gör att han är gulbrun? För jag kan inte se nåt, även mörka gulbruna syns det på, jag kan inte hitta nåt som tyder på gult anlag hos honom alls… Manen är solblekt bara, och inget som säger gulbrun.

Ett gult anlag på en brun häst bleker färgen, som i inlägg #15 ser du ju tydligt gult hos hästen. Det syns alltid hos en gulbrun, det "gömmer" sig inte, som hos en gulsvart.

#12 Nej, det finns inget gult hos någon av dem. Dock är bilderna tagna i stark kvällssol, så det är nog snarare den som luras.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En rödblack och en ljust gulbrun.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Två olika nyanser av musblack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En brunskimmel under fällning.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Från vänster: Fux, (ljus) rödblack, isabell.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#10 Har du nån mer bild på den? Kan dom vara så gula när dom är brunblacka?? Tycker den är så himla ljus

Alex
0

#22 Ljusa är de! Finns självklart de mörkare också, men brun i sig kan ju variera väldigt i färg, från ljusbrun till mörkbrun, och eftersom blackanlaget bleker färgen något så blir de ofta rätt ljusa. Glad Här kommer en bild på samma häst i mer normalt ljus.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Och här är ett betydligt ljusare brunblackt sto, med brunblackt föl. Men det finns inget annat än brunblack där. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#17 - Han är en riktigt mörk gulbrun häst. 
e. Gulsvart (Askur för tusan ;))
ee. Svart
eu. Isabell

u. Fux
ue. Fux
Ja, fuxar så långt bak jag kan hitta i stammen…

Bilderna är inte så snälla heller, i verkligheten ser man gulanlaget bättre.

Alex
0

#25 Bara för att gulanlaget kan finnas betyder det inte att det gör det. Flört Mörka gulbruna skulle jag inte påstå ser ut sådär…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
1

Vad är det du skulle vilja se för att han ska vara gulbrun då?

powderpuff
0

Denna är en mörk gulbrun ( fast det är en nordis )

Mörk gulbrun

Alex
0

#28 Precis, tack.

#27 En mörk gulbrun blir mer "svart-gulaktig" i pälsen, inte rödbrun. Knappt brunt en gång. Flört Så det faktum att han är brun, har en rödbrun nyans och inte det minsta gult talar emot att han skulle vara gulbrun.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

Fast på shetland kan en gulbrun samt gulcvart vara väldigt mörk och inte visa så mycket gult anlag så visst kan det ovan vara gulbrun, men jag skulle nog färgtesta en sån för att vara säker… I mina ögon är den brun.

#23 Finns inte en chans till gult anlag på den?

AnnaFagerell
0

HJÄLP, jag såg en island idag som hade ganska så vit man och svans (kanske silver??) och kroppen såg ut att vara mörk isabell. Vad kan den ha för färg? Silverhästarna verkar ha väldigt mörk man, denna hade väldigt ljus, som en fux med flaxgen.

Alex
0

#30 Självklart kan de vara mörka, men inte så rödbruna…

Och nej, de båda är brunblacka, inget gult. Glad

#31 Den kan ju ha varit mörkt isabell eller ljus fux, alternativt någon silverfärg, men låter lite väl ljust för att vara det. Silverhästar kan allt ha kritvit man de med. Glad Såg du benen på hästen, hur de såg ut?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#32 Benen var som kroppen, sådär mörkt isabellfärgade en isabell kan vara. Men kan isabeller ha så krit vit man och svans?  Kan jag komma till en dag ska jag nog fota den… Hade jag sett den ute utan veta härstamning skulle jag sagt att det var en isabell men väldigt osäker

Alex
0

#33 Ja det kan de absolut! Isabell är ju en fux med ett gulanlag, så flax-genen kan finnas där med. Så de kan ha precis lika ljus man och svans som en flax-fux. Glad

Har förresten gjort lite research på det brunblacka stoet i #10 och #23, och hennes mamma hade ett gulanlag i alla fall, då hon fått isabellavkommor med fuxhingstar. Detta stoet verkar dock inte ha ärvt anlaget, då hon själv har 12 avkommor, alla utan gulanlag (enligt registreringen). De 12 avkommorna har 72 avkommor tillsammans, och inte heller där finns det något gult (kollade ifall någon skulle vara felregistrerad). Så jag skulle inte tro att hon har något gulanlag, om det inte bara vart en himla otur och inget av hennes föl har fått det, men det känns ju ganska osannolikt när det är 12 stycken…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#34 Tja 12 avkommor och inget gulanlag tyder ju på att hon inte har nåt… om ingen av dom är felfärgad förståss =)

