Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 3379 ggr
Maja
2011-01-06 19:16
0

Vila

Hur lägger ni upp vilan för er häst under ett år?

Ger ni hästen ett långt sommarlov?
En längre vintervila?
Både och?
Flera korta viloperioder?
Ingen vila alls?

Draumur
2011-01-06 20:02
0

Under 2010 har min vallack rids sporadiskt under sommaren och stod på vintervila under nov & dec pga av mkt skolarbeten.

Killen
2011-01-06 20:15
0

Jag ska låta min häst vila antagligen from nästa vecka i några veckor eller i februari.

På sommaren vill jag ju rida så han inte blir tjock, under hösten fram till slutet av december har vi haft lektioner så då kan han inte vila, så det är nu som det passar bäst in.

kissmekate.blogg.se

Taktur
2011-01-06 21:16
0

Hinden har haft lite vinterlov under december. Har bara longerat henne några gånger ,nu har jag börjat rida henne igen . Vi tar det lugnt

selfrejection
2011-01-07 11:53
0

Jag planerar ingen vila, men det har blivit det ändå i december. Han behöver ridas minst någon gång i veckan för att inte blir som en krutburk som han är nu. Dessvärre kan jag inte göra mer än att skritta och springa väldigt korta sträckor eftersom jag har ont i knät efter att en annan häst jag red gick omkull och släpade med mig en bit. Så jag får skritta på en krutburk ett tag till så får vi se hur det går :p

Egentligen borde han inte alls vila på vintern, för han tycker det är så äckligt när det är tyst runt omkring honom. Han blir extra skvätten och stirrig när han inte får komma ut och vänja sig vid saker, så det blev helt fel den här vintern.

Annars brukar det bli vila när jag åker bort, vilket inte är ofta, men max en vecka i streck har det blivit. Eller när jag blir sjuk osv. Har ingen annan som kan rida honom.

Zinoida
2011-01-07 13:27
0

Jag brukar köra en viloperiod på hösten, vid den värsta pälssättningen. Under vintern tar vi det alltid ganska lugnt. Sen blir det en kortare viloperiod under sommaren.

Just nu har jag en unghäst som är precis i början av sin inridning, han får alltid vila i 2 dagar efter han blivit riden. Så småningom kommer jag börja rida honom 2-3 dagar i rad och sen vila 2-3 dagar för att senare öka på det.

Odinn
2011-01-07 22:24
0

Har haft många korta viloperioder. En i somras, efter att ha varit på ridläger där vi tränat hårt. Då fick han vila i 2 veckor. Sen i höst i ungefär 3 veckor. Och nu under vintern har han haft vila i typ en månad, skrittar på honom någon gång i veckan, men ändå.

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"