Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etiketterallmäntartiklar
Läst 5584 ggr
Maja
1

Presentationstråd: Människa

Här tänkte jag att vi medlemmar skulle kunna presentera oss själva så man får ett litet hum om vem som döljer sig bakom de olika användarnamnen.

Så skriv och berätta om vem du är och släng gärna in en bild på dig själv om du vill!

• Redigerat 2022-08-22 10:25 av Niklas
Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Namn: Maja
Ålder: 19 år (född 1989)
Bor: Örebro

Jag är född och uppvuxen i Sveriges fjärde största stad Uppsala och bodde där tills hösten 2008. Där gick jag klart i skolan och gymnasiet (samhällsvetenskapliga linjen) med drömmar om att en dag bli psykolog. Dock föll valet på personalvetare istället så strax efter att jag tog studenten så flyttade jag till Örebro och började studera på universitetet här i staden.

Här trivs jag som fisken i vattnet med min utbildning (även om det har kommit och gått i perioder), men just nu ser det bra ut. När jag inte studerar så jobbar jag på en inredningsbutik drygt en timmes bussfärd hemifrån mig och tycker att det är ett oerhört skönt avbrott från alla tunga böcker.

Hästar har hela tiden funnits i mitt liv då jag är uppvuxen på landet och där hade hästhagar till höger och vänster. Däremot så har jag aldrig passat ihop så bra med någon ras som just islandshästen och det är den jag har hållit på med i över halva mitt liv (till och från).

Idag äger jag ingen egen islandshäst, men har istället en ungvalack som jag håller på att utbilda till en familj. När jag satt på honom för första gången i januari 2009 så tog han inte ett rent steg i någon gångart utan det var grisepass så det skrek om det. Grisepass i tusen olika hastigheter.

Men med lite träning så har han idag utvecklats till en häst som skrittar, travar och galopperar utan problem. Så snart han har stärkt sig tillräckligt så kommer jag att börja blanda in tölten lite smått och det är något jag ser fram emot enormt mycket!

Så i framtiden kommer jag förhoppningsvis att börja tävla honom lite smått, så vi ses ute på tävlingsbanorna om ett par år!

På bilden kan ni se mig tillsammans med min gamla favorithäst som tyvärr inte längre finns med oss.

Alex
0

Namn: Alexandra
Ålder: 20
Bor: Karlstad

Jag är alltså en 20-årig tjej som bor i Karlstad, men i nuläget bor jag väl mer eller mindre i Bengtsfors, hos min pojkvän. Jag är arbetslös, men har lite planer på att gå en frisörutbildning till våren, bara jag hittar lite pengar under någon madrass någonstans… Även fotografering är ett av mina intressen, och förutom hästarna får fler djur plats i mitt hjärta, som t.ex hundar och illrar.

Hästintresset har jag haft hela mitt liv, men islandshästen hittade jag till först som 11/12-åring och blev såklart fast direkt. Första kärleken hette Þerna frá Hjálmholti, ett musblackt sto efter Þorri jag hade på ett ridläger. Då hästarna på den gården hyrdes ut under vintrarna så hyrde jag Þerna några år i rad, och hade även under tiden några olika medryttarhästar som stod i privatstallet på samma gård, bl.a Fífill frá Vallanesi och Snædís frá Ólafsvík.

Det tränades en hel del, både för hästarna och min skull, och med Þerna tävlade jag även två gånger.

Sommaren -07 åkte jag till Island och jobbade på gården Hömluholt, en liten gård utanför Borgarnes. Det var en riktig upplevelse, och självklart kunde jag inte åka hem utan att genomföra ett hästköp… Så i november samma år landade Sylgja frá Hömluholti på svensk mark och fann sig tillrätta riktigt snabbt. I början på sommaren -08 blev hon dock tyvärr halt och fick vila bra länge… Den hösten tog jag med henne och flyttade upp till Norrtälje, för jobb hos GRIM Islandshästar. Trivdes kanonbra och lärde mig massor. Det blev dessutom X antal resor till Ultuna för att reda ut Sylgjas hälta, och efter sista behandlingen i december verkade allt fungera som det skulle.