Alex
0

Vi kan ju förresten gå in på en annan intressant färg, nämligen svart. Flört Finns många med "stora bruna" som inte alls skulle kalla alla våra hästar svarta, men det är väl mest för att de inte har den erfarenheten av svarta i sina raser. För genetiskt är de följande hästar svarta allihop… Inom t.ex shettis och russ brukar man kunna hitta samma svarta färger.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Svart sto.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Svart valack… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

Ja svart kan vara nog så intressant… Fast som shetlandsuppfödare så är svart ingen nyhet för mej =)

Alex
0

#39 Ah, nej det är det ju inte då! Glad Kan tänka mig att det är främst silverhästarna som är av intresse då? För det är väl mindre vanligt på shettis… De andra kanske inte är lika vanliga de heller i och för sig, har dålig koll på det.

Kan förresten bara inte låta bli att lägga in en bild på detta tydligt gulsvarta stoet. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#40 Silver finns inte på shetlandsponny… men vissa tror det bara =)

Alltså bilden på den är för mej en vanlig fux… har du en annan bild på den där inte solen står på?

Det jag tycker är svårt är att se vilka som är musblackar och vilka som är gulbruna och inte ljusbrunblacka… Sen är det så himla många olika nyanser på islänningar. Jättesvårt. Vet ägaren inte själv till en klurig färg vad det är kan det bli fel. Och många vet inte och förlitar sej på oss men vi kan omöjligt kunna alla… Och island skiljer sej ju så mycket från andra raser. Sen ska man ha in blackanlaget också och vissa hästar har faktiskt ål utan att vara black. Alla islänningar är ju inte blacka även om vissa vill tro det… Många bruna isisar har ju ål

AnnaFagerell
0

#40 Sådär ser ju inte en gulsvart shetlänning ut. Den är kolsvart oftast och med lite brunt i ljumskar men har gult i öronen, lite gult i manen men kan lika bra vara solblekt, samt gul runt ögonen. Det gula bleks aldrig så mycket på en shetland

Alex
0

#41 & #42 Jaså, där ser man. Ögonfärgen är främst ett tecken på det där stoet, det blir mer kastanjebrunt är det normala mörkbruna. Här kommer en till bild, vet inte om det syns bättre men. Hon är ju en ljus gulsvart, det är långt ifrån alla det syns så tydligt på!

Men fux är hon inte, hon har fått en gulbrun avkomma med en brun hingst, så hon är helt klart gulsvart. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#43 Där syns det bättre, den andra bilden gav fel färgintryck tycker jag… Den hade jag också satt som gulsvart… Får islänningarna aldrig blå ögon av gult anlag?

Alex
0

#44 Jodå, av dubbla gulanlag. Annars är det väl eventuellt skäcktäckning eller stora tecken som kan ge ett eller två helt eller delvis blåa ögon. Exempelvis som det svarta fölet på bilden nedan. Lite dålig bild men förhoppningsvis syns det. Troligtvis bärare av ett bukskäckanlag, därav den stora bläsen och det blåa ögat (enbart ett blått).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Sen, det med att du tycker det är svårt att se skillnad på gulbruna och ljusbrunblacka så finns det ju några rätt tydliga knep. Förutom ålen (som ska vara knivskarp på en black, som penselmålad) så har du ju även oftast zebraränder på benen på en black. Ljusa slingor i manen hittar du i stort sett alltid på en black, det är bara rödblackarna som kan vara lite knepiga där eftersom de har sån liten nyansskillnad. Sen även öronen ska ha en tydlig, mörk markering längs kanten, samt att huvudet har en mörkare färg än resten av kroppen.

Här har du exempel på en brunblack, där du ser det mörkare huvudet (lite) slingor i manen, samt en knivskarp ål.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Och här en musblack, där det syns både zebraränder, tydlig öronmarkering, lite slingor och något mörkare huvud, även om det är väldigt otydligt på den här bilden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Och en rödblack med tydligt mörkare huvud, samt lite skiftande färg i manen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

Problemen kan väl uppstå rejält i kombination med skäck dock, i såna fall där man varken ser nån ål eller zebraränder för allt där är vitt… En rödblackskäck här, och det är väl främst det mörkare huvudet som avslöjar honom (och genetiken då, självklart).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Här är ytterligare en silvergulsvart. Lägger in länk då jag inte har egna kort.

Silvergulsvart

AnnaFagerell
0

men en gulbrunblack då?

