Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettavel
Läst 6374 ggr
powderpuff
0

Blup unghingst..

Har hittat en blup-unghingst  som har stammen : Álfur frá Selfossi ue. Saer frá Bakkakotti

Låter de som ett bra val att betäcka med? Är de en bra stam?

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Josefineep
0

Åh Alfur en av mina favorithingstar, så himla fin! :D

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

powderpuff
0

Denna unghingsten är också jätte fin MEN jag är lite tveksam till att betäcka med en blupunghingst.

Så jag behöver massar av råd Flört

Maja
0

Att betäcka med en BLUP-hingst är alltid osäkert (behöver inte vara negativt för det). Det kan givetvis bli en oerhört lyckad kombination, samtidigt som det kan bli pannkaka av det hela. Å andra sidan så är det ingen garanti att det blir en toppenhäst om man betäcker med en välkänd hingst heller för den delen… Flört

Sedan är det viktigt att ha i åtanke att en hög BLUP inte nödvändigtvis behöver betyda en bra hingst. Personligen så vill jag se hingsten under ryttare och se lite hur den fungerar på sådant sätt, men det är bara min personliga känsla. :)

Om jag vore dig skulle jag ta mig en titt på hingsten i fråga och bedöma utifrån hur han ser ut och rör sig. Tycker du att det känns bra och ser bra ut så kan du givetvis testa! Det är trots allt ditt sto som det gäller och det är du som känner henne bäst och vet hennes starka/svaga sidor och vilka egenskaper hingsten behöver ha!

Här har du en tråd om det! :)

powderpuff
0

Tack för länken.

Det är mycket i de du skriver som gör att jag tvekar lite. Man vet ju inte vad man får även om de aldrig finns några garantier när de gäller avel. Har lite tid att bestämma mig men troligen lutar de åt en godkänd hingst istället.

Maja
0

Ja, just nu är det ju inte betäckningssäsong i vilket fall som helst så… Flört

Fundera över stoet (antar att det är ditt "äldre" sto som du ska betäcka) och tänk vilka egenskaper som hingsten ska ha som sagt. Om unghingsten ser ut att vara stark i dem kan du ju testa om du vill.

Frågan som du ska ställa dig är vad fölet ska göra?
Tar du föl för att sälja eller behålla själv?
Om det är till dig själv kan du fundera över vad du ska göra med det?
Är tanken att det ska bli en tävlingshäst (behöver lägga mer krut på exteriör och gångarter) eller en mysig kompis till skogsturer (där man inte behöver ha 10 poäng i alla kategorier)?
Ska du sälja det som en tävlingshäst?
Sälja oavsett om den har tävlingskapacitet eller avelskapacitet med mera…

Jag vet att ditt sto är mycket fint och jag vet att du är noga med avel. Så för att vara på den mer säkra sidan kanske en bedömd hingst lämpar sig bättre (finns ju otroligt många hingstar som är unga och ännu relativt okända om du är sugen på att prova lite nytt blod). Men som sagt kan den unga BLUP-hingsten faktiskt ge dig en toppenavkomma också. Ingen vet hur det blir innan det inträffar! :)

Hoppas att du förstår hur jag menar. :) Lycka till med ditt val! :)

Alex
0

Stirra dig inte blind på hingstarna i stammen, vad är det för ston? Mamma, mormor osv, vad är det för hästar? Sen bör man ju även ha ett öga för att se vad som är bra, är hingsten bra själv? Bra exteriör för att kunna fungera som en bra ridhäst, gångarter, rörelser osv… Samt lynne. Alla blir ju inte så lyckade som BLUP:en säger att de bör vara…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
0

Maja, jag ska sätta mig och lusläsa på islandshingstar.se och se vad de finns för en massa godingar… De är ju trots allt någon månad till innan de börjar bli dags.

Alex. Det är ett gulbrun sto efter Mökkur Frá Varmalæke   ue: Somí Frá Varmalæke   uue:Jarpur Frá Ytri-Mælifelsa. Tror nog du sett bild på henne och hennes silvergulsvarta dotter här Skrattande

I första hand vill jag ha fram en häst som alla kan hantera och rida så väl nybörjare som tävlingsryttare. Jag sätter lynnet ganska högt upp på min önske lista även exteriör och gångarter. Färg är ju bara ett extra plus.  Jag rider tyvärr inte längre pga min vikt men har börjat ta tag i den  Flört. Jag kommer att behålla avkomman fram tills den är inriden i alla fall sedan får vi se vad som händer.

Maja
0

#7 - Låter bra det! :)

Säg gärna till om du vill ha hjälp med att hitta en passande hingst, jag tycker att det är superkul att leta! :D

powderpuff
0

Maja, du är så välkommen med  förslag. Helst ska hingsten finnas i södra delarna Skrattande

Maja
0

En av de första hingstarna som poppar upp i huvudet är Djákni frá Votmúla 1. Lite äldre, men riktigt fin. :)

Fler förslag kommer, men detta var ett som dök upp direkt! ;) Vet ju inte riktigt vilka egenskaper ditt sto har som är bra/mindre bra.

powderpuff
0

Lättast kan jag väl säga att jag söker en häst som har typ de egenskaperna som Askur Frá Hofstadaseli har/hade. Tycker den kombinationen med mitt sto blev ett så bra.

Hade han varit kvar i sverige så hade jag betäckt med honom igen.

Maja
0

Ja, Askur är en speciell hingst… Flört

Hm, hm, hm… Funderar!

Maja
0

Om du är sugen på att prova på en lite yngre hingst så skulle Hósías fra Engholm kanske kunna vara någonting?

Mycket lovande med en spännande stam!

powderpuff
0

Oj, de var ju rejält med dreggelvarning på honom.

Men jag vet om jag vill avla på två individer med gulgenen *Funderar* Men han var skitsnygg Tungan ute

Maja
0

Honom har jag suttit och tittat på många, många gånger vill jag lova! Flört

Även Hektor är rätt så fin. :) Änghaga har många fina hingstar (det var de som hade Hósías innan).

Maja
0

Emil frá Vestri-Leirargörðum påminner lite om Askur och står i Halmstad.

Annars finns det ju en del bedömda Askuravkommor! :)

Alex
0

#7 Jag syftade på stona i unghingstens stam, då allt du skrev var far och morfar. Mor, mormor, osv. har ju också betydelse… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#17 De har jag däremot ingen aning om. Fick bara veta de två hingstarna i stammen.

Alex
0

Ok, har du sett hingsten själv?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Inte de heller, bara på bild. De som har honom kommer inte att anonsera ut att de har honom. De är väl mest för att han inte ska ha så många ston, tror han skulle ha max 7  ston.