Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3881 ggr
[Moollan]
0

Kostnader?

Hejsan!

Är nyfiken på vad det kostar att ha en islandshäst.

Jag förstår att det beror på vad hö, stallplats m.m kostar.
Men vill verkligen veta på ett ungefär.
Och vad det är man räknar på, vad som behövs osv.

Säg att stallplatsen är gratis, men jag behöver ALLT annat.

Vad behöver jag köpa varje månad och hur mycket?
Vad för mat behövs? 
Hovslagare har jag kollat upp, 900kr/skoning. Hur ofta skor man?

Hästen är tänkt ridas varje dag med 1 vilodag i veckan. Då jag inte har stor islandshäatvana sedan innan är det ingen tävlingshäst jag ska ha.
En mysig pålle där man kan variera lite tuffare 45 min pass i paddocken till 2 timmars skrittrunda i naturen de andra 6 dagarna i veckan. Jaa ni förstår..

Vill gärna inte ha svar som "det beror på var du bor" osv.
Svara då istället hellre att "du inte vet hur det ser ut just där jag bor MEN din häst äter tex 1 säck betfor i månaden".

Jaa ni förstår poängen. Vill väldigt gärna veta ifall jag kan ha råd med en egen häst.

Min stallplats är självklart inte gratis (den finns inte ens), men om jag vet vad allt annat kostar så kan jag lätt dra av det när jag hittar en aktuell stallplats beroende på vad som ingår i stallhyran.

Finns det likanande trådar får ni hemskt gärna länka.

selfrejection
0

Jag kan bara svara för vad min häst kostar i månaden, men det är ju olika för vad som ingår i hyran, om man tar lektioner och så vidare.

Stallhyra: 1500kr/mån, lösdrift och hö/bete och havre ingår. Vill man ha annat får man köpa själv men det gör inte jag.

Sedan kan jag gissa på en 10.000 till första året för sadel, träns, täcken, exemtäcken osv. Vissa saker får man ju lägga ut fler gånger, tex exemtäckena, men jag tror det är ca vad jag lagt ut för alla saker jag köpt sedan i september när jag köpte min häst. Inga lyxiga saker, utan det som behövts och jag gillat. Jag är dessutom snål av mig :p

Försäkring: 310kr (är man medlem i SIF och har Agria får man 10%rabatt)

Skoning: 500kr ca varannan månad, jag skor varannan månad men en del häst kan behöva oftare eller mer sällan, men man säger vanligt vid mellan 6-8 veckors mellan skoningar.

Sedan kan det komma veterinärskostnader som jag råkade ut för i december som man får räkna med och kanske spara till.

Så om jag lägger ihop detta så kostar mitt häst, det första året, 3400kr i månaden ungefär. Och då har jag räknat med den oförberedda veterinärs kostnaden och slagit ut det på 12 månader.

Hoppas jag kunde hjälpa till lite, det är dyrare än man tror! :)

[Moollan]
0

Ahh..
Hur mycket hö äter den i månaden? Kg?
Behöver en islänning kraft?

Om man inte klipper hästen på vintern, behövs täcke? Islänningarna på island har ju inte det. Vill inte köpa en examhäst heller, då väntar jag hellre lite längre tills en exemfri dyker upp.

Problemet är att jag inte jobbar heltid hehe.. därför vill jag hålla hästen billigt utan att det skadar hästen såklart. Vill inte träna för tränare, tävla osv.

Vad är det för försäkring och vad ingår där?

selfrejection
0

Hur mycket han äter har jag ingen aning om efter som de ha fri tillgång. Havre får han lite olika mängd efter ridpass, beroende på hur hårt och länge vi ridit. En annan häst i stallet får varannan dag, så det är olika från olika hästar.

Jag har aldrig rakat honom, men förra våran hade han pälsätare och knappt någon päls alls kvar tillslut men han klarade sig utan täcke. Jag brukar ha täcke ibland, när det är väldigt kallt och man kanske ha ridit så han blivit svettig eller om det ska bli snöstorm så jag slipper hålla på i flera timmar och ta bort isen ur pälsen. Egentligen behöver han det inte då, men man kan ju vara lite lat ibland :p En annan i stallet har täcke på sin vita häst för att slippa skrubba honom vit innan varje ridtur. Man kan göra lite som man vill och efter individ.

Jag pluggar på folkhögskola på distans så jag har inte heller jättemycket pengar. Själva hästen har mamma betalat och sadeln fick jag mycket bidrag till sadeln när jag fyllde år, så allt har jag inte stått för själv, men man får prioritera lite.

Jag har inte full koll på vad som ingår i försäkringen, jag tog över den efter förra ägaren och har inte riktigt kollat igenom den. Men det är livförsäkring på 50.000kr och veterinär, och sjlävrisken ligger på 2800kr.