AnnaFagerell
0

#50 Den där är väl gulsvart?

powderpuff
0

#52  Nej, han är silvergulsvart Skrattande Färgen för ögat kan ställa till de Skrattande

powderpuff
0

Här är (2 st) brunblackskäck

Alex
0

#52 Nej, Svadilfari är silvergulsvart! Det är en knepig färg, för silver och gulanlaget vill inte riktigt samarbeta, så pga gulanlaget blir oftast man och svans betydligt mörkare och i gul ton. Kroppen får ju även den gulare ton än en silversvart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#51 Gulbrunblack benämns vitblack. Det blir oftast en betydligt ljusare nyans än en brunblack, även en ljus brunblack. Oftast blir de väl mer gul-vita i pälsen, skulle jag vilja säga. Har tyvärr inga bilder på vitblackar själv, men länkar till tre exempel nedan. Jag skulle snarare säga att de liknar ljusa gulbruna med blacktecken mer än att de liknar brunblacka med gult… Om man säger så. Tungan ute

Exempel 1

Exempel 2

Exempel 3

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Killen
0

Här är en häst i stallet.

Bilden gör henne inte rättvis. Är osäker på hennes färg, fux med väldigt ljus man eller sliverbrun, kanske någon som kan avgöra.

sto

kissmekate.blogg.se

Killen
0

Sen fux, lite mörkare/rödare.

fux

kissmekate.blogg.se

AnnaFagerell
0

#56 Jaha, då är säkert flera som jag tror är gulbrunblacka bara ljusbrunblacka… Mycket viktig och bra info…

#57 En tvättäkta fux tycker jag =)

powderpuff
0

#57 Tror också det är en fux med flaxgen =)

Alex
0

#57 Ser ut som fux, men för att veta säkert behöver jag se benen. Vet att Juve har bilder på en silverbrun som ser ut precis som en flaxfux, med undantag från benen… Så ljusa silverbruna kan vara lite luriga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#61 Det är inte denna silverbruna du tänker på? Han har ju väldigt mörka ben.

Silverbrun

Alex
0

#62 Nä, det är en av Juves gamla medryttarhästar. Den där hästen är ju betydligt mörkare i kroppen för övrigt också. Vissa kan se ut precis som vilken röd fux med flax som helst, förutom de mörkare benen. De flesta har ju dock inte alls lika tydligt mörka ben som den du länkar till, men mörka ben har alla silverbruna, så det är ju främst det som avslöjar dem i vuxen ålder.

Som föl är det oftast lättare att se, då fuxar föds med röd man, även om den senare blir vit. En silverfärgad häst föds med ljus man.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Silverbrun

powderpuff
0

#63 Ok, hoppas hon lägger ut den här Skrattande.

Maja
0

Silverbrun (samma häst, dock i sommarpäls)

Alex
0

Jag hittade ännu en bild på henne, där de mörka benen syns riktigt tydligt. Flört

Här kommer även en gulbrun, som är lika mörk som hästen i länken i #28 nu…!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

…och en till på henne.

Alex
0

Kan bidra med två silversvarta här också.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

En till.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#69 - Vet du vilken färg hans mamma hade? :) Visst är det Thrymur-avkomman?

Alex
0

En musblack i vinterpäls. De blir ju oftast mer brunaktiga då, men betydligt gråare i sommarpälsen. Lite som att svarta ofta blir brunare i vinterpäls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#71 Japp det är Þrymur-sonen. Enligt WF är mamman "silverfux" så nej, jag vet inte vad hon har för färg. Tungan ute Silverbrun eller fux, då morfar är silversvart och mormor brun så är ju silverbrun absolut en möjlighet. Vaddå då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#73 - Ah, okej. Nej, tänkte bara. Kul att veta. :)

Hästen i #2 är e. Thrymur, u. musblackskäck
Hästen i #64 är e. Thrymur u. brun (han hade tydligen bara fått silversvarta det året, men en silverbrun)

Maja
0

Brunblack

Maja
0

Isabell (rumpan var dock nästan helt vit)

Maja
0

Musblackt huvud

Maja
0

4,5-åring som kommer att bli skimmel

Maja
0

Samma häst som i #78 cirka sex månader senare

Maja
0

Skimmelskäck

Maja
0

Rödskäck (har en liten vit fläck under magen på 1*2 cm) :)

Alex
0

#79 Så han har skimlat av nu! Ingen dålig liten luring det där… Men nog tusan måste han ha vart fått vitblack i alla fall, eller är det avskimlingen som lurats så?

