Silverprinsen och halv isisen ^^
Ja lovade uppdatering på bäbisarna:)
De växer så de knakar tiden går ju så fort!
Vi mätte dom för några dagar sedan Skotti är ca 113 cm i manken och Kii-chan ca 106 cm.
Blev inte mkt till bilder pga det dåliga vädret tyvärr.
För de som inte vet Skott är ren island men Kii-chan är korsning island/shetland. Hennes mor är islandshäst och blev tjuvbetäckt av en godkänds shetlandshingst hos förra ägaren.
Övrigt om de små. Skott är ett litet energi knippe men väldigt snäll:) Det är jag som kallar honom silverprinsen jämt. Detta är fasters föle kan man säga. Det är hennes favorit som hon fungerar bäst med. I hagen leker han mest med Elja (Kii´s mamma).
Kii är en väldigt egen liten dam. Det tog som sagt lång tid innan hon började dra sig till mamma och det släppte fort. Hon och hennes mamma har inte något direkt behov av varandra längre. Hon diar och det är ungefär det. Kii lever inte riktigt i samma värld som vi andra, svårt att förklara hon är mkt egen och maken till envis häst har man knappt varit med om^^ hon blir en spännande utmaning. Hon visade visserligen det fort.
Innan hon var två timmar gammal hade hon redan hyttat efter mig och faster + sparkat sin mamma. Att ha henne lös till och från hage som med skott fanns inte på fråga de första veckorna då mamma inte var av minsta intresse. Samtidigt var att få på grimma en utmaning varje gång. Sen hade hon sina sidor, hon skulle inte ur boxen, inte ut ur stallet, inte in i hagen, sedan skulle hon inte ut ur hagen, inte in i stallet och inte in i boxen. Hon gick ikull flertalet gånger när hon recade som värst i hagen och har även kastat sig i kull i ren protest. Samtidigt mellan de sträckor hon inte ville rusade hon som en dåre man åkte mer efter än gick med henne. Hon var alltså en bråkstake sin första tid. Men jag la lite extra tid i hage och box med henne, tränade grimma en hel del utan att göra något och det släppte. Så hon är ingen "dåre" längre. Dock har hon sina sidor. Får hon ryck är hon jobbigare än skott att stoppa. Skott kan springa framåt och kommer man inte fram går man upp sen är det inte med. Kii har minsan visat att hon ska förbi och fram om hon så ska klättra över dig. Hon vet hur man siktar med alla fyra och tänderna har hon också hittat användning för om det behövs. Nu låter hon som värsta monstret. Men det är verkligen inte så. Kii är en väldigt lugn häst. Dock går hon mkt för sig själv, ingen flockinstinkt alls, har inga problem med att vara själv. Kastar sig aldrig över maten, leker knappt alls. Utan hon vandrar runt i sin egna lilla värld och till vårt förtrett har det resulterat i att staketet inte fungerar som stopp. Hon är modig, envis och fruktansvärt sällskaplig. Ibland lite väl, tex. som när man släppt in hästen lämnat hagen och hästen kommer gående efter en trotts stängd grind. Ja hon är en egen historia den lilla damen. Som riktigt liten undrade flera om hästar kunde ha ADHD och jag och faster har diskuterat om hon kanske har någon sorts får man kalla det "mindre begåvning"? Vet ska få kolla synen på henne i alla fall då det händer att hon krockar grejer. + att hon har en skum sak för sig, ser hon mamma och vill dia så går hon fram till närmsta häst och letar di. Spelar ingen roll om det är Eldrun eller Skott. Vilket är mkt skumt. Ja som sagt en väldigt egen dam. Men jag älskar henne, otroligt snäll och charmig<3 jag hoppas på att hon kan stanna och bli en fin kör och trick häst. Nu blev det en jätte text om denna dam men, vad ska man säga. Hon har en tendens att locka fram det.
Bild: Skotti

Märks hon har en speciell plats i ditt hjärta och de kan jag förstå. De är så himla fina bägge dina fölingar.
Jättefina, att de är så stora redan! :)
När de är svenskfödda heter de "från" men islandsfödda "frá" osv ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Roligt att höra hur det går för dem! Och fina är de ju absolut. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst