Presentationstråd: Häst
Här kan ni presentera era hästar!
Vad heter dem? Vilken stam är det på den? Ålder?
Berätta lite fritt!
Namn: Moggi
Född: 2004
Moggi är min träningshäst, en underbart trevlig femgångsvalack som ofta kan vara lite osäker på sig själv och inte alltid vågar allting, utan behöver någon som visar honom att “det är okej” och “det här klarar du”.
I början var det grisepass i alla möjliga former och hastigheter, men nu är den “borta” (ja, den kommer fram när man är okoncentrerad och inte riktar all uppmärksamhet mot honom) och idag skrittar, travar och galopperar han fint. Snart ska vi börja blanda in lite tölt, men det är ingenting jag vill förrän han känns ren och lätt i de andra gångarterna.
Jag hoppas på att jag kommer att kunna ta ut honom på småtävlingar runt omkring där vi bor, för han är helt klart en häst som älskar att visa upp sig och jag tror nog att det skulle kunna gå hyfsat! =)
Namn: Taktur frá Budarholi
Född: 1989
E: Flugar frá Flugumyri
U: Mosa frá Budarholi
Brunblack med vhip.
Köpte honom för snart 4 år sedan. Han har varit tävlingshäst åt bl.a. Nina K och Johanna Elgholm.
Världens snällaste och trots sin ålder pigg o alert.
Vi ägnar oss åt mestadels skogsmulleridning men har även gått kurs för Vignir, Sigfus och Ida Ljungberg. Jag har honom på lösdrift hos Malin Annell på Nötbacken , ett toppen ställe. Vi har också gått en kurs om 5 tillfällen för Sven Forsström i NH. Jättekul och Taktur har skött sig med den äran. Bilder finns på Svens hemsida EquerryAB
Namn: Sylgja frá Hömluholti
Född: 2001
E: Rokkur frá Auðsholtshjáleigu
U: Perla frá Uxahrygg
UE: Fífill frá Flatey
Sylgja köpte jag från Island sommaren -07 när jag jobbade där. Hon är en mycket social tjej med kanonlynne. Sitter man på ryggen ska det vara full fart, att gå och springa sakta är ju bara tråkigt… Hon har fint steg och bra gångarter, mycket pass, som vi dock inte tränat något på ännu, men den kan hon till och med visa upp i hagen om det skulle vara så…
Jag hade planer på att träna upp henne för ev. visning våren -09, men pga hälta som satt i från juni till december -08 blev det aldrig av, och nu har hon istället betäckts med Forkur frá Austurkoti.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Namn: Nòtt frà Vodmulastödum
Född: 1992
E: Meili fra Middal - Ee: Angi fra Laugarvatni
U: Mòsa fra Vodmulastödum
Färg: Svart
Nottan importerades av oss våren 1998, hon var bed. på island som 4-åring med tot. 7.82 som 4-g. Hösten 1999 lämnades hon till Ylva Hagander för träning inför bed. Ylva visade fram Nottan -00 som 4-g, då fick hon tot. 7.96.
Nottan är väldigt speciell, hon är en känslig men bestämd dam. Vi har provat på att tävla, men det är inte Nottans grej, då hon blir väldigt nervös och gärna fortsätter rakt fram när ovalbanan svänger… då spelar det ingen roll vad man gör…. så det har vi lagt på is. Men nästa år skall jag börja träna henne för instruktör igen, och vem vet det kanske blir någon tävling… i hopp om att hon 18 år gammal skall ha mognat ;).
Men men, hon passar mig ypperligt, då jag gärna har "lite att bita i" när det gäller ridningen.
I övrigt är hon världens goaste, min dotter Ängla kan krypa runt, över och under henne och hon skulle aldrig göra något. Min guldklimp!!
Jag och Nottis på tävling i väntan på vår tur att starta
Vilka fina hästar ni har! =)
Jag ser gärna fler presentationer! En kort presentation räcker om man inte vill skriva för mycket. Släng gärna med en bild också om ni vill!

