Leka med hästarna!
Leker du med din häst/hästar? Hur ofta i så fall och vad gör ni? 
Med leka menar jag till exempel kommunikationsövningar, löshoppning, springa/cykla/gå med hästen eller något annat som hästen tycker är roligt, eller bara arbete som inte är så fysiskt ansträngande för varken dig eller hästen för att stärka relationen mellan dig och hästen?
Jag leker ganska ofta med Glói, det är väldigt uppskattat av båda! Oftast blir det en eller två gånger i veckan, men nu efter vilan kanske upp till tre fyra gånger (alltså allt arbete som utförs under uppstartsperioden).
När vi leker brukar vi oftast använda oss av det som folk kallar för Natrual Horsemanship (jag säger lek) och detta innebär bland annat gå undan för tryck, kommandon i alla gångarter när han springer fritt, diverse dressyrövningar från marken i repgrimma (typ fram/bakdelsvändning, skänkelvikning osv). Tölt från marken i repgrimma och även att jag springer med honom i olika gångarter.
Ibland blir det lite löshoppning också och även en och annan barbacka tur, oftast mest för att mysa
Jag tycker detta är jätteviktigt för mig och Glói för att vi ska kunna trivas tillsammans.
Dock är det viktigt för mig att skilja på lek och markarbete, därför har jag aldrig huvudlag och tömmar/tyglar när jag leker, utan alltid repgrimma och det är alltid mindre krav, utan att han får göra som han vill så att säga.
"Leker" i princip varje ridpass med att jag går bredvid första 15 minuterna och går eller joggar med henne löst bredvid (tränad så jag kan ta tag i henne om det kommer bil eller något). Övar även halt från joggning och backa, hon ska följa mina rörelser. Går jag åt höger ska hon också gå, oavsett om jag går rakt åt sidan eller snett framåt/bakåt.
Hon verkar tycka att det är kul att få använda huvudet på ett annorlunda sätt.
Går bra för det mesta, lite mer problem andra gånger. Hon gör dock inget dumt och har alltid full respekt för mig. Men känner att det har utvecklat vår relation när jag visar att det är lite lek mellan oss också.