Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1736 ggr
Rafflan
0

Glömmer bort trav?

Läste idag om en tjej som har en isis, och "oj vilken fin tölt den hade haft, tölten var ju så bra" osv, men inget om traven, eller skritten, eller ens galoppen. Har hört liknanade ganska ofta. Är det så att många ryttare focuserar mest på tölten och glömmer dem andra gångerterna? kanske inte ens tränar traven så mycket som det skulle behövas?

Eller är det bara som det låter på endel?

Alex
0

Det är väl olika. Syftas det på att tölten är bra, taktren med bra steg och även tempon, dvs bra ur exempelvis tävlingssynpunkt så finns det säkert många som fokuserar mer på tölten. För det behöver det ju inte betyda att man inte rider och tränar i de andra gångarterna, men hästen kanske är en tölthäst och det är töltklasser man satsar på i tävlingssammanhang, då behöver ju inte de andra gångarterna vara lika flotta. Har du dock en fyr- eller femgångshäst så bör man ju såklart lägga lika mycket fokus på allt (fast oftast blir det väl även där mer på tölt och ev. pass, eftersom de väger mer i totalpoängen).

Sen är det säkert även bland fritidsryttare lite mer med tölten i många fall, det är ju ändå oftast lite pga den man har islandshäst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#1 jag tycker med islandshäst är ju det roliga att man kan rida i fler olika gångarter, så då borde det ju inte bli så att tölten ersätter utan bara att den läggs till så man får mer kul typ :)

Alex
0

#2 Ja, men det är väl inte sagt att man ersätter något annat? Det är väl bara lite roligare att skriva om i många fall, och framför allt kanske svårare för många att få fram en riktigt bra, taktfast tölt än de andra gångarterna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Rafflan
0

#3 okey,ja jag vet inte, men vet ju att inom andra sporter blir man lätt väldigt foccuserad på sitt, många dressyr ryttare som bara sitter och harvar på banan, och får hästar som förlorar miljöträningen och är jobbiga att rida ut och då orkara dem inte rida ut = med havra på banan, och samma med hoppryttare som bara tränar hoppningn och hur hästen har koll på benen, dock är det ju inte vanligt, så undra lite hur vanligt sånt faktist är inom tölten :)

selfrejection
0

Min häst har väldigt svårt för tölten, men hans trav sitter som ett smäck. Så vi tränar på allt, även mycket skritt för att skapa bättre förutsättningar för tölten. Men vissa perioder kanske man tränar mer på en viss gångart för att det går så bra med den osv.

Josefineep
0

Jag har perioder, just nu töltperiod, kan bero på att jag ska tävla en istölt om 2 veckor. Blir majoritet tölt och skritt under uteritterna just nu men lägger annars lika mycket fokus på allt eftersom målen med Herkules är att tävla 4 gångsklasser. :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se