Namn: Álfur från Edsåsen
Född: 1988
e: Geysir fra Tydal
u: Sómalia frá Stókkholmur
Färg: Svart
Jag köpte Álfur 1993, då bara riden ett fåtal gånger av en "storhästryttare", han var alltså inte riden något i tölt. Någon tölt lyckades jag inte heller hitta under provridningen, däremot en väldig massa tempon av grisepass. Han var mycket ovillig att röra sig överhuvudtaget och lade jag till skänkeln sparkade han bakut, det var övervåld tyckte han. När vi under ett antal krumbukter passerade säljaren hörde jag henne uppgivet yttra det hon trodde jag tänkte om hennes säljobjekt " Jaha, den hästen köper vi inte". Men där tog hon fel, innan jag satt upp hade jag nämligen borrat in näsan i hans stora öron och de var jättemysiga. Jag hade redan bestämt mig, provridningen var bara en formsak.
När han väl kom hem och jag började rida honom på "riktigt" visade det sig att han hade lite fler gångarter än grisepass, närmare bestämt nio gångarter till. Alla ordinarie sätt att förflytta benen på hade han också en passvariant av, passtaktig skritt, passtaktig trav osv. Han klarade också av korsgalopp, fyrsprång och fyrtaktig trav. Fråga mig inte vad allt det här är, för det vet jag inte, det var kunniga kompisar som förnöjt upplyste mig om i vilken gångart mitt fynd just förflyttade sig. Det enda han saknade var de fem rena gångarter man kunde förväntat sig av honom.
Vi blev alltså tvungna att gå kurs, det blev för Jóhann Fridgeirsson. Jóhann startade med att fråga kursdeltagarna vad de förväntade sig att få ut av kursen. De flesta svarade något i stil med " att få 8-or i snitt på SM". Jag blev utskrattad när jag sade att jag ville reducera 10 gångarter till 5 eller åtminstone 4. Klart lägst ambitionsnivå. Men vi överlevde och det blev fler kurser för Jóhann och så sakteliga började Álfur röra benen som jag önskade.
Bifogar en bild där mim dotter tävlade honom på Gautis hösttävling-95. Vi var egentligen med i Landi men gjorde ett litet gästspel hos Gauti ibland.

#7 Hihi så snällt av honom.
Och vilka mysiga får!
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#Ja, och de passar så bra ihop, hästen, fåren och bergen.
Jaa, det förstår jag. Ser himla mysigt ut måste jag säga!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hrafntinna fra Hejelte född på stuteri Hejelte i Danmark 1996 och köptes av mig från uppfödaren i 2000. Då var hon ganska "rå", hade inte gjort annat än att gå i flocken, kunde lyfta på benen och ha på sig grimma, men det var allt! Dock var hon snäll och lätt att ha att göra med ändå från början. Vi har ridit in henne själva och det har gått utan problem. Vi rider enbart i skogen och har aldrig tävlat någonting. Hrafntinna är 5 gängare som båda sina föäldrar, men vi använder inte passen, då vi inte riktigt vet hur man gör, och då är det bättre att låta bli. Hon har en bra skritt när hon bara kan slappna av, en mycket bra trav och hon grisepassar aldrig, hon har väldigt lätt för tölt och hennes galopp är härlig och snabb.
Hennes pappa hete Ofeigur fra Hejelte, en dansk kårad hingst efter Rauddreki fra Skogurhagi. Ofeigur bröt ett ben tidigt i sin karriär och efter att han mirakulöst klarat sig efter detta så blev han kvar på stuteriet som avelshingst där resten av livet. Han kunde inte mer gå tävling då hans ben satt snett, det såg något konstigt ut, men han trivdes bra i hagen och kunde betäcka. Tänka sig vad de klarar av! Mamman till Hrafntinna är ett sto som heter Lipurta fra Hejelte, efter Kvistur fra Gerdum.
Hrafntinna är ett litet svartbrunt sto, bara runt 127 cm, väldigt pigg och glad och tycker om att springa fort. Hon är lite osjälvständig och går inte gärna ensam ut. I hagen är hon väldigt social och är verkligen mån om de andra, alla ska må bra och vara vänner enligt henne. Hon delar gärna av sin mat och är väldigt rar mot fölungarna fast hon aldirg själv haft ett föl.
