Galoppera på böjt spår
Freyfaxi har väldigt svårt för att galoppera på böjt spår, kurvorna på ovalbanan funkar! Men inte inne på dressyrbanan. Hur kan man stärka det? Behöver all hjälp och en massa tips! Han är 5-gångare. Och i kurvorna bryter han av till grisepass, genom båda kurvorna och sedan blir det korsgalopp… 
Jag har också en femgångare, dock har han enklare för galopp på volt än rak spår! Hur som hälst hade jag tränat mycket tempoväxlingar och start och stopp i galopp för att stärka. Så har jag gjort på min.
Alltså massa start och stopp från skritt och halt med tempoväxlingar. Korta sträckor åt gången. Upprepas.
OTROLIGT luddig förklaring. Men trött som tusan. Fråga gärna får jag försöka förklara mer :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Mjuka upp honom mer. Jobba mycket på voltspår i andra gångarter. Grisepassen kommer för att han är stel så värm upp ordentligt och lösgör honom helt. Hur gör han om du löslongerar honom i galopp?
Som #1 säger så kan du öva mycket på galopp-halt-galopp-halt. Hästen ska fatta galopp från halt och tvärnita (tillåt inte ett enda steg i trav/tölt/grisepass). Det är svårt men hjälper oerhört mycket.
Tack för tipsen! :D
#2 När jag löslongerar honom är det samma sak: Han väljer att gå på ett "fyrkatningt" spår, grisepassar på kortsidorna och glaopp på långsidorna…
Vilken envis häst du har… 
Kompisens sto är nästan likadan, fast det gäller när vi är på fyrkantsspåret och oavsett vilken gångart vi går i. Hon är ju i och för sig inte riden så mycket, men oavsett om jag kommer i trav/tölt/galopp så vill hon bryta av till grisepass i hörnen. Jag jobbade massa i trav, varv efter varv med volter, serpentiner med mera och sedan när hon var lösgjord och kändes okej så testade jag något varv i alla gångarterna och då var det minsann ingen grisepass i hörnen. Sedan fick jag såklart berömma massor hela tiden när hon inte gick i grisepass. ;)
#4 Haha! Jag ska prova det ni sa, galopp halt galopp halt osv :) Tack för tipsen! :D
Du behöver inte galoppera långt, utan bara 10-15 meter räcker. Sedan ska du gärna göra halt utan att röra tyglarna, då blir hästen mer lyhörd. =) Min tränare fick tjata på mig en hel del, för jag greppade tyglarna så fort jag skulle göra halt. Jag tror att han var nära på att såga av mina händer om jag inte lärde mig att göra halt utan att hålla i hästen. ;)
Jag har jobbat med det där i tre år på Glói, så det är inget som går direkt snabbt. Vi har precis kunnat börja galoppera hela varv i ridhuset och lite på de stora volterna. Första gången han tog ett helt varv i ridhuset grät jag i princip av lycka 
Hur som haver, träna mycket styrka. Mycket galopp - halt - rygga - galopp. Och mjukgörande och sedan har jag tränat mycket från marken också. Sedan är det bra om du kan träna upp din balans genom att låna någon annan häst till exempel, så att du blir säkrare och inte börjar "vingla" när ni ska igenom ett hörn till exempel. Träna även med korta stigläder och stå i stigbyglarna för att frigöra ryggen för hästen. Jag brukar korta tre hål för att inte störa hans rygg för mycket när vi galopperade. Och våga driva på också 
Edit: Om du har tillgång till rundkorall eller liknande så kan du testa att löslongera hästen där. Då är det ganska svårt för den att rakställa sig själv!
Förlåt om det blev lite rörigt, hoppas du fattar ändå