Exemhästar är oftast billigare att köpa med dyrare i längden. Jag hade nog inte köpt en exemhäst om det inte varit för att jag redan förälskat mig i min häst, även om han har exem. Det kostar och tar tid, men det är prioriteringar igen. Han är iaf värd det! :) Och på sommaren luktar han oftast väldigt gott eftersom man får duscha honom ofta :)

selfrejection
0

Kom också på att jag rider lektioner också för 2200kr per termin, men det här är första jag betalar helt själv.

[Moollan]
0

Tack för din hjälp! Har skrivit lite anteckningar!

Fler får gärna fylla på, gärna med MÄNGD på vad hästarna äter.

Zinoida
0

Ska se om jag kan räkna ut mina kostnader:

I min stallhyra (plats på lösdrift) ingår grovfoder (hösilage), exakt mängd är svårt att säga, men jag skulle räkna på 6-8 kg per dag kanske, det tror jag är ganska normalt… Jag betalar 2500kr i månaden, men då har jag köpt bort alla kollektiva pass.

Tittade på en annan plats som är lite närmre där jag bor, där ligger hyran på 1500kr, men där tillkommer grovfoder. Tror att hösilaget ligger på ca 3kr / kg, så det skulle alltså (knapprar på miniräknare) bli ca 650 kr på en månad. Dvs hyran skulle bli billigare, men jag skulle behöva göra höpåsar åt min häst varje dag + ha kollektiva pass. Och det är så skönt nu att verkligen BARA ägna mig åt min egen häst. Hade kollektiva pass + extrapass i höstas och var då nere i 1400kr per månad inkl. grovfoder.

I hyran hos oss ingår även betfor, men det ger jag inte min häst, och mineraler. Sen ger jag honom Lucern strå men inte speciellt mkt så en säck räcker väldigt länge. Jag ger honom 2-3 "nävar" per dag och jag tror att jag köpte säcken i november, det finns fortfarande jätte mkt kvar. Minns inte exakt vad en säck kostar, men kanske mellan 200-300 kr och den är väl på 25 kg eller nåt sånt.

Vad man ger beror väl kanske främst på hur bra värden grovfodret har. Jag är ingen expert på grovfoder utan låter andra, mer kunniga, tyda det åt mig :)

Sen betalar jag 270 för försäkringen, han är fullförsäkrad hos Agria med veterinärvård upp till 60000 och livförsäkring på 30000. Men i min försäkring ingår även mina 2 föl på Island, däremot kostar det nästan inget alls för dom och man får rabatt dels för att man är medlem i Sif och dels för att man har flera hästar, så jag tror att den låg på nästan samma innan. Men säg 250 då…

Verkar var 6:e till var 8:e vecka, får anpassa mig ganska mkt efter min hovis på den biten. Betalar 400kr varje gång.

Sen är det nog inget mer. Vill inte ens tänka på hur mkt pengar jag spenderar på hästgrejer per år, hur mkt som helst antagligen. Men det räknar jag bort. Du kan hitta en häst där all utrustning följer med eller så kan man köpa allt man kan tänkas behöva på en gång och sen skita i att köpa allt onödigt trams som jag köper :P. Jag räknar inte heller in veterinärkostnader, men man bör ju kanske ha en liten buffert på ett konto ifall nåt händer. Hade två härliga räkningar på sammanlagt 8000kr förra året :( Sen tillkommer gör ju kostnader för vaccination och träckprov/avmaskning varje år.

Men om man slår ut det på varje månad ligger det på ca:

2500 (hyra) + 250 (förs.) + 200 (hovis) + 50 (foder) = 3000kr per månad

Lycka till med hästköpet! :)

Killen
0

Min häst äter i genomsnitt 9 kg/ hösilage om dagen.

Efter ridning får han fibregi ca 8 dl, 2 dl torr betfor, 3 dl havre, mineraler och salt.

Min häst är ganska svårfödd, andra hästar i mitt stall äter ca 7 kg hösilage och inge kraft.

Sen behövs ju underlag att stå på i boxen (om du inte har lösdrift). Det beror på helt vilket matrial du väljer, men ca 1 bal i veckan.

Din fråga om täcke skulle jag svara ja. Alltså att bara gå ute i hagen behöver de oftas inte, men ex ett svett täcke och ett täcke att lägga på om den ska ut i hagen efter du har ridit.

kissmekate.blogg.se

[Moollan]
0

Ja svetttäcke och något lättare täcke har jag räknat med men jag tänkte mer på de tjocka vintertäckena som kostar skjortan :P Man kan ju utnyttja pälsen och slippa de täckena

Zinoida
0

Jag har aldrig klippt någon av mina hästar, så ngn erfarenhet av klippta hästar har jag inte och ska därför inte uttala mig om. Men jag har aldrig haft täcke på ngn av mina hästar heller. Jag har ett regntäcke och ett vintertäcke som jag fått ärva och som bara ligger, aldrig använt dom. Däremot använder jag svett täcken efter träning, låter hästen stå med täcket på och svettas av innan jag släpper ut den i hagen igen.