Vi flyttade hem till Karlstad igen vid jul, men i april fick Sylgja åka tillbaka till Norrtälje för att betäckas med Forkur frá Austurkoti. Så nu går hon där och mår gott över mammaledigheten och själv får jag leva med att vara hästlös ett tag… Men jag får ju igen det dubbla nästa år. Flört

Bilden är på Sylgja, under hennes första dag i Sverige.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rubiinen
0

Namn: Frida
Ålder: 17
Bor: Åkersberga

Jag är en hästintresserad tjej som bor i Åkersberga. Jag håller på med shettisar som jag tävlar i körning med och sen har jag en medryttarhäst (islandshäst) som jag tävlar lätta klasser med. Har även ett stort hundintresse.

Jag går på Säbyholms naturbruksgymnasium där ja läser djurvård med hundinriktning, kommer börja tvåan till hösten. Jag bor på internatet med min femåriga Flatcoated retriever Gizmo.

Maja
0

Jag läser gärna fler presentationer! Glad Alltid kul att få veta lite om våra medlemmar!

Dilizi
0

Namn: Emilia

Ålder: 15

Bor: Sollentuna

Jag är en hästintresserad tjej som bor i Sollentuna, men har hästen i Åkersberga. Jag har ridit islandshäst i fem år men var medryttare på en skettis innan, och för ett par veckor sedan köpte jag (och en annan tjej) min favorithäst från ridskolan när deras verksamhet lades ner. Jag har även ett stort intresse för fotografering, framförallt hästfoto.

Bilden är på min häst Viking =)

/Emilia

MalinLarsson
0

Namn: Malin Larsson

Ålder: 25 år

Bor: Dalsjöfors/Borås

Jag bor i ett litet samhälle som heter Dalsjöfors, vi (jag, min sambo och vår dotter) har en liten gård ute på landet och bedriver avel i liten skala på shetland/island under namnet Änglalyckan.

Jag är "storhästryttare" i grunden, tävlat ffa hoppning och fälttävlan innan mina föräldrar fick över mig på denna fantastiska ras Islandshäst. Det började med att jag fick ta hand om inridningen av deras unghästar, sen fick jag mersmak och nu har jag egna Islandshästar SkrattandeVi har i nuläget 3st Islandshästar, Nott, Lilja och en fölis som ännu inte är döpt Oskyldig och lika många Shetlandsponnyer Samantha, Ulven och Amanda.

De var lite om mig Glad

På bilden ser ni mig och vår första uppfödning Òmar. Min ängel 2003-2006.

Maja
0

Kul att läsa om er! Skrattande

Jag vet att det finns hela 51 medlemmar registrerade på sajten och undrar var alla andra gömmer sig..

Flört

Katter3
0

Namn: Johanna Nilsson
Ålder: 15 år
Bor: Utanför Ystad, Skåne

Jag bor på en stor gård i sydöstra Skåne med min mamma, min pappa och mina två storebröder. Jag har bott här i hela mitt liv och jag älskar det!
För tillfället bor här tre katter, två kaniner, två gerbiler och ett tiotal guldfiskar. Kaninerna och gerbilerna är mina egna medan katterna och fiskarna är hela familjens.

Mina största intressen är ridning och fotografering. Ridit har jag gjort i ungefär åtta år. Rider på ridskola en gång i veckan, lite då och då på min grannes islandshäst Draumur och jag har nyligen skaffat en medryttarhäst, det 22-åriga halvblodet Julius.
Fotograferar gör jag med min Nikon D50.

Annars gillar jag att pyssla med scrapbooking, läsa och sitta vid datorn. Kika gärna in på min fotohemsida www.fotografjohanna.se!

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

kangeby
0

Namn: Sara Kangeby - Boström

Ålder: 17 ( 18 1oktober;)

Bor: Norr om Göteborg

Jag bor på en lite gård fem mil norr om Göteborg med mamma, pappa, lillebror, Amela & Ida.
Till familjen tillför också Tindra(Golden retriver), Nannie, Lukas och Ronja(katter) och Sleipnir, Gjósta, Tritla och Díva(hästar).

Hästarna betyder allt för mig och det är dom som tar upp största delen av min fritid och nu även skoltiden då jag ska börja andra året på Dille Naturbruksgymnasie i Jämtland. Ett val jag änn så länge inte ångrar. Älskar alla Dillebarnen<3

Och ja som det framgår ovan så är mitt största intresse ridning och jag har ridit, sen jag var 3år, okej man rider och lär sig väll inte så mycket vid den åldern, men det är i alla fall då jag började på ridskola. Fick min första ponny vid 7 års ålder, och efter det har jag haft fyra andra shettisar innan jag fick min första Islandshäst Gola<3

Förutom ridningen så äälskar jag fotografering. Speciellt hästar såklart ;) Jag använder en Nikon d40 men vill gärna uppgradera mig så fort jag får råd.

