C-instruktör
Funderar på att läsa till C-instruktör, och undrar lite om hur man går till väga. var hålls kursen, hur länge, vad behöver jag för förkunskaper. Har kollat på sif hemsida, men förstod inte så mycket av det.
Så tacksam för svar och bra tips på vad jag ska tänka på i ansökan.
Finns inte C-instruktör. Utan det är B-instruktör som gäller i så fall, och för det behöver du först och främst gå Ridledarutbildningen. För den behövs dock inga förkunskaper och det är inga prov eller så för att bli godkänd, utan du ska bara genomgå kursen. Efter det krävs ett års yrkespraktik med ridlektioner på ridskola, samt att du ska ha ett intyg om klarat ridprov.
Sen består själva B-instruktörsutbildningen av Baskurs i hästkännedom del 2, Domarsekreterarkurs, Grundkurs (el. fortsättningskurs 1) avel, B-instruktörsutbildning för islandshäst samt examination.
Det är inte gratis kan jag säga…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Men hur är det om man har turridning, gäller det. Har ej möjlighet och rida lektion på Islandshäst. Har ingen i närheten.
Du ska inte rida lektioner, du ska ha praktik som ridlärare på en ridskola ett år. Skulle inte tro att turer räknas, men helt säker är jag inte. Sen kan jag även tillägga att det krävs att man är en riktigt bra ryttare för att klara ridprovet för att ens komma in på B-instruktörsutbildningen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
hum ja då stöp ju de hehe men ridledarutbildningen kanske jag klarar :)