Kan tillägga till er andra som inte vet, att den hästen har jag tidigare kunnat svurit på varit vitblack, av de bilderna jag sett. Förutom nån enstaka som förbryllat där han haft nån typ av mörkgrå rand på nosryggen eller nåt har jag för mig.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Jag har en ännu nyare bild på honom, dock rätt så kass kvalité. Här är han sex år.

Maja
0

En till

Alex
0

Ja, skimmel har han ju definitivt blivit i alla fall. Dumma luris-häst! Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Kommer hans man och svans att bli helvit också?

Alex
0

#86 Näpp, eftersom han är född black kommer benen, manen och svansen behålla lite mörkare färg. Dock är det väl inte omöjligt att de bleks ur litegrann, men inte helt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Så här ser mamma ut som 10-åring. Han kanske ser ut så också?

Alex
0

#88 Mycket möjligt att han gör! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#67 Den där ser fuxig ut i mia ögon, flera shetlandsponnyer som är fuxar har mörka ben.

#72 Den där skulle jag aldrig gissa musblack på

Hur är det med musblackar, ser man det gula anlaget på dessa?

Alex
0

#90 Jo, den hästen är silverbrun. Kollar du flrsta länken i inlägg #67 ser du tydligt de riktigt mörka benen (det är samma häst) och det är blekt svarta ben, inget annat. Och svarta ben får ju inte en fux ha. Glad

Vad hade du gissat för färg på den musblacka? I mina ögon är den jättetydligt musblack. Tungan ute Gulanlaget är dock väldigt svårt att se på musblackar, det är ju som med svarta, kan finnas tecken på det men inte säkert. Sen krånglar ju musblackarna till det mer, eftersom den svarta färgen redan är blekt av blackanlaget och därmed kan skifta i lite olika nyanser…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#91 Jadu jag vet faktiskt inte… Tycker den ser så gul ut att jag nog hade gissat på nån gulbrun variant. De musblacka jag sett är så mörka… som #77

AnnaFagerell
0

Vore kul veta vad du tror om denna färgen som lurat mej sen hon var föl

AnnaFagerell
0

Vad är fölet för färg?

AnnaFagerell
0

samma föl nyfödd

AnnaFagerell
0

Black är den väl åtminstone??

AnnaFagerell
0

Hoppsan, här kommer bilden med ränderna på benen

Alex
0

#92 Huvudet är lika mörkt, bara att det inte syns under all lugg. Flört Såhär ser han ut i sommarpäls.

#93 Vad har föräldrarna för färger? Rent spontant skulle jag nog säga fux, av den bilden att döma. Det andra fölet säger jag musblack till. Mycket troligt att det till och med kan vara med gult, om det inte bara är ljuset som luras, eller färgen över lag. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#98 Mamman är fux och pappan är isabell. Därför jag blev nht tveksam då hon började fälla… men hon är fux idag, om än ljusare än vad man kan se på shetland.

Id kontrollanten sa musblack men jag skulle tippa på där e gult anlag av mamman i den men börjar ju tveka när du kommer med så ljusa bilder=) Men på den senaste du la på musblacken tvekar jag inte däremot

AnnaFagerell
0

Tittar man på bilden i #95 så tycker jag man ser det gula anlaget där redan… men om musblacka kan ha sådana nyanser är det ju lite tveksamt

Alex
0

#100 Jo, det var där jag tyckte mig se det gula anlaget. Det är ju som sagt oftast på vintern de blir ljusare, föl brukar oftast födas mer gråa än det fölet du visade, så jag skulle tippa på att det är gult med i bilden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#101 ja jag tyckte det också… ska säga till ägaren för det ska ju vara rätt =) Så svårt med islänningens färger, men kul

AnnaFagerell
0

jag tror förresten att den jag tvekat på igår är silversvart. Den är väldigt mörk på hela kroppen och krit vit i man och svans…

Alex
0

#103 Vad är det för nån då? Vad har föräldrarna för färger? Ingen bild? Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#104 Ingen aning, sett den i en hage här… ska se om jag kan stanna och ta en bild.

Hur nedärvs musblack anlaget?

Alex
0

#105 Jaha, var det den du nämnde, som du trodde var mörk isabell?

