Barbacka
Jag tycker väldigt mycket om att rida barbacka och gör det ganska ofta på en av hästarna jag rider. Bekväm som en fotölj med mjuka markburna gångarter.
Den andra hästen har haft problem när man sitter upp. Han har kastat av folk. Har dock inte hänt med mig. Jag skulle gärna vilja rida barbacka på honom, eller iallafall börja vänja honom vid det. Hans ryggrad sticker upp en bit efter att ha stått ett år innan jag började rida honom, så han är nog inte jättebekväm för längre turer än, men det kommer nog. Han är väldigt hög i halsen när man sitter upp, men går inte iväg eller gör något annat.
Någon som har några bra tips på hur man kan gå tillväga? Stå på en pall och någon annan håller i honom, lägga sig på mage över ryggen och sen sitta upp om det går bra är ju en bra start. Dessutom finns det mycket snö nu så man landar mjukt om man skulle åka av :p
Hm, jag brukar alltid ställa hästen vid en pall/sten/stol när jag ska hoppa upp på dem. Jag är ju smidig som ett kylskåp så.. ;)
Jag minns en gammal valack på min förra ridskola. Han hade en manke som stack upp rätt så rejält, det var inte allt för skönt. :P
Ett annat tips om du vill känna dig lite säkrare är ju en barbackagjord! Kanske till att börja med i alla fall.. :)
Har han alltid betett sig så? Det låter precis som ett beteende från en häst med ont i ryggen, eller som i alla fall har haft ont i ryggen och har kvar minnena från det tydligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag hade undvikit barbackagjord eftersom de ger ett skarpt punkt-tryck. Speciellt på en omusklad häst som ev. har ont i ryggen.
Ha en halsrem att hålla i om det behövs (eller lång man ;) ) och ta det försiktigt. Låt någon leda honom och se efter tecken på att det är obekvämt eller gör ont. Han kanske är lite obekväm med dig i början om han är ovan men håller det i si..säg.. 15-30 minuter och du bara skrittar så har han troligen rätt ont i ryggen..
Hästar som har ont i ryggen pga felaktia sadlar brukar må bra av att ridas barbacka och muskla upp sig. )om han nu har ont i ryggen men det låter lite så). Använd tjocka vojlockar eller/och fårskinn och täckesgjord så blir det mjukare för er båda :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag vet faktiskt inte alls mycket om var han kommer ifrån och varit med om tidigare, bara att han kastade av folk när de som äger honom nu köpte honom. Jag tror iaf inte att han har ont i ryggen nu eftersom han stått i ett år och inte betett sig så med mig nu. Han är hög för att han är väldigt osäker i sig själv och inte riktigt litar på en när man sätter sig på honom, men när man börjat rida så går det över och han har blivit mycket bättre nu än i början, så det går iallafall åt rätt hål.
#3 Jag vill ju börja med att bara prova sitta på honom barbacka, för att se vad han tycker om det. Hade inte tänkt rida så mycket barbacka innan han fått ordentligt med muskler. Tyvärr har han inte alls lång man (exemmhäst) men den är på väg ut igen! :p
#4 Jo, fast går det bra att bara ''prova'' så fortsätt gärna, det är bra för deras ryggar att ridas barbacka ;) Man klämmer och nyper inte som en sadel kan utan flyttar sig och lägger inte samma tryck på samma ställe hela tiden utan musklerna kan få blod och syre ordentligt och utvecklas.
Ta en halsring och var rädd om manen då:P
Men undvik barbackagjordar, de är inte bra för hästens rygg.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Får se vad de har för saker att använda i stallet, annars brukar jag ha ganska bra balans :) Och som sagt, vi lär inte göra något avancerat i början :p
När jag har ridit hästar som är lite "kantiga" eller hästar som gärna studsar runt litegrann så brukar jag lägg på ett tjockt schabrak och en täckesgjord, då blir det mjukare för rumpan
Plus att man inte glider lika lätt om hästen hoppar 
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Jag har inga bra tips direkt, men jag kände en häst en gång som var så kittlig om man satt för långt bak barbacka att han kastade av folk, heh
En sån häst har vi i stallet :D om man kommer för långt bak så får han spel och kastar av en :D Vad hette den du kände ;)?
Caroline Nygren
http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*
Kjarval, kallades för Kalle 
Det är nästan ett år sedan jag skrev den här tråden men nu har jag äntligen ridit barbacka på Guffi! I går tänkte jag att jag skulle prova att bara hänga på honom och se hur det går. Så först longerade jag honom så han fick springa av sig lite. Sedan ledde jag fram honom till pallen, som var läskigast av allt :p Började hänge och han stod helt stilla, så han fick en liten bit morot. (Så gjorde jag i början för över ett år sedan när jag hoppade upp med sadel så han skulle lära sig att jag är snäll och bara ville väl.) Och sedan hängde jag lite igen och satte mig försiktigt upp. Skrittade runt några minuter och det gick utmärkt :D Så snart kan jag nog rida barbackaturer på honom hoppas jag, med bara lite mer träning.
Åh, vad kul att det gick bra! =)
Jag rider bara barbacka nu, minns knappt sist jag satt i en sadel. :P Hm, var nog i juni någon gång förresten… Sitter mycket bättre, får en bättre kontakt och dessutom stör jag mig något hemskt på den sadel medryttarhästen har. Sitter och spänner mig i den, passar inte alls mig. Ligger lite halvtaskigt på hästen med. Har märkt att hon går betydligt bättre utan den också. :P
Det har jag varit med om på andra hästar, att dom går mycket bättre utan sadel. Därför jag så gärna vill kunna rida barbacka på Guffi ocks, och dels för att det är mycket mysigare :)