Ja det var lite om mig(A) :)

emmaaab
0

Namn: Emma Ålder: 14 Bor: Sundsvall

Jag bor då på en liten gård med min mamma, pappa och lillebror. Även Cosmos och Sivan (katter), Flippan (hund), Höttur och Hersir (pollarna) tillhör gården. Jag har alltid älskat hästar och har gått på islandshästridskola sen jag var omkring 5-6 år gammal. Jag gick då på Fors Gård i stockholm tills jag var 11 år gammal. Då flyttade vi till Sundsvall, där jag bor nu, och vi tog med oss 2 islänningar (Hersir o Höttur) upp. :)

På min fritid är jag såklart jättemycket i stallet med hästarna! Dom har upp en stor del av min fritid. :) Jag älskar även att fotografera och gör det så ofta jag kan! (www.emmaberntssonsfoto.webs.com). Jag fotar då med min Nikon D60 och har ett tillhörande objektiv.

Läs mer om mig och mina hästar på www.eberntsson.3w.se :D

FeliciaS
0

Namn: Felicia Ålder: 17 år Bor: 10 min från Göteborg

Jag har varit förtjust i hästar hela mitt liv, intresset tog fart när jag som treåring varje söndag skulle rida ponnyridning i Slottsskogen. När vi flyttade från centrala Göteborg började jag på ridskola och har nu ridit i nio år. De två senaste åren enbart islandshäst, något jag aldrig kommer ändra på :) För tillfället ligger ridningen lite halvt vilande då min medryttarhäst är skadad. Jag ska börja andra året på gymnasiet, läser ett specialutformat samhällsprogram med estetinriktning (bild). Efter gymnasiet är planerna att åka till Island för att jobba på hästgård.

Är väldigt intresserad av fotografering, något jag ägnar en del av min fritid åt. Mina för tillfället fyra marsvin tar upp en stor del av min vardag, marsvin har jag haft lika länge som jag har ridit. Har ett stort intresse för de underbara djuren, vilka det finns alldeles för lite kunskap om - tyvärr. Jag ställer dessutom ut dem regelbundet. Utöver ridningen tränar jag aikido, en japansk "kampsport", vilket jag har gjort i 1,5 år. Jag har svårt för att inte göra någonting, så när jag har tid över pysslar jag med scrapbooking, också bakar jag en hel del förstås. Min dröm just nu är en egen islandshäst, men tiden räcker inte till och inte heller föräldrarnas engagemang. Förhoppningsvis blir det en på foder inom en relativt snar framtid :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Maja
0

*putt*

740tjejen
0

Heter Hanna och bor i Bäckefors ligger ungefär mitt i Dalsland.

Sambon köpte hus nu i maj så finns lite skog till som jag har som vinterhage. Sommarhage får jag låna av grannen. :)

Vi har även en liten son född 080826 så han är snart 1 år och 1 månad.

Hade en shettis på prov men han lite för jobbig. Försöker få tag i ägaren men han hör inte av sig. :(

Nu letar jag efter 2 underbara islandshästar alternativt en isis och en nordis så sambon kan rida med ut. Bygglov för vindskydd/ligghall finns, så ska bara klura ut var den ska ligga i skogen.

Har även bilintresse så det skriker om det. Älskar och skruva och putsa på bilar. Just nu kör vi en volvo 945 ltt -95,a sambon har även en saab 9000 cs 2,3t som är trimmad till 400hk. Men den måste mappas om innan den kommer ut igen. Den brukar vi köra på sommaren plus att sambon kör streetrace med den. (arrangerade sådana).

Har även hundintresse så har böjat kolla upp olika kennlar har fastnat för lit eolika raser. Och dem är, Engelsk staffen den amerikanska staffen, cane corso och dogo argentino.

tror de va allt om mig för denna gång.

