Din hästs namn
Vad heter din häst?
Gårdsnamn är inte nödvändigt
Vad betyder det?
Passar namnet in på honom/henne?
Hind heter mitt sto o det passar bra på henne, (snabb som en hind)
Freyfaxi betyder han med vacker man. Tycker det inte passar in så bra, haha! Han har ju inte direkt lång man, utan den är mer yvig och han ser busig ut :)
Guffi, har ingen aning om vad det betyder, någon har sagt älg en gång, någon som vet? Han passar till namnet, tycker jag :)
Guffi betyder Långben, som i Disneyfilmerna =)
Så Långben heter Guffi på isländska eller? :p
Haha, japp :)
Ena heter Sylgja, som betyder sölja, vilket är ett slags metallspänne (ex. på skärp). Passar henne riktigt bra då hennes bruna färg kan glänsa som metall i sommarsolen.
Gæfa betyder lycka/tur, men kan även betyda lugn och tillgiven. Har ju döpt henne själv, så jag tycker såklart det passar. Jag beställde ett brunt stoföl, och det var precis vad jag fick.
Sen är hon även lugn och stabil i psyket och håller sig gärna i närheten av sin mamma, så den andra betydelsen passar bra den med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Iði betyder jätte eller guld, eftersom han inte är så stor blir betydelsen guld på honom. Den silvergulbruna färgen ser ut som guld på sommaren :)
Fölisarna heter Garmur, betyder liten stackare, vilket var klockrent på honom. Skulle egentligen köpa ett stoföl var det tänkt men fastnade för den pluttiga fölungen som var sent född och så liten och skruttig…
Det andra fölet fick heta Reifur, det var det enda namnet jag och min mamma kunde enas om (detta föl köpte vi tillsammans). Betyder livfull eller levnadsglad :)
#7 Haha, men det passar ju på honom med långbenen :) Tack så mycket!
#4 Heter din häst verkligen så reggad i sif med det namnet och den stavningen? 

Min heter Ess, det betyder häst
Och om det passar? Ja han är ju en häst 
kissmekate.blogg.se
#11 Japp, Guffi frá Midfelli :D Han var nog inte riktigt planerad, eftersom hans pappa är även hans bro också, så modern blev nog tjuvbetäckt misstänker jag.
#13 Haha cooolt vi hade en på island som vi kallade för det men hette inte de, :) hade de syftat till din hästs långa ben när han döptes hade han säkert nått namnet Háleggur 
#14 Okej :) Antagligen, men tycker det passar ändå :p
#15 - Hihi, jag tycker att Guffi är ett charmigt namn. Finns fyra stycken reggade i WF. :)
#15 Han är ju ganska charmig på sitt sätt :) Inte så vanligt alltså.
Måste ju säga att jag tycker att det är mer personligt med ett ovanligt namn till skillnad från de namn som finns i varje stall som Gustur, Blesi, Draumur och så vidare. ;)
Mitt sto heter Hekla, vilket helt enkelt är namnet på en av Islands vulkaner. Men jag tycker att det passar henne, hon får också lite utbrott då och då (fast framåt, i galopp), haha 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha det gör min kompis Hekla också ;P full rulle ibland helt oväntat ^^
#18 Det tycker jag med, det är ju lätt att tex döpa en häst med bläs, men det blir ju roligare om man tänker mer på personligheten eller något mer speciellt :)

#22 Vilket charmtroll, jättesöt!
kissmekate.blogg.se
#22 Birta betyder något i stil med ljus. Dagsljus eller något har jag för mig. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Mitt sto heter Móa (gulbruna) och de betyder mamma. Kan inte fatta hur man kan döpa en föling till mamma så nä jag tycker inte de passar.
Min unghäst heter Blædis (silvergulsvarta) och betyder brisens gudinna och jag tycker hon passar i namnet. Hon fick de bara för det är väldigt ovanligt och att de var en lätt bris på natten då hon föddes.
Odinn = Oden.
Guden Oden är ju en krigsgud. Det älste och störste.
Tycker inte det passar in på Odinn. Han är ganska hög i rang, men är så snäll att han låter dom som är lägre i rang få chansen. Man kan uppleva honom som ganska deprimerad. Inte alls lika mycket längre, men förut. Han vill hellre bara mysa och ta det lugnt än visa upp sig och springa fort. Så jag tycker inte att det passar.
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
#25 Åh, de har så otroligt vackra färger!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mitt sto heter Mýsla (uttalas Missla) och det betyder Musflickan. Tycker det passar henne bra då hon är avblekbar skimmel så grå är hon ju, än så länge i alla fall. ;-)
Amor vincit omnia 
#27 Tack, visst har de 
#22 Birta är oftast namn på ett fux sto. Kan också betyda ljussken som #24 skrev.

Óskadís - Önskan/Längtans gudinna
Lúkas -här är det lite oklart. Jag tror dock att det kommer från Loke. Enligt en islänning jag pratade med för längesedan så är det i princip som djävulen, men det kan ha varit miss från min sida ;)
Fylkir - Kung/Hövding
Skuggi - Skugga
Min häst heter Fljótur. På isländska betyder det snabb eller kvick. Det är ett passande namn eftersom han är det. Finns andra hästar på samma gård men som jag inte kollat upp dess betydelse på. Min hästs pappa är Ýmir frá Holtsmula kanske att någon här känner till honom ?
Óskadis, Byr, Vindfaxi, Yr, Litla, Phrummuflekka, Furda och Tinna.
Glói = Glödande
tycker det passar ganska bra, både till hans personlighet och hans fräknar
Dessutom föddes han fux, därav fick han sitt namn. Han borde egentligen hetat Isak av vad jag har hört, dessutom är han uppväxt med Isak från Dirhuvud (Linda Antonssons T2 häst) som egentligen de trode skulle bli skimmel och egentligen borde hetat Glói, hehe, lite småkul tycker jag.
#33 - Hihi, vilken rolig grej! :)