Det är blackanlaget bara, som ärvs ner, sen är det grundfärgen som styr om det blir mus-, brun- eller rödblack (med ev. färgtillägg). Blackanlaget är dominant, så minst en förälder måste vara black för att fölet ska bli det. Sen är ju musblack en svart häst med blackanlag (därav att det gula ofta är svårt att se, det är det ju på svarta med), en brun häst med blackanlag blir ju brunblack och en fux med blackanlag blir rödblack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#106 Så det är inget konstigt då ju att få en musblack fölunge där pappan är rödblack och mamman är gulbrun? Den har fått det svarta från mamman

Ja det var den som på håll kunde vara väldigt mörk isabell… men nu blev jag tveksam av att sett bilder på så många olika nyanser av silversvart

AnnaFagerell
0

#79 Men vilken färg föddes hästen i ?

Alex
0

#107 Näpp, inget konstigt alls, bara minst en förälder är black och minst en har svart så kan det bli musblack. Glad

Försök gärna ta en bild på den hästen, vore roligt att se!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#108 - Han står reggad som vitblack. Pappa är svart, mamma står reggad som "Grey/bluedun no markings", på isländska "Mógrá, f. móálótt".

Här är han 2,5 år.

Här är han drygt ett år.

AnnaFagerell
0

#110 Vad är mamman för färg? Islänska kan jag inte =) Den kan omöjligt bli skimmel utan en skimmelförälder

Alex
0

#111 Mamman är reggad som skimmel född musblack. Han har ju flera (hel?)syskon, med samma mamma, som är skimlar födda musblacka. Jag tror ju dock att mamman själv är född vitblack, för jag kan inte alls se att han skulle vara född musblack… I så fall har ju nånting gått snett i färgen i alla fall. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#112 Det är nog så som du säger…. många kan faktiskt inte ett skit om islänningens färger… även ägare till island Skrattande

Alex
0

#113 Skoja inte om det… Flört Folk har i många fall dålig koll på både hur färger ser ut och ärvs ned. Sen vill väl de flesta ha lite annorlunda färger och när det finns så många så dyker det allt upp de som hittar på lite egna färger att kalla sina hästar… Jag vet t.ex en som var absolut bestämd om att hennes häst var guldbrunblack (ja, guld, inte gul…). Hästen var såklart vanligt brun och inget annat…

Sen vet jag även såna som lyckats få sina fuxar som silverbruna i passet genom övertalning av ID-kontrollanten, trots att silverbrun inte ens var en möjlighet… Så verkligen kanonbra att du försöker lära dig så mycket som möjligt själv!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

Nu har jag fotat hästen, lite i smyg =) Man kan väl inte bara fota andras hästar sådär? I alla fall, är denna silversvart?

AnnaFagerell
0

#114 Jag brukar fråga ägaren vad föräldrarna har för färg och så får jag gissa mej fram lite. Är det föl kan det hända man får åka tillbaka när den fällt av och göra om det. Många gånger härledar ägaren till mormor och farfar och allt möjligt men jag går i stort sett aldrig efter ägaren om det inte är nån jag vet är bättre än mej. Du kan tro det finns många på shetland som kallar sina hästar silver hit och dit och mushroom på fuxar för dom tror det är en isabell och jag blir totalt knäpp. Men island erkänner jag att jag är dålig på. Chippade ett föl förra v igen och när tjejen ringde tänkte jag shit… jag och island… men det var en fux så det var nästan lite trist =)

Alex
0

#115 Stämmer bra, det där är en silversvart. Glad Och jodå, man får fota andras hästar hur som helst, du får fota folk på stan hur som helst också faktiskt. Flört

Tur att det inte är så många färger som skiljer shettisarna och islänningarna då, är väl bara silver? Och det är ju ändå rätt så lätt, en förälder måste ha det, det syns bara på svart grund, en fux kan alltså inte vara silver, bara bärare av det (där kan det väl i och för sig bli lite lurigt med föräldrarna). "Vit" man, svans, hovskägg och ögonfransar (vilket du ser tydligt på din bild i #115) samt "svarta" ben. Ett föl föds dessutom med den ljusa manen, till skillnad från en flaxfux som föds med röd man som senare bleks, så där brukar det ju gå lätt att skilja de silverbruna och fuxarna åt. Ögonfransarna på en fux är ju dessutom röda. Sen har silversvarta nästan alltid randiga hovar också, och de silversvarta brukar vara apelkastade.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#117 Just att den var apelkastad och såg lite sotig ut i huvudet också tyckte jag att den skulle vara silversvart. Hade detta varit en shetlandsponny hade den med all säkerthet varit mörk isabell så silver inte finns på shetland. annars förekommer ju alla de andra färgerna även om black är lite ovanligare. Och så får de inte vara tigrerade

Så om ett föl har så krit vit man och svans så är den silver? Det jag tycker är svårt också är ju hur man skiljer en silverbrun från en silversvart

AnnaFagerell
0

Och hade jag sett #110 ute i "fält" skulle jag skriva gulbrun… Ska en vitblack ha svarta ben?