Maja
0

Många nya medlemmar! Då puttar jag upp denna! =)

Maja
0

*putt*

Maja
0

*puttar upp då jag vet att vi har många nya medlemmar* Glad

Taktur
0

Här är jag, Lisbeth ( ålder= gammal) bor i Sala. Började som de flesta på ridskola och malde på där i tre år. Sedan blev det ett 7 år långt uppehåll när jag fick två barn. började rida igen  med min dåvarande man till nästa graviditet och då blev det 7 års uppehåll till. Red sedan med min äldsta dotter under en period. Hade prövat på turridning på islandshäst  vid ett par tillfällen, men  först 2004 när jag besökte Sigfus på Solbacken fastnade jag. Red lektioner för Sigfus och red även privatlektioner på ett annat ställe. Gick kurser och var med på dagläger. Nov 2005 köpte jag Taktur då 16 år och en fd. tävlingshäst. Vi kamperade ihop i 4 år då min medryttare köpte honom som sällskapshäst åt sin Strokkur. Hind köpte jag 1:a december förra året så hon är alldeles färsk. En liten racermaskin med mkt. spring i benen . Nu håller vi på att lära känna varandra. Jag jobbar mkt med Nh som jag tycker är både roligt o intressant. Fn. jobbar vi mest i paddocken. Det tar ju tid att lära känna en ny häst så vi tar det lugnt.

xero88
0

Ja och sen var det ytterligare "en gammal" till.

Caroline heter jag. Bor i Knislinge som ligger ca 2,5 mil norr om Kristianstad i Skåne. Har hållt på med hästar sedan jag var 8 år. Började på ridskola där jag red i 6 år. Undertiden var jag också hästskötare på ett halvblod åt en tjej som tävlade dressyr. Det var jag i flera år. Hon hade också till- och inridning av ponnyer så även det har jag sysslat med. Sedan hamnade jag i ett annat stall 1991 och där träffade jag min första egna häst Xero. En stor man på 176cm. Träffade min sambo och flyttade till Knislinge 1996. Köpte ett halvblodssto. Fick vår dotter Ammi 1999 och vår son Emil 2001. Fick tyvärr ta bort stoet  i juni-05 och köpte då vårt "shetlandsruss" Fia till dottern. Fia är en riktig liten trollkärring. Väldigt snäll och bra med barnen inriden och inkörd. i januari 2008 köpte vi en större ponny till Ammi eftersom hon började bli för stor för att rida Fia. Det var Nero som är en B-ponny som nog gränsar till C. Samma år i nov fick jag med stor sorg ta bort min älskade Xero hastigt. Funderade på att skaffa en frieser men då krävs en större plånbok än min. Så i höstas gjorde jag något jag inte trodde att jag skulle göra. JAG KÖPTE EN ISLANDSHÄST! Ett föl. Bangsi från Konga. Så det har jag nu. Mycket man,svans och svart. Nästan en frieser, fast med fler gångarter sas. (Jag syftar på färgen då klart!)

Jobbar som växtsäljare på ett gardencenter i Kristianstad. Gillar orkidéer bl.a. Har tidigare arbetat som undersköterska.

Har även två katter. En "bonnakatt" som heter Frasse också Ture son är en "ädlare bonnakatt". Han är en korsning mellan perser, mainecoon och bonnakatt. Mycket päls mao. Sen har vi en kanin som heter Sixten.

MVH. Carro.

[vretenskaniner]
0

Namn: Emma Gustafsson
Ålder: 14 år född 1995
Bor i: Uppsala

Jag bor och är född i Uppsala :)
Bor i en villa 5 min från stan, men ändå som landet känslan!
Har en kaninuppfödning med min kompis, www.dragongarden.weebly.com.

Hästar har jag alltid älskat och har alltid funnit runt omkring mig.
Började vara i grannens stall när jag var 3 år gammal. Gick och kratsa hovarna på ett fullblod som ingenting! Tungan ute

När jag blev äldre började jag rida på ridskola, Lagga Fältrittklubb.
Samtidigt hade jag en medryttarhäst i grannens stall, Lille John, en korsning mellan Arab och Welsh. Gick i femman då ;)
Han var 4-5 år gammal, och förstöd, ägaren gick på droger och misshandlade hästen. Sen togs han ifrån mig, men vet idag att han står på Uppsala Ponnyklubb!!

Hade senare en annan ponny som medryttarhäst, men slutade efter ett tag. Sen red jag ett varmblod i grannstallet, som också togs ifrån mig… <3

Började rida på Agersta Islandshästcenter. Mycket nöjd!
Började även jobba där på helgerna,fick hjälpa till på turer och även rida in ett flertal unghästar! Lärde mig grymt mycket!

