Konstig pälssättning
Mitt sto började sätta vinterpäls i början på juli men hon satte aldrig den färdigt utan den är finns bara fläckvis. Och nu har hon börjat fälla igen. Tidigare än någonsin, förra året började hon fälla i slutet i december. Hon är pigg och glad i övrigt det är bara det att hennes pälssättning har kommit i olag. Är det nån som har någon idé om vad det kan bero på?
Hur gammal är hästen? Ändrat nåt i foderstaten eller så under sommaren/hösten? Det är främst den fläckvisa och ofullständiga pälssättningen jag reagerar på, de flesta av våra hästar här började fälla för ett tag sen, så det är nog inget jättekonstigt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hon är nio år och hon har gått på samma foderstat ungefär sen jag fick henne. Hon äter bara hö, betfor och mineraler och bete på sommaren. Jag har haft henne i fyra år och i år är första gången som hon har satt vintepälsen så konstigt, tidigare år har hon satt den ganska tidigt och fällt den tidigt men inte så att det har varit något konstigt.
Fläckvis säger du, är det något mönster i hur fläckarna är eller är det bara "lite här och där"?
Har du klippt henne någonting? Går hon med täcke?
Har hon eksem?
Är hon apelkastad så blir det kortare i "ringarna", och själva mönstret blir lite längre. Men då är det bara massor med små "fläckar" (typ några få cm stora bara) som borde vara lite kortare.
Men är det inte det så kan jag tyvärr inte förklara det, och än mindre varöfr hon sätter pälsen i tid och otid.
Om jag var du skulle jag ringa SLU och fråga, där får du antagligen ett både riktigt och snabbt svar!
Hakuna matata!