Alex
0

#118 Japp, är rätt så säker på att det är enda färgen som har ljus man från början. Ja, förutom isabell och de dubbelgula. Men en fux föds alltid med röd man vad jag vet. Dock ska jag väl inte svära helt på att det precis alltid är så… Är ju bäst att kolla ögonfransar och hovar också.

Att skilja silversvart från silverbrun är faktiskt inte så svårt. En silversvart går i grå ton och en silverbrun mer i röd. Glad

Tigrerade får inte islandshästar heller vara, så då är det nog bara silverfärgen som skiljer.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#119 Japp, det är ju en gulbrun med blackanlag, så svarta ben ska de ha. Det är ju blacktecknena som skiljer där - mörkare huvud, ål, flerfärgad man samt zebraränder på benen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#114 Tyvärr är många av  ID-kontrollanterna dåliga på färg, även de som är godkända för att ID-kontrollera isisarna. Den första jag hade ute till den avkomman som var silversvart, id-kontrollanten ville ha den till alltmöjligt utom silversvart. Fick förslag på skimmel, brun, svart… Jag var då envis och sa den var silversvart. Så här blev hon när hon var 3 år.

AnnaFagerell
0

#122 Den där tycker jag är silversvart så det skriker om det… Eller har jag fel?

AnnaFagerell
0

#122 Den där tycker jag är silversvart så det skriker om det… Eller har jag fel?

Alex
0

#123 Det stämmer, den är silversvart. Så det var helt rätt av dig att vara envis, powderpuff. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

men den ni prata om i #84… hur kan en avblekbar skimmel ha svart man och svans?

AnnaFagerell
0

Hur man kan få en häst med vit man att vara brun det begriper jag inte… den id kontrollanten ska ju inte skriva papper… Finns inga undantag här, bruna hästar har svart tagel =)

AnnaFagerell
0

kan man säga att en silverbrun ser mer ut som en fux om man jämför med silversvart? De är djupare rödare liksom??!!

AnnaFagerell
0

Gulsvarta shettisar är mer diffusa, som denna…

Alex
0

#126 Den är ju just avblekbar, dvs föds med en grundfärg för att sen blekna till vit. Manen och svansen kan ibland ta längre tid på sig att blekna, och framför allt hos de som är födda blackar, för då brukar oftast man och svans samt ben behålla en mörkare färg under hela hästens liv. Inte helt kolsvart då, lite kommer även den blekas av. Här har du mamma till hästen i #84. Skimmel född -black, man, svans och ben behåller en mörkare färg, men du ser ändå tydligt i svansen att det handlar om skimmel.

#128 Det kan man absolut säga! Sen finns det ju variationer även inom den färgen, men de är åtminstone mer rödbruna än gråbruna, som vissa silversvarta kan vara. Det är oftast enklare att se skillnad i sommarpäls än vinterpäls. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Här är ett silvergulsvart föl. Hon är ca 3 dagar. Ska se om jag hittar en annan bild på ett silversvart föl också.

powderpuff
0

Ett silversvart föl, hon är också ca 3 dagar där.

AnnaFagerell
0

En avblekbar skimmel för mej ska bli helvit, även i man och svans… jag skulle aldrig gissat att dessa ovan var skimlar…

#131 Den där var svår, den nedan ser ju även jag ska vara silversvart Kyss

Tror inte jag ska ge mej ut på fler islandsuppdrag Flört

powderpuff
0

#133 Fölet i #131 ser verkligen silversvart men  1 år senare så ser hon mer ut åt det silvergulsvarta hållet. I hennes pass står det att hon är silversvart och jag kommer (nog) inte att ändra det heller. Så här såg hon ut när hon var 1 år Förvånad

Det är väl en utmaning att id-kontrollera isisar, hi hi hi

Alex
0

#133 Du ser i alla fall ett väldigt tydligt tecken på silver på hästen i #131, de ljusa ögonfransarna. Sen avslöjar även den gråa manen det en del. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#134 jag skulle gissa på silversvart här faktiskt…. nu när jag vet att silverbrun är rödare =) Men vilken skillnad det är på silversvart och silversvart!

AnnaFagerell
0

#134 Hade den däremot haft vit man och svans skulle jag gjort fel och skrivit fux… Hur ska jag skilja den från en fux???

powderpuff
0

#137 Skrev lite fel. I #134 är hon "bara" 1 år.