Bilden är från i vintras, en promenad utan sadel :)
#11 - Men guuuud vilken liten sötsak! :) Lagom stor också. ;) Vi hade ett 128-cm högt sto innan.. :P
Namn: Glói från Dirhuvud
Född: 2001
e. Gáski frá Eyrarbakka
u. Múska frá Threva II
Snabbsammanfattning: Han är en liten damphäst som älskar att ha kul, busa i hagen med kompisar, är arbetsvillig och tycker det är skitkul att tävla.
Glói är min lilla prins. Eller, han behandlas som en iallafall. Vi (jag och min mamma) köpte honom för typ 4 år sedan. Då kunde han inte mycket. Han visste inte vad skänklarna betydde, eller hur man töltade… Det fick vi ändra på! vi tränar rätt mycket NH eftersom han är en väldigt känslig häst. Han är även ganska underlägsen andra, och därför måste man vara en snäll, men konsekvent ledare för honom och han gör för det mesta det man ber honom. Idag är vi båda väldigt samspelta och kan varandra utan och innan.
Glói är en färgväxlare. Han är i grund och botten skimmel, född fux och hans vinterpäls är väldigt röd + att han har fräknar… Han har blivit kallad både skimmel och vindott och en hel del annat.
Glói är femgångare och startades för första gången på tävling av mig för 3 år sedan. Då blev vårat resultat 2.28, men jag var nöjd ändå (korsgalopp ett helt varv och "jag tyckte något kändes fel" för att citera mig själv)! Samma tävling året efter hade vi höjt våra resultat till hela 3.97 på. Då tävlade vi lätt fyrgång och lätt tölt. Idag tävlar vi femgång och T2 och våra personbästa är hitills 5.0 i F2 och 5.80 i T2 (i utt.). Vi satsar på att komma med till SM 2010.
Jag är väldigt stolt över honom och jag älskar honom och skulle aldrig byta honom mot någon annan häst i hela världen!
Namn: Höttur frá Akrakoti Född: 1997 u: Blökk frá Akrakoti e: Okänd
Jag köpte Höttur när jag var 11 år gammal. Han hade då gått som turridningshäst i flera år så han var inte alls utbildad, han kunde typ bara gå rakt fram. Jag började i ridskola med honom och red även privatlektioner regelbundet. Efter ett tag kändes inte allt helt ok så vi åkte till en vet. och fick diagnosen spatt, rekomendationen vila 5 månader. Vi tog detta med djup sorg. Efter 5 månader gjorde vi ett återbesök som visade att vet. hade gjort en fel bedömning, han hade inte spatt utan bara en "vanlig" hälta. Blev såklart både överlycklig och förbannad! Får man göra så? Med facit i hand skulle vi ha stämt henne (moahaha). Nu var all träning förstörd, det var bara att börja om från början.
Nu var detta ca 1 ½ år sedan men nu känns han bättre än någonsin. Tränar på här hemma och tävlar lätta klasser regelbundet. I sommar blev det även debut för öppen klass. Jag har börjat rida på hackamore och då får man bara rida öppen klass, gick hyffsat bra med ganska bra poäng :D
Läs mer om mina hästar här: www.eberntsson.3w.se
Är så glad över att ha Höttur i mitt liv - han är det bästa som har hänt mig! :D
#13 vilken fantastisk vacker bild!
#14 - Har varit med om samma sak med en veterinär som
knappt tittade på min häst och la bedömningen spatt på båda bak.
eller som han sa "runt om", så respektlöst. Då var han endå spattröntgad 2 ggr innan utan anm. hur kan man lägga den bedömningen när jag som då var 14 år stod bredvid och redan höll tårarna tillbaka. Det visade sig vara en vrickning…..
#16 Intressant hur man kan diagnostisera spatt utan att röntga… Eller hade veterinären röntgensyn tro? 
Nä, tyvärr finns det alldeles för många nonchalanta veterinärer, och många (speciellt som inte är islandshästkunniga) tror väl säkert att det är aptt så fort en islandshäst blir halt… Suck.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#17 Ja man blir ju så trött…. Har hört flera liknande fall efter att det hände mig. Jaa kanske ska presentera mina tre killar också:) Har sammanlagt 8 hästar med min mamma men tror det får räcka med dessa tre;)
**Namn: Krummi frá Ártunum
Född: 1996
e: Glúmur frá Reykjavik
**u: Skyggna frá Ártunum
Krummi, hästen känd från norrland som "bock krummi" köptes till sverige från island som tävlingshäst. Tyvär gick ej ägaren och Krummi så bra ihop. Han har gått som turridningshäst och stått på ridskola, vilket inte heller gick så bra då han bockade av alla elever.
