Intresset för rasen ökar inte
Tråkigt när det är en sån underbar individ. Har aldrig (peppar peppar) stött på en islandshäst som varit rädd, slängt av eller annat. Men jag kanske haft tur.
#1 Då har du inte träffat min häst, han är väldigt osäker och därför rädd, men håller sig ryttare eller andra häst lugna så är han också lugn :) Och annars är han världens snällaste.
Tråkigt att det inte ökar.
Jag har nog haft tur :) Hoppas han får bättre självförtroende snart så han kan njuta mer av ridtur eller vad ni nu hittar på :)
#3 Jag har inte träffat så många innan honom som är rädda heller, men man förälskar sig ju alltid i den där problemhästen :) Vi har kommit ganska långt, men har mycket mer att träna på.
Jag har också träffat oerhört många rädda, stressade, spända och nervösa islandshästar som hoppar sju meter upp i luften bara man säger "bu".
Men jag kan tänka mig att det är en oerhörd oro med export av djuren som var med under vulkanutbrottet - folk är rädda att det sitter kvar i lungorna. Sedan föredrar många hästmänniskor andra raser som är lite större och mer lämpade (framavlade) till dressyr, hopp eller körning.
Intresset ligger nog mest på is nu, tror det kommer att öka om ett tag.
Jag själv har inte ens funderat på effekten angående vulkanutbrottet. Finns de studier som visar om hästar far illa. För det var knappast första utbrottet där och inte sista.
Och askan blåste väl ut i havet, bort från Island?
Tja, jag vet inte riktigt om det finns någon forskning, men flera som jag har talat med har varit oroade över att importera just på grund av detta och jag tror inte att det bara är de som jag har träffat som tror så… :P
#7 - Inte all, en del områden blev drabbade, tyvärr.
Jag äger inte och har inga planer att rida islänning. Har dock följt med mina "miniorer" (grannar osv) där de gått på ridskola med islandshästar, och jag har givetvis testat på att rida själv!
Visst är det mysigt med både tölt och pass, men jag håller mig till mina welsh mountains. En riktigt mysig ökande-flygande trav är vad jag gillar allra bäst! Men gångarterna är väll inte direkt det som får mig att inte välja islänning.
Det är faktiskt bara utseendet som får mig att avstå. Jag gillar grova men samtidigt ädla och vackra ponnyer, och ja då har jag ju mina welsh mountains. Det finns helt klart snygga islänningar med! Men tyvärr är de alldeles för få, och då även väldigt dyra för att jag ska ha råd.
En islänning ska för att jag ska vilja ha den - ha mycket massa och grov benstomme, men ändå en hint av ädelhet (utan att vara uppdragna som vinthundar och utan bakdel), men samtidigt ett uttrycksfullt huvud med, uttrycksfulla ögon och inte ett huvud som är enormt till förhållandet av kroppsstorleken.
Visst finns det mycket vackra islänningar! Men tyvärr får några, och inte i min prisklass (i.af med tanke på att de inte bara ska vara vackra, utan kunna ridas ordentligt med)!
Hakuna matata!
Jag gillar isisar skarpt, och verkligen sugen på att ha en, men vill ju tävla hög hoppning, eller ja tävla i allmänhet, och då passar de´m tyvärr inte.
Dock passar det ju jätte bra som tävlings ponnysar för barn, iaf i hoppning :)
Har ridit 2 isisar, en svår riden med dålig bakgrund som jag bara fick skritta på och en jätte trevlig och pigg, dock fick man typ volta henne hela vägen hem då hon vart snabb i stegen att dem andra man red med inte hann med och kan ju inte rida hela vägen hem och hålla ihop hästen, så vi voltade endel haha :D
#10 - Hihi, du måste prova att tävla islandshäst (gångartsmässigt) någon gång… :P
#11 jo bor jag så att det finns endel tävlingar i närheten skulle ja helt klart kunna tänka mig skaffa isis och tävla med den, dock tycker jag det tyvärr inte verkar finnas så många isis tävlingar?
I övrigt gillar jag isisar då dem jag ridigt haft sånt stabilt psyke, liksom inga nerviga jobbiga hästare utan lugna och pålitliga men samtidigt med fart och viljan att jobba i :)
Jodå, när man kommer in i det hittar man en hel del tävlingar. Visst är högsäsongen under vår-sommar, men det finns några tävlingar som hålls under sen höst-vinter.
Vi åker normalt till tävlingar 3 helger av 4 per månad från maj-september. :P
#13 det är ju inte så mycker hopptävlingar under hösten/vintern heller så ;)
Då kan jag kanske ställa en annan fråga, hur är det att rida in en isis vs en vanlig ridhäst? med tanke på att isisar har 1-2 extra gångarter ;)
#14 - Hihi, nähä, jag är inte så inne i hopp/dressyrvärlden. :P Men där ser man!
Jag har aldrig ridit in en "vanlig" häst, men själva grunden läggs ofta likadant kan jag anta. Sedan när det kommer till gångarterna är det olika från inridare till inridare. Jag personligen satsar allt på skritt, trav och galopp innan jag lägger till tölt och pass.
Hjälpte till att rida in en valack för något år sedan. Han hade en gångart när jag red honom i början - grisepass (pass utan sväv, kommer av att hästen är stel och obalanserad). Jag började jobba med skritten och när han hade satt den så jobbade jag med trav och galopp. Traven var absolut den svåraste gångarten att få fram. Han ville bara grisepassa. Det tog drygt ett halvt år innan traven satt och jag tänkte absolut inte blanda in tölt och pass innan traven satt.