Det är super svårt. En fux har kanske mer röda ögonfransarObestämd

Idag ser isisen i #134 ut så här, kan man kanske säga en oäkta färgväxlare, hi hi hi

Alex
0

#137 Återigen, ögonfransar. Flört En fux har inte så ljusa. Sen även benen, då de är blekt svarta. Hästen på den bilden är antagligen silvergulsvart, därav den gula tonen och mörkare, gulaktiga manen och svansen. Men det är inte alltid lätt att se, framför allt inte under uppväxten då de brukar skifta väldigt i färg (de silvergulsvarta då) och det brukar oftast dröja några år innan de avslöjar sitt gula anlag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#138 oj vilken skillnad¨

#139 jo men på bild kan det ju vara svårt se ögonfransarna men jag ska ha det i åtanke när jag åker ut…

AnnaFagerell
1

Jag ser inga blekt svarta ben på den där… #134…  många fuxar på shettisar kan ha väääldigt mörka ben som man kan lura ögat att vara svart.

Hur var det med skimlarna… varför har den där ovan så mörk man? Har det med blackanlaget att göra då alltså? För jag har sett helvita islänningar också

Alex
0

#141 Inte? Det gör jag, fast å andra sidan kanske det är lättare när man "vet" att det är där, plus att jag har väldigt hög kontrast på skärmen, det kanske också hjälper till. Jag har i alla fall aldrig sett en fux med såpass mörka ben, ingen islänning i alla fall. De brukar alltid vara ljusare längst ner vid kotan/hoven. Men så har väl inte jag sett allt heller. Tungan ute

Och ja, den mörka manen, svansen och benen beror på blackanlaget hos skimlarna. De brukar få behålla en mörkare nyans där, även när de skimlar av. Dock skulle jag tippa på att hästen i länken i #130 kommer få lite ljusare man med tiden, tror inte hon är så gammal på den bilden. Men de födda utan blackanlag skimlar av precis som vanligt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#140 Denna häst har haft en massa färger redan Skrattande

Maja
0

#142 - Stoet är 10 år gammalt idag och jag är 99% säker på att hon är det på bilden också.

Alex
0

#144 Nää… Max nio, eller nåt. För den bilden fanns där när du började rida Moggi, och det var inte idag. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#145 - Aaah, tänkte på fel bild, den som jag länkade till.

Här kommer fler skimmlar!

Maja
0

Vad har däremot denna kuse för färg? Är han skimmel?

Alex
0

#147 Ser ut som en skimmel, ja.

Här kommer en som håller på att bli skimmel…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

Här har du en rejält mörk fux, shetland förståss =)

AnnaFagerell
0

Här är en med mycket mörka ben, också fux

Alex
0

#150 Se där, tror jag inte jag sett förut. Men då är hovskägget också mörkt, silvergenen bleker allt skyddshår, därmed är hovskägget lika ljust som man och svans, trots de mörka benen. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaFagerell
0

#151 Ash, du hittar ju kryphål överallt ju Skrattande Fakriskt ganska vanligt på shetland, den där mörka färgen

Alex
0

#152 Haha japp, det kan jag! Flört Sen har vi ju som sagt även ögonfransarna, som är ljusa på en silverhäst, röda på en fux.

Ta den här hästen exempelvis, tittar du noga kan du se att hovskägget är samma färg som man och svans, trots de mörka benen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Brukar inte silverhästarnas ben vara lite "flammiga" i färgen också?

Maja
0

#148 - Han står dock reggad som skimmelskäck och sedan (vet jag inte om det bara berodde på ljuset) så ser han lite gulaktig ut.. :P

AnnaFagerell
0

#153 Tack, det ska jag lägga på minnet… hovskägg och ögonfransar

Alex
0

#154 Det är mer än jag vet faktiskt… Inget jag tänkt på.

#155 Fast är han reggad som skimmelskäck bör de ju ha sett att det var en grundfärg som försvann. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ulrisa
0

Här kommer min lilla Blundur. Hans färg var svår att urskilja när han var liten, i papperen står det därför silversvart, men för mig är han silvermusblack.. eller vad säger ni!? det var just detta de funderade på, silversvart eller silvermusblack..

Ulrisa
0

en bild till från i somras

Zinoida
0

#158 - Helt klart silvermusblack, skulle jag säga.

Här kommer en utmaning (tjuvkika inte på WF :P) :

idisen.pixbox.se

powderpuff
0

#160 Kan han vara silvergulbrun??