Jobbar fortfarande där, och rider på ridskolan!
Får låna ett par privathästar under loven då ägarna åker bort hela tiden, så då rids det en hel del ;)
Kommer stanna där ett bra tag till!!!

På bilden ser ni mig (>.<) och älskade Prati. Tävlade han förra vintern med mycket bra resultat. Tävlade i skritt, tölt och galopp. 6.5 för skritt, 5.5 för tölt och 6.0 för galopp. =) Vilket resulterade en tredje plats och 2 andraplatser!

[vretenskaniner]
0

#20 Jag är INTE så fet som det ser ut på bilden Oskyldig
Jackan gjorde så ja såg ut som en Michelingubbe!

740tjejen
0

#21 jo vintern har en förmåga till och göra oss större än vi är. :) Men snart vår och äntligen mindre kläder. :) Plus att man blir osmidigare på vintern.

[vretenskaniner]
0

#22 Haha, stämmer!

mbwj
0

Namn: Moa Walle'

Ålder: 15, 1994

Bor: Tyresö, Sthlm

Ja, det finns väl inte så mycket att säga om mig. Men mina intressen kan jag skriva om i evigheter.

Jag har alltid älskat hästar och jag började i sex års ålder på en ridskola i Tyresö där jag alltid bott (men ska snart flytta in till stan). Jag började med att rida de små ponnysarna där och gick skötarkurs och massa sånt. Under något av de första åren på ridskolan så var min mamma medryttare på en isläning, ägaren till hennes medryttarhäst hade två st isläningar så jag fick följa med och rida den andra isläningen ibland. Jag älskade att rida Strokkur (som han heter) och vad jag mins var han de första hästen jag galopperade på. Iallafall så rider jag fortfarande kvar på samma ridskola, men på d-ponnysar nu, men ska sluta efter terminen.

Jag är även medryttare på världens bästa isläning, Strokkur. Jag hittade tillbaks till min bästavän som jag brukade rida på när jag var liten. Han är en mörkbrun, 13-årig valack, helt underbar och hur trygg som helst. Jag rider honom 1-2 dagar/vecka och på ridskolan 1 dag/veckan.

Mina andra intressen är Foto, Twilight och Musik. Vet inte riktigt vad jag ska skriva om, vet inte vad ni vill veta så om ni har några frågor så svarar jag gärna på dom! :) Bilden är på mig och Strokkur!

filipuss
0

Jag är ny här, så får se om allt blir rätt nu då. Tungan ute

Jag heter Elina, är 20 år gammal. Bor i lilla Hälsingland, mitt ute i skogen.

Har haft hästar sen jag var 9 år gammal, det började med en islandshäst och nu är jag ägare till 2½ islänning. Har även en islandshäst hemma på inridning som ska säljas, om inte jag köper honom. Oskyldig

Började rida när jag var sex år gammal. Har gått rid&häst-gymnasium samt även hästskötarkurs profil islandshäst på Wången. Är alltså diplomerad ridledare för islandshäst och ska snart läsa vidare på Strömsholm till instruktör och unghästtränare. Tränade upp till MSV dressyr på stora halvblod när jag gick gymnasiet, slutade dock när jag tog studenten och flyttade till Östersund.

Har det senaste året hjälpt personer med inridning, tillridning och vidareutbildning av både ponnyer, islandshästar och stora bruna. Har dock en ryggskada efter en hemsk ridolycka som har satt stopp i min karriär lite grann. Men skam den som ger sig, jag mår bäst av att träna och undervisa och jag älskar att se när ett ekipage eller en häst utvecklas, gör framsteg och då blir jag väldigt rörd och stolt.

Alla hästar jag har haft har jag själv tränat upp från ingenting till tävlingshästar. Så jag är väldigt stolt över min utveckling inom hästeriet om man säger så. Men mest stolt är jag över min egna valack Filipus som har gått från att vara en grisepassande, skenande häst till en superfin fyrgångare som fick bra poäng på våran första (inofficiella) tävling i tölt!

Det var lite om mig det Glad

Maja
0

#25 - Välkommen! :) Härligt att det går bra med Filipus!

Du får gärna presentera hästarna här om du vill! :) Alltid kul att "lära känna" medlemmarnas hästar :)

Maja
0

*putt*

Josefineep
0

Insåg nu att jag inte presenterat mig än.