Personen vi köpte Krummi utav böt till sig honom då hon skulle gå RIK-island på strömsholm och behövde då två ridbara hästar. Min mamma gick kursen samma år och tipsade alla om att behandla sina hästar regelbundet med en equiterapeut, och tur var väl det för då upptäckte hon att Krummi hade skulios, ryggkotorna hade lagt sig som ett "s".
Han blev sakta men säkert bättre och hipp som happ fick jag provrida honom och jag vet inte riktigt hur men jag fick hem honom på träning. Åren efter ridskolan hade satt sina spår, han har ju blivit så missförstådd! I början var det bara beröring som gällde. Få honom att "landa". På min födelsedag stod han sedan där med en röd rosett runt halsen!
Ryggen är nu helt bra och han är en helt fantastisk häst! Vi tävlade vårat första SM 2008 och andra iår 2009 i grenen T2. Rankade fyra gick vi ut starkt, han slog på sig i fria tygel momentet så vi hamnade i B-final och slutade 7:a. Nu är det satsning mot SM 2010, 3:dje gången gillt som man säger!
Han är en helt otrolig häst som även fast han tävlar på SM nivå kan ridas utav alla!
**Namn: Ari från Kaggestorp
Född: 1999
e: Bjartur frá Elisstödum
**u: Hrafntinna frá Levsingjastödum
Ari är från samma ägare som ovanstående. En riktig drömhäst! Jag red honom en gång när han stod på strömsholm, samma gång som jag fick provrida Krummi. Dåvarande ägaren viskade då till min kompis att ingen utav de andra som gick samma utbildning hade vågat sätta sig upp på Ari. Kul att jag fick veta det förrän efter:)
Det började med att Ari skulle stå hos oss och jag skulle tävla honom. Det slutade med att han fick stanna kvar i västmanland, och jag är inte ledsen! En islandshäst med så bred utbildning får man leta efter! Fick en 8:a på galoppen en gång, det är en dag jag inte glömmer i första taget! Han hoppar 90cm utan problem och löslongerar sig själv i form utan inspänningar, och den spanska skritten är på g. Så vart kommer jag in i bilden? Haha, men det är ingen lätt häst att rida, Aris uppfödare: " vi skulle haft han som hingst, men dom där ögonen var svarta som natten", det var nog ett bra val att kastrera honom..även om jag gärna velat haft massor utav Ari bebisar!
På Ari återtog jag min titel som Sleipnirs klubbmästare 08 som jag förut tagit med min ögonsten Solfari från Ängsö, men det är en annan lång historia.. Året 2009 debuterade vi på SM som ett ekipage! Uppladdningen innan var lite för mycket så nervositeten tog över både för mig och Ari men jag är så nöjd! Vi har utvecklats så mycket tillsammans den sista tiden så det är bara att köra påt igen!
**Namn: Litli Spói från Charlottenberg (prinsen)
Född: 2009
e: Strákur från Kaggestorp
**u: Framtid från Borka
Prinsen kom ut med buller och bång! Mamma och Maria (krummi, Aris och Framtids förra ägare) Åkte ut och kollade till stona när Maria kom fram till Framtid började värkarna och det blev fullt pådrag!
Detta året har varit ett tragiskt år för oss. Alla våra fyra ston var dräktiga med Strakur. Ett sto kastade två tvillingföl och vårat andra sto gick det så olyckligt för att vi hamnade på strömsholm där det antingen var buköppning eller avlivning, som tur är behövde vi inte göra något utav de två alternativen och hon är nu snart frisk men tyvär utan föl… För våra andra två ston gick det bättre och vi har nu två friska fölungar att beundra!
Just Prinsen tog jag till mig direkt. Vem vet kanske blir det vår första godkända egenuppfödda hingst? Det är iallafall mina planer för honom!