Har inte WF så jag kan inte fuska Glad

Ulrisa
0

håller med, ser ut som silvergulbrun. har inte heller WF Skrattande

Zinoida
0

Jodå, han är silvergulbrun, dock reggad som mörk moldott med silverman/svans och han var mörkare när han var liten. Men nu är han ju helt klart ljus moldott.

Vad duktiga ni är! Hamnade nyligen i samma rum som 3 id kontrollanter som var VÄLDIGT glada att dom inte skulle komma ut till oss. De var även ganska oense, någon tyckte att han var nån typ av black eftersom han har tvåfärgad man + ål. Men en annan sa absolut nej till det eftersom ålen inte är knivskarp och inte syns hela vägen över ryggen. Men en av dom sa faktiskt silvergulbrun också :)

powderpuff
0

Han var ruskigt snygg Skrattande

Det är som min, silvergulsvarta. Har för mig att silvergulsvarta inte blir apelkastade men just nu är hon de. Har fått en hel del ljusare fläckar sedan hon fick vinterpälsen

Zinoida
0

Nej, jag har heller aldrig sett en apelkastad silvergulsvart, superhäftigt!

powderpuff
0

I sådana här lägen funderar man på om hon är "bara" silversvart… De lättaste är nog att testa henne och se vad hon har för färg.

Zinoida
0

Jag skulle fortfarande säga silvergulsvart på henne, sommarbilderna tycker jag inte att det finns några tvivel på alls.

När jag säker efter bilder på nätet hittar jag dock inga, men vad man kan läsa sig till så ska det vara möjligt. Ljust gulsvarta utan silver är ju däremot aldrig apelkastade.

Spännande med färger tycker jag! Är hon reggad som silvergulsvart?

Är det hennes mamma på en av sommarbilderna där uppe förresten? Blir hon så väldigt mörk på sommaren? Gulbrun är helt klart min favoritfärg, finns så många roliga varianter på det också.

Köpte mig två föl på Island i söndags, en gulbrun som jag tror kommer bli ganska mörk och en musblack-skäck, ska bli så spännande att få följa dom :D

Zinoida
0

Förlåt men han ni diskuterade i början av tråden om han var gulbrun eller ej, är han verkligen reggad som det?? Jag skulle absolut inte säga det, han är väl bara brun i någon variant :) Kom ni fram till något ang. honom, orkade inte lusläsa hela tråden… :P

powderpuff
0

#167 Ja de är hennes mamma. Hon blir så pass mörk när hon fäller av vinterpälsen sedan blir hon ljus igen. Håller med gulbrunt är såå snyggt.

Här är lite bilder på henne,  Móa

Hon är reggad som silversvart i och med jag inte visste när hon var föl. Många sa till mig att en silversvart föling är gråare i pälsen än vad en silvergulsvart är, för de är mer beiga.

Zinoida
0

Vad kul att se bilder! La precis upp en tråd och bad om bilder på gulbruna. Har du någon föl-bild på henne?

powderpuff
0

Har svarat i din  tråd om gulbruna Skrattande

Kolur
0

Här kommer en bild på min silverbruna isis! :)

AnnaFagerell
0

#172 Har du fler bilder på den där? Ser fuxig ut i mina ögon

Killen
0

Färg på denna?

Inte fuxen bakom utan den andra.

T

kissmekate.blogg.se

Saiipz
0

#1 är din verkligen gulbrun? :o visst min är ingen islandshäst, men den är mkt ljusare o mer åt gulhållet :)

är inte din bara brun? :P

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Wolfgirl
0

I min hästs pass står det att han är fux utan tecken med strimbläs. Tycker ni att det stämmer ??????

powderpuff
0

Tycker färgen ser ut som en fux men kan inte se om han har någon strimbläs eller ej.

Wolfgirl
0

jo strimbläs har han  ler

tänkte mest bara eftersom han nästan e vit i man o svansen

AnnaFagerell
0

#178 Fux utan tecken stämmer ju inte. Det ska stå fux, strimbläs på din. Inget annat

powderpuff
0

I och med han har nästan vit man och svans så har han säkert flax-gen.

AnnaFagerell
0

#180 Det har han men det skriver man inte ut, möjligen fux med ljus man och svans

LooveKolur
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

173# Joo, det har jag men jag har fått hjälp med hennes färg för det står i pappret fux och det ser ju jag att hon inte är….. men du ska få se en till bild på henne! :)

Kram / LooveKolur 

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.