Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikett: allmänt
Läst 1523 ggr
Killen
0

Urlastning på tävling

Jag läste i en annan tråd på ett annat iFokus forum att man alltid tränsar hästen innan urlastning på tävlingar.

Hur många gör det?

Jag har själv aldrig gjort det, och inte folk jag har åkt med på tävlingar har gjort det heller.

Ni som gör det, när ni ska lasta för hemfärd, lastar ni med träns då?

kissmekate.blogg.se

Maja
0

Lastar ur med grimma. Har sett andra som lastar ur med träns och ja, vissa hästar kanske behöver ha tränset på sig…

Lastar inte på med träns heller. Vet att hästen går på utan problem så jag ser ingen anledning. Om hästen skulle vara knepig skulle jag förmodligen ha träns och grimma.

Tränset åker på vid eventuell veterinärbesiktning.

Alex
0

Hingstarna får alltid träns på sig i transporten. Även om de är änglar alla tre och kan stå och sova på en tävlingsplats så är det väl dumt att riskera nåt samt att det ser bättre ut. Flört Vissa andra får också träns på sig i transporten, som hästen jag tävlade i helgen som helst ska vara överallt på samma gång, henne skulle jag inte riskera att ha "lös" utanför transporten under ett byte.

Sen finns det ju en smidighet med att tränsa på och av i transporten, just att man kan släppa hästen lös för den är fortfarande fast där inne, och slippa krångla med byte där man hela tiden måste hålla i hästen samtidigt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Josefineep
0

Varierar, som det ser ut nu lastar jag av och på i grimma, Herkules är så otroligt snäll!

Vissa ridanläggningar kräver att man lastar på och av i träns och då gör jag det, annars blir det grimman. :)

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se