Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettutrustning
Läst 3090 ggr
Maja
0

Svanskappa

Använder du det?
Om ja, varför?
Vad har du för åsikter om det?

Elshira
0

Jag har haft flera ponnyer som "behövt" svanskappa då de varit väldigt smala om bogen t.ex och folk tänker "ojoj den hästen är ju som en pinne" och köper givetvis en sadel med bomvidd normal mot smal eller smal.

Samtliga fall av detta har i.af vi lyckats lösa genom att köpa sadel som har en bredare bomvidd (de tidigare sadlarna har alltså varit för smala).

Tycker generellt sett att på ponnysidan (eller ja, sadlar som är 16"-16.5" och neråt i.af) så är det jätesvårt att hitta sadlar som är tillräckligt breda. Jag har för tillfället en dressyrsadel från "Ideal saddlery" som är xx-vid till den ponny som tidigare hade en Stübben rex 31 i bom (det är en enorm skillnad kan jag säga). Ändå är den ponnyn smal över boge - men har ganska så bred manke.

Men till själva svanskappan - nä, jag tycker inte om den alls! Sitter de så pass hårt att de faktiskt gör nytta så har jag inte träffat på någon häst som inte tyckt den var obehaglig. En sparkade bakut efter varje hinder i hoppning (där en sådan behövdes), en annan när man skulle ta galopp (som givetvis löste sig utan svanskappan).

Till den senaste ponnyn vi har har jag säkert betat igenom 20 sadlar (som först är tittade på och borde haft en "chans" att passa) i jakten på någon som ligger bra och inte åker fram, sadelmakaren jag hade ut passade in en sadel som låg bra - med svanskappa… Det blev inget köp! Men efter drygt 1 års letande så har jag nu hittat en sadel som ligger bra utan att glida fram.

Så nä, jag kommer aldrig att använda svanskappa mer än möjligtvis på en häst som bara ska ridas in (såvida de inte tycker det är obehagligt de med) och ännu inte är färdigväxt. Kan ju inte heller vara särskillt skönt att ha något som spänner mot ryggraden heller…?

Har för övrigt inte heller något till över för "anti glid paddar", de har aldrig fungerat för mig i.af.

Hakuna matata!