Så ja, det är ju lite extra att tänka på vad gäller gångarterna. En tregångare går ju (för det mesta) bara i långsamt tempo - skritt, öka lite - trav, öka mer - galopp. En islandshäst går (oftast) i långsamt tempo - skiritt, öka lite - trav, tölt eller grisepass, ökat tempo - galopp eller pass. Så man får jobba, jobba, jobba. Till slut så faller alla bitarna på plats.
Håller på att hjälpa till med töltsättningen av kompisen islänning som är född 2003 och riden som tregångare. Hon är fyrgångare helt utan pass så det är lite lättare (även om tölten är oerhört travtaktig emellanåt).
#15 man kanske får se till att ha någon kunnig i närheten ifall man skulle få problem under inridningen ;)
Men men, jag gillar iaf isisar skarpt :)
Precis! :)
#17 om man kan börja använda islandshästar i dem andra sporterna, som dressyr och hoppning kanske folk får upp ögonen för dem lite mer?
Eller försöka få vanliga ridskolor att ha en isis tävling där lite som uppvisning? :)
Tänkte om man ska försöka öka deras popularietet lite mer ;)
Fast vi är inte alltid välkomna i alla tävlingssammanhang heller. :) Vi får ju t.ex. inte vara med i Svenska Ridsportsförbundet, utan har vårt eget förbund. Sedan är inte islandshästen framavlad för hoppning och dressyr (även om det finns de islandshästar som kan slå många "vanliga" ponnyer/hästar inom de grenarna).
Hästvärlden är ofta uppdelad. Hoppfolk är med hoppfolk. Dressyrfolk är med dressyrfolk. Westernfolk är med westernfolk. Precis så är islandsfolk med islandsfolk. :)
Islandshästar är och kommer nog förbli "den där lurviga lilla raggsockan som springer med benen på konstiga sätt" för de som rider med andra inriktningar. Men på ett sätt kan jag tycka att det är "rätt". Är man inte intresserad av islandshästar så behöver man inte vara det. Jag tycker till exempel att hoppning är dötråkigt och jag tänker inte prova på det bara för att se om jag kanske tycker att det är kul. Visst kan jag skutta över en halmbal eller ett träd som ligger över stigen, men när man börjar komma upp i höjderna ser jag inget intresse i det längre och därför gör jag det inte heller. :)
#19 Får man inte starta i någon tävling alls anordnad av svenska ridsportförbundet? Alltså inte ens lokal eller liknande?
Hakuna matata!
#20 - Hm, det är nog lite olika. Jag har aldrig haft något intresse av det så jag har inte kollat upp det så noga. En ridlärare som jag hade för några år sedan tävlade dock dressyr på sin häst ett tag, tror det var bland "vanliga" hästar.
Sedan tror jag att det är lite så att om du är intresserad av dressyr eller hoppning så köper du inte en islandshäst. Oftast så kan du räkna med att de inte kommer att ta sig långt i någon av de grenarna. Visst finns det undantag, men de kommer inte att kunna ta sig till OS. ;)
#16 Jag skulle inte råda någon att ge sig på att rida in en islandshäst utan ordentlig vana och kunskap när det gäller gångarterna. Klart att man kan göra grunden, vänja vid ryttare, flytta för tryck, drivande och förhållande hjälper osv. Men när det kommer till att befästa gångarterna bör man verkligen veta vad man sysslar med för att undvika problem.
#20 Det måste man väl få, så vitt jag vet. Hästen behöver väl inte vara registrerad på ett visst ställe för de tävlingarna? Sen kanske man måste vara medlem i SvRF, det är mer än jag vet, men det kan man väl bli oavsett vilken ras man har på hästen antar jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Men dåså, då får man ju vara med. Varför skulle inte hobbyryttaren vilka både hoppa och tölta i skogen? =)
Jag har själv, trots att jag ridit hela mitt liv, utbildat hästar, tränat i både ressyr och hoppning - ALDRIG satt min fot på en tävlingsbana (nä, inte ens som åskådare xD).
Så det är väll bara att rida dressyr och hoppning på banan, och tölta på ut i skogen! ^^
Hakuna matata!
#23 Klart att man kan det, bara man hittar en islandshäst med någorlunda vettig hoppteknik om man nu vill det. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#21 men för barn som vill tävla lite klubb tävlingar, där är det ju inge direkta höjder, eller tävla lätt dressyr, då är det ju inte nå direkt svåra övningar. Det är få som sattsar emot toppen när det gäller tävling men många som gillar små tävlingar för kul passar ju isisar ;)
Jag känner en tjej som har köpt en islänning som med sin tidigare ägare tävlade i dressyr och de vann massor med gånger. Artikel ur tidning. Jag har ridit den här hästen innan den tidigare hästen köpte honom och han var en sån häst man kommer ihåg, otroligt rolig att rida. Hur trevlig häst som helst, som även fast han inte tävlade med tölten så har han fortfarande en väldigt stark tölt och nu är han 21 år tror jag.
I mitt stall finns det också en valack, ganska stor och långa ben, som är jätteduktig på att hoppa. iaf enligt islanstyttare :p Min häst är också duktig på det, iaf att lyfta ordentlig på benen, fast vi har inte hoppat mer än 40-50cm. Så det finns islandshästar som är duktiga på att hoppa. Så som #21 säger, det skulle säkert fungera om man hittar rätt häst :)