Sänka traven utan tölt?
Hur gör ni när ni vill be hästen att trava långsammare, utan att bryta av till tölt? :)
(dvs, vilka hjälper och så. Att ta upp i trav igen om han bryter av när han inte ska, det förstår jag.. men hur gör ni när ni vill trava långsammare vs bryta av till tölt)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Min häst travar ju helst i alla möjliga tempon så det är inte så svårt att trava i ett superduperkort tempo med henne… ;)
Som du säger så gäller det ju att jobba, jobba, jobba.. Slår hästen om till trav i tölt så tar man ner till skritt och börjar om direkt igen. Om man försöker ta tölten från traven direkt utan att ta ner så kan hästen lära sig fel (aha, om matte gör något med tyglarna och sitter åt så måste jag lägga mig i tölt") och då kan det bli så att hästen väljer att lägga sig i tölt så fort du gör något med tyglarna i traven (ex. kortar dem, drar lite i dem osv.).
Jag jobbar mest med rösten på min häst och har olika kommandon för olika saker. När hon ex. travar och jag vill höja tempot så gör jag pussljud och då kan hon få in en riktigt snabb (!) trav. Vill jag sänka tempot så säger jag bara "saaaaaakta" eller "hoooooo".
Om jag jobbar på volt och hon tycker att det blir för jobbigt i trav när jag kortar tempot massor så kan hon ibland vilja slå över till tölt (lättare för henne). Då gör jag helt enkelt som jag sade i början - ner till skritt - upp till trav igen. Det gäller när hon slår över till annan gångart än den jag vill. Alltid skritt. Inte låta henne skritta, utan upp igen till det jag vill. Hon slår aldrig om till galopp i och för sig, utan det är tölt-trav eller trav-tölt som kan strula lite ibland och då blir det alltid nedtagning - upp till det jag vill igen.
Det har min tränare varit på mig en del om när jag ibland kunde göra fel att jag tog tölten direkt från traven om hon slog om och det har faktiskt fungerat bättre. :)
Haha, tja, nu fick du väl inte direkt svar på något.. Men det är kul att babbla på natten! ^^
Många halvhalter gör jag. Herkules har inga problem att trava i alla tempon, möjligen snigelfart, då blir det gärna väldigt passaktig tölt istället.
Men för att återgå till ämnet, jag jobbar mycket med rösten. Sitter jag till i sadeln går han över i tölt på engång. Jag har kommandot "ptroooo" för en direkt avsaktning och "hooooo" eller "saktaaaaaa" när ajg vill att han ska sakta ner farten, i samband med rösten tar jag lite lätt i tygeln, men fortsätter rida lätt.
Känns som det blev en väldigt luddig förklaring. Inte lätt att ge råd på natten när man är trött! ^^
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag skulle se till att sakta ner tempot, med hjälp av halvhalter, utan att på något sätt samla hästen. Bara koncentrera mig på tempot, låta hästen gå i en låg form, även lång om det är så, för att undvika tölten.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst