Guffi har fått blåöga :(
Igår ringde en tjej i stallet och sa att Guffis öga var uppsvullet och det rann massa var ut det. Blev lite stressigt eftersom jag skulle rida en tur, men jag var iaf på väg till stallet redan. Och som han såg ut :( Han såg lite, men ögat var jättesvullet. Eftersom jag inte fick tag på veterinären efter turen så blev det några turer fram och tillbaka innan dom kom. Tur nog hade han inga skador på själva ögat, utan bara ögonlocket. Nu ska han få penicillin i 5 dagar och får gå ut när svullnaden har lagt sig. Där gick julklappspengarna…men det är sånt man får ta.
Min stackars häst :(
Oj, då, stackars pållen! Ge honom en morot från mig! :) Håller tummarna för att han blir bra så fort som möjligt!
åh vad tråkigt! :( Hoppas han kryar på sig snabbt! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Igår var det redan mycket bättre och han fick gå ut när det blev mörkt :) Nu ska jag snart åka ut och mata honom med morötter :)
Idag såg ögat jättemycket bättre ut. Han kunde öppnade det nästan helt som vanligt :) Det var bara lite geggit runt själva såret, så han är absolut på bättringsvägen.

Skönt han är bättre!
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Skönt att höra!
Nu får du säga åt honom att hålla sig borta från sådant så inte matte och andra iFokusare blir oroliga… 
Det har jag gjort :) Idag tog vi en skrittur för vi tyckte att han kunde få komma ut lite. Pigg häst kan jag säga :p Och sedan fick han gå ut i flocken igen, så då blev han glad. Har lite söta bilder på honom och Peppe från igår som jag kanske visar er :)
Nu kommer bilderna jag skrev om förut :) Ni ser antagligen inget, men det är höger öga han har såret på och det är lite geggigt där.
Lite trav med dålig form.
Peppe försöker hänge med Guffi.
Sedan ville dom inte springa mera :)
Sötnosar! 
Först var jag och Guffi i paddocken och Peppe gick lös, men då kom plogen så han kom springandes och såg ut som "Rädda mig! Rädda mig!" så då fick han också vara med :)
Idag hade det blivit värre igen :( Har sett bra ut i en hel vecka och hade börjat rida ordentlig igen, men idag var det massa var och gegg runt ögat igen. Fick stå och klämma ut var ut såret och försöka tvätta, men han hatar det och försöker bara komma undan. Gjorde så gott jag kunde men blev nog inte helt exemplariskt. Han hade iaf ingen feber. Nu står han inne så det kan torka runt ögat. är -17 ute så vill inte släppa ut honom så det fryser. Ska tillbaka om några timmar och se hur det ser ut.
Blä :(
Någon som har något tips på hur man lättare tvättar vid ögat?
Hm, usch, lät ju inte så kul… :/ Stackare!
Svårt med hästar som irriterar sig. När jag har behövt pilla vid ögat/öronen och det inte har varit så uppskattat har jag nog bara helt enkelt hållit i grimman och pratat med hästen hela tiden. Önskar att man kunde förklara för dem att det är för deras eget bästa… :)
Har tyvärr inga bra tips men skickar en "Krya på dig"-kram till Guffi!
Det är så jag har gjort också, men man vill ju inte vara elak heller :( Även om det är för hans bästa.
Ska ge honom den när jag snart går upp igen :)
Neej, det är ju klart att det inte känns snällt… :/ Hoppas att han mår bra snart! :)
Det hade inte kommit något mer var på kvällen, så han fick lite penicillin som jag hade kvar och sedan fick han gå ut. Så jag hoppas att det är bättre imorgon :)
Det gör jag med! :)
usch vad tråkigt att det är tillbaka! Hoppas verkligen han blir bättre snart! :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Inget tipps utom mjukt o fin.
Det finns en salva som man använder till kor när de får infektion i en spene den heter steptocelin (fel stavat), den är jätte bra att använda i sår som är svår tvättade ex stick sår o ställen som kan vara svåra att få rena.
Tala med din vett o fråga om du inte kan få sån salva.
Den är super till alla sår men helt suverän på sånna som är svåra att få rena, har själv den alltid hemma o använder den på alla djur.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Tack för tipset! :) Ska ringa på måndag om det inte blir bättre, men såg ut att bli bättre redan igår så jag hoppas på det :)