Jag Heter Josefine och är 17 år, bosatt i Sundsvall. Jag studerar Samhällsvetenskap med inriktning Eknomi på Hedbergska skolan mitt i Sundsvalls stenstad. Jag bor med min pappa och lillebror, men träffar min mamma dagligen. Bor även hos min pojkvän som jag numera håller på att skola om till hästpojke. Skrattande

Hästar har alltid vart ett ett stort inslag i mitt liv. Jag älskar djur och det absolut bästa jag vet är att få vara i näreheten av dom. Har haft ett antal egna hästar och är uppvuxen på en gård där Ryska basjkir hästar föddes upp. Tyvärr blev min mor sjuk och därför bor jag nu i lägenhet och hästarna fick säljas.

Idag har jag en sjuårig islandsvalack som jag haft 5 år, jag har lagt ner min själ i denna herre och han har utvecklats enormt. Det bästa jag gjort hittills i mitt liv är att kliva över från "dom stora bruna" till dessa små raggsockor för snart 6 år sedan. Satsar under 2011 för att komma ut på tävlingsbanorna och visa upp min guldklimp.

Skickar med en bild på mig och Herkules.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Zinoida
0

Namn: Sandra

Ålder: 30

Bor: Stockholm

Haft häst hela mitt "unga" liv, mamma bytte från stor häst till islänning när jag var runt 7 år. Köpte min första egna när jag var runt 12 år. Intresserade mig för mkt annat i slutet av tonåren och sålde hästen då, har på senare år hittat tillbaka till hästvärlden och har nu en fantastisk kille som snart blir 4 år. Har nyligen börjat jobba med honom lite grann och det är så kul att vara med från början igen.

Har även två små-killar på Island som jag så småningom ska ta hem, men det dröjer nog ett par år :)

Sakkara
0

Namn: Matilda

Ålder: 24

Bor: Sthlm

Hästar: En foderhäst och en kille på Island

Har ridit på ridskola i en herrans massa år, haft medryttarhästar men fick upp ögonen för isisarna när jag var runt 15. Jag började hjälpa till på en islandshästgård utanför sthlm och den kvinnan som ägde gården lät mig rida och lärde mig massor. Lite tack vare henne som jag nu tycker att islandshästen är "min" häst :). Har nu en foderhäst och en kille som står på Island som jag hoppas på att ta hem i höst :). Började vid årsskiftet rida på ridskola för isisar, och rider dom andra 6 dagarna på min gammelgubbe ;)

När han har blivit inriden så  kommer vi bege oss mot Strömsholms Islandshäst utbildning! Läste att det är fler som har samma planer :)

Bilden är på "gubben"

Odinn
0

Jag heter Amanda och blir 15 år om en månad. Bor i örebro med mina tvä hästar familj och katter. När jag var 6 år började jag rida på ridskola med tjuriga små hästar. Jag var livrädd för dom, men tyckte att det var kul ändå. Sommaren 2005 (Tror jag) var jag med om en.. liten ridolycka?  Jag hade ramlat av mycket förut men här blev det allvarligt. Efter det slutade jag rida i ett år. Men jag gillade fortfarande hästar, så en dag anmälde jag mig till en ridskola med islandshästar. Frötuna gård. Och sen dess har jag fortsatt rida. Jag är nu ägare till två underbara hästar och trots att den ena har sina galna perioder så vågar jag fortsätta rida. :) När det är gymnasieval sen så tänkte jag mig wången eller vreta. För det är hästar jag vill jobba med! Alla säger att jag kommer tröttna och sånt, men jag brinner verkligen för hästar! Skrattande

En gammal bild på mig och min häst Odinn.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

powderpuff
0

Hej!!

Jag heter Lill och tillhör de gamla i denna skara Flört.

Köpte min första egna häst 1988, ett halvblod. Min första isis köpte jag för 10 år sedan och henne har jag fortfarande kvar. Köpte henne som en familjehäst men jag hade en massa strul med sjukdomar på henne i början men när hon väl blev frisk så var hon absolut ingen familjehäst. Hon är för pigg och känslig för att vara de. Tyvärr åkte jag av henne några gånger så man har blivt försiktig på "gamla dar" så nu mer rider jag inte alls längre. Betäckte henne 2007 och hon fick ett vacker stoföl 2008.

Nu är de dags igen att betäcka och de blir med Bogatyr från Rooslunda så de ska bli jätte spännande.