Vilka mysiga historier.
Måste ändå ge all heder åt Aris förra ägare, som valde att kastrera hingsten när han inte lämpade sig som avelshingst… Tycker faktiskt det är lite för få som gör det i Sverige idag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Fina hästar och fina historier! =)
Men jag läser gärna ännu fler!

Vilja från Höga Kusten Ranchen, född -95.
Stam vetetusan, måste nog kolla passet för att veta..
Känns ganska orelevant faktiskt.
Jag köpte henne i februari 2008, efter att hon bott hos en och samma familj efter uppfödaren. Köpte henne efter en provridning, inte för att det var "wow det här är hästen för mig" utan mer att jag var helt fixerad och bara skulle ha en islandshäst, samt att denna var nära och lägligt till.
Hon visade sig vara en riktig lady… Extremt självsäker, inte rädd för någonting. Testade mig mycket, men efter mycket om och men blev hon en riktig pärla. Vissa dagar har hon varit väldigt billig, men nu är hon värd så otroligt mycket mer än när jag köpte henne! 
Har gått från grisepassare till töltprinsessa. När vi hittade traven blev tölten dock väldigt svår att få till, men det börjar lösa sig också…
Min första islandshäst och jag har lärt mig mycket med henne.
Bild från första "tävlingen" i somras, en distansritt med problemlösningsstationer efter vägen.
*putt* =)
Kul att se lite Kaggestorp hästar!
Bjartur är ju pappa och Strákur är ju helbror till min dam!
Nåväl, här kommer mitt hjärta!:
Namn: Lyfting från Kaggestorp
Född: 2002
E: Bjartur frá Egilsstödum
Jag jobbade på Östad i några år på kvällar och helger, och senaste tiden även heltid! När jag började så hade tjejen som drev stallet ett litet rödskäck sto som inte var gjort särskilt mkt med, men tyckte alltid om att pyssla lite med henne och tog alltid henne till och från hagen bara för att hon va så vacker att se på! 
När jag hade haft ett avbrott med hästarna så kom jag tillbaka till Östad och då fick jag veta att fina lilltjejen hade blivit inriden och visad av Madelen Johansson, men hon va så vild så folk vågade inte rida på henne… Jag gick och tänkte i några veckor att det hade ju varit rolitg att testa henne, och så blev det! 
Jag satt upp i manegen och var helt SÅLD!! Hade ett annat sto på foder som jag älskade mkt och det gick väldigt bra för oss, men när de i stallet frågade om denna dam var snäppet bättre, kunde jag inte låta bli att nicka lite grann…
Hon var även till salu och hade varit det ett tag, och efter många om och men så sitter jag här nu idag och är STOLT ägare till den underbara lilla galna röda tjejen som jag ALLTID haft ögon och hjärta för!
Vi har börjat träna och tävla lite smått med fina resultat, men mer träning behövs, så det kommer! 
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
*putt*
*puttar upp då jag vet att vi har många nya medlemmar* 

Ska försöka presentera mina hästar också, kanske. 
Filipus frá Skídbakka
f. 91
e. Mani frá Raufarfelli
Femgångare, rids som fyrgångare pga att han blir allt för spänd i passen.
Braela frá Rödli
f. 09
e. Sjodur frá Höskuldsstödum
Mitt första föl som jag köpt, står fortfarande på Island. Ser lovande ut. Planerar att visa henne eventuellt om 5-6 år.
Bilder på Braela: http://www.pixbox.se/alb_show_id1105617_page0.html
Muninn från Rungarn
f. 03
e. Geisli frá Medalfelli
Min "träningshäst" som är en fruktansvärt vacker häst, femgångare med mkt stark trav.
Dolly
f. 87 (?)
e. Okänd
Korsning mellan nordsvensk och islandshäst. En dam med mkt humör, men som är skitrolig att rida!
Bilder på dom andra tre finns här:
http://www.pixbox.se/alb_show_id1165873_page0.html

Ess från Sundsberg
f.2001
e. Mökkur fra varmalaek u. Dama från Örvik
Femgångare
Ess är min egna häst. Aningen känslig i hantering, men han har blivit så mycket bättre från det jag fick honom tills nu. Han kunde inte stå uppbunden utomhus, det var läskigt, gick man in i boxen för snabbt så flög han i till andra änden av boxen osv.
