Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettimport
Läst 2398 ggr
Maja
0

Hantering av importer

Ni som har importerat - hur såg de första dagarna ut för hästen när den kom till Sverige?

Hur snabbt började ni rida? Lät ni hästen stå i ett par dagar eller red ni dagen efter?

Lät ni hästen stå i hagen och "bara vara" eller gick ni promenader för att lära känna området?

Att byta stall är ju en sak, men att flyga över havet till ett nytt land där ingenting är sig likt känns ju som en helt annan sak… :P

Berätta om hur er hästs första tid i Sverige såg ut!

Alex
0

Sylgja gick jag promenader med rätt länge, dels för att hon stått i fyra månader när hon kom, dels för att jag inte hade någon sadel… Så det dröjde väl närmare en månad innan jag började rida henne tror jag, vi utforskade omgivningen till fots under tiden istället. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

selfrejection
0

I mitt stall importerar dom några hästar i taget vissa år. Ägaren hämtar dom i Norrköping och åker hela vägen upp igen. Sedan får de stå i en mindre hage tillsammans, men i närheten av där saker händer. Den ligger bredvid paddocken så de kan titta på de andra hästarna om de vill. Sedan brukar någon få provrida dom lite smått för att se hur dom passar, både i paddock och ute, men jag tror dom brukar vänta någon vecka eller så. En av de senaste hästarna hon importerade tyckte att moppar och motorcyklar var otroligt mystiska och läskiga, och första gången vi red ut med henne så kom det självklart en hel karavan med motorcyklar på en liten grusväg :p

Hon köper hästarna osedda med hjälp av Atli, så passar dom inte till verksamheten säljer hon dom igen.

may-britt
0

ner de kommer er de slitene och  de har fått lite mat.

så  jag hadde min på  boks i  2 dager och  öka maten jätte lungt hon var jätte lungn och  hon sov mycke.

efter 2 dager hvor hon hadde stått inne med 2 av mine is så  de kunne hilse på  så  slapp jag henne ut så  fikk hon gå ute noen dager jag red henne inte för hon hadde värt her i vecke.

jag gikk lite tur med henne och så förste gangen jag red henne skrittet jag bare i  15 minutter tror jag red i 3 vecker uten noen som helst krav på  henne for och  se hva hon kunne och inte kunne

och du  moste putte sko  på  hästen för du  kan ride  sen de er tatt av ved transport fra island.

hva har du  importert sto eller valack?

Maja
0

#3 - Jag har inte importerat någonting utan jag undrar bara! =)

may-britt
0

hon jag fikk inn er utrolig snell och  lungn fra dag 1 snell och  ride och  hon kolla lite på  trärne men hon er inte redd noe annat.

en veldig gossig snell häst

skulle jag  ta inn en ny import villa jag ta inn from samme stelle