Jag har även ett 19 årigt halvblod som min dotter rider och hon är utbildad och tävlad i medelsvår dressyr så de är en perfekt läromästare. Jag har även en A-ponny och en shettis.

De var lite om mig i stora drag är det något ni undrar över så bara fråga.

På bilden är mor (gulbrun) och dotter (silvergulsvart)

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Ulrisa
0

Namn: Ulrika

Ålder: 31

Bor: Bengtsfors/Laxarby

Det här är jag, bor på en liten hästgård med min familj (sambo och två barn). Hästintresset har alltid funnits hos mig, första gången jag red en isis var jag 8 år gammal och fick rida på min kusins häst Glaumur. Vi brukade låna honom på somrarna, vilket vi älskade! jag fastnade totalt för denna ras, fast red på "vanlig ridskola" i många år tills en dag 1995 då jag såg min ögonsten för första gången Lysingur från Österbodarne! han stod i ett stall och var "bortglömd", mager och eländig. Han var utlånad till en tjej som lämnat honom ensam, vi hade väldigt svårt att hitta ägarna. Men när vi gjort det, slutade det med att jag fick ta hem honom på prov ett år senare var han MIN! jag köpte honom själv för mina körkortspengar. Han har funnits vid min sida i 16 år, tills den hemska sommardagen 2009 då han fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna efter ett antal fånganfall.

Nu finns här på gården en unghäst, Blundur från Lilla Bu som jag åkte ända upp till stockholm för att titta på (kärlek vid första ögonkastet) sedan ytterligare en resa för att hämta hem honom! han blir 3 år gammal nu i sommar och tanken är att jag ska börja greja med honom till hösten, sedan blir det vila under vintern så blir det inridning ordentligt våren 2012. Blundur är helt sjukt lik Lysingur till sättet ( de bajsar till och med på samma ställe i boxen) inte konstigt att jag föll för honom!! Skrattande

På gården bor även vår shetlandsponny Samantha Fox RS 5115, tanken är att jag ska visa om henne det här året!

Bilden är på mig Och Lysingur i Aug 2009, näst sista dagen i hans liv och vi gjorde det han älskade den dagen, han fick bada Skrattande

740tjejen
0

Roligt med fler i bengtsfors kommun även om jag bor närmare mellerud :)

selfrejection
0

Namn: Frida
Ålder: 20år
Bor: Sundsvall

Jag har ridit nästan hela mitt liv. Började på en kommunalridskola men efter några år hände en olycka på en lektion så då bytte jag till till den nystartade privata ridskolan med bara Islandshästar och där har jag varit sedan dess. Perfekt med ca 10min gångavstånd! De senaste åren har jag fått rida lite olika hästar med olika bakgrunden som inte passat i verksamheten, och för 1,5 år sedan fick jag prova att rida Guffi. De hade köpt honom på en auktion 1 år tidigare, men han passade inte riktigt in. Han kastade av folk och tjejen som lyckades rida honom hade en egen häst att ta hand om så hon hade inte tid. Efter att ha stått i ett år fick jag då frågan om jag ville prova, jag var ganska nervös först men försökte att inte visa det så att han inte skulle bli nervös. Allt gick jättebra, tills hans fick tråkigt och la sig ner :) Sedan dess har det varit jag och Guffi och i höstas köpte jag honom. Och han har bara lyckats kasta av mig en gång, i ett försök att rida barbacka :p Han är en väldigt speciell herre oftast med nerverna på utsidan, men vi jobbar på att stoppa in dom i kroppen på han igen :) För egentligen tror jag att han är en riktigt mysfarbror som bara vill ha det mysigt och få kärlek.

Kameran har också varit något som fått följa med till stallet många gånger. Just nu pluggar jag foto på en folkhögskola och har tankar på att starta ett företag, kanske senare i år. Och det är just djur jag vill jobba mest med. Om ni vill se fina bilder på islandshästar och även andra djur så besök min hemsida :)

Ulrisa
0

Alex- bor du i Bengtsfors! trevligt Skrattande hur trivs du här uppe i skogen då? lite skillnad mot Karlstad kan jag tänka.. tur det inte är långt dit Flört välkommen hit!

Alex
0

#36 Tack, flyttade dock därifrån i somras och bor numer i Norrtälje. Men jag trivdes mycket bra i skogen där faktiskt, det gjorde jag. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ulrisa
0

ok Glad var det såpass gammalt inlägg!! ha ha, jaja. Kul iaf!