Nu är han värdens goaste, han älskar att gosa. Han kan vara lite svårfånagd i hagen, jag har oftast inte problem, är han på sitt värsta humör tar det kanske 15 min.
Han är snäll att rida, dock försöker han undkomma att jobba och då värka pigg för han tycker det är lättare att gå/springa framåt än att sätta under sig.
Han är spörädd. Vi försöker öva på det, går hyffsat bra från marken, men vid ridning får han panik.

kissmekate.blogg.se
#29 - Åh, jag måste få komma och hälsa på er någon gång. :) Blir så sugen när jag ser bilderna…. :)

#30 Du är så välkommen när du vill :)
kissmekate.blogg.se
Namn: Herkules från Solbacken1 Född: 2003 e: Hýreygur från Smärslid u: Flekka frá ríp2
Jag och Herkules när nygamla på sajten så har inte riktigt koll på om jag någongång berättat om honom? Iaf så är Herkules min sjuåriga skäckfärgade valack. Han är femgångare, men har endast fyra gångarter tränade.
Jag fick Herkules när han var två år och hingst. Jag var bara 13 år då, men Herkules var så otroligt snäll. Han kastrerades som tre åring. HAn skulle egntligen inte blivit min eftersom jag sökte en hopponny och när vi väl bestämde oss för att köpa Herkules istället var han redan såld, dock ringde uppfödaren upp oss efter 2 månader och sa att han återigen var till salu pga. att hon och den nya köparen börjat bråka när hon skulle lämna av Kulan hos sin nya matte. SJÄLVKLART kunde vi inte säga nej till detta erbjudande och Herkules flyttade hem till oss.
Jag har trots att jag inte är så gammal ridit in Herkules själv. Jag har även töltsatt honom själv med hjälp av min förra medryttare Lisa. Idag är han en underbar ridhäst som jag precis börjat tävla lite på med helt godkända resultat.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Min "nya" häst Hind frá Holtsmula ( har haft henne 1 år nu)
F: Piltur frá Sperdli
FF: Stigur frá Kjartanstödum
FM: Perla frá Kadalstödum
M: Halla frá Hala
MF: Thokki fa Gardi
MM:Àsa frá Àsmula
En pigg Pålla med spring i benen. 5 gångare men jag rider inte pass. Har under det här året tränat lite Nh med henne med gott resultat. Ridit lektioner i centrerad ridning med gott resultat för mig. Nu kan hon skritta lugnt och trava likaså (för det mesta) Galoppen är ff ett racande så det blir nästa prövning. Tölten är riktigt bra emellanåt men hon orkar inte bära sig så långt än. Blir det för jobbigt går hon över i trav. Hon är jättemysig att hålla på med gillar att gosa. Få se om jag lyckas få in någon bild på henne
Får väl ta och presentera min nya också. 
Namn: Gæfa från Grim
Född: 2010
E: Forkur frá Austurkoti
U: Sylgja frá Hömluholti
UE: Rokkur frá Auðsholtshjáleigu
Min egen uppfödning, föddes 12:e maj i år. Ett brunt 5-gångssto, trots att pappa är stark fyrgångare. Fantastiskt lynne, försiktig, lyhörd och uppmärksam och finner sig i det mesta. Börjar även visa upp lite fina gångarter nu, så det ska bli spännande att se vad det blir av henne.
Men i januari får hon åka ner till Skåne och växa upp i unghästflock.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Namn: Iði frá Sölvholti
Född: 2007
E: Aragon frá Berjanesi
U: Muska frá Sölvholti
Färg: Moldótt m silverman/svans, snopp & stjärn
Charmig kille med oslagbart lynne, hur cool som helst och kommer med all säkerhet bli en helt fantastisk familjehäst (vilket är målet med honom). Pigg och glad, tycker om att få göra nya saker. Vi har pysslat en hel del med träning från marken under hösten och Iði är nu även insutten och lite lätt riden på i skogen. Blir antagligen medelstor och 4-gångare, inte sett någon pass. Väljer trav, men tölten blir nog inte så svår att plocka fram.