Nu är det dags.
Den 20/10 är det dags att fixa till Bangsi. Har fått tid på klinik för kastration. Ja han är ju som jag befarat klapphingst så det är dags att göra nåt åt det nu. Så han kommer hem nu snart och sen stannar han väl hemma över vintern. Men till våren ska han tillbaka till grabbarna igen. Fast nästa år blir det nog bete på annat ställe. Synd på sätt och vis för denna hagen har varit helt fantastisk. Fast den nya är inte så dålig den heller i och för sig. Fast den har ingen "pool" som det varit i denna.
Annars har han vuxit fint i sommar och han är ganska stor. De som sett honom har sagt snälla saker om honom och det är ju roligt. Håll gärna en tumme, så operationen går bra. Men det gör det säkert. Hoppas jag.
Mvh, Carro.
Här hålls det tummar! Lycka till! =)
Lycka till :)
håller tummarna.
Själv drömmde jag att min shettis dog vid kastreringen. Han ska kastreras nu inom den närmsta tiden så de känns lite olustigt…
Tack så mycket!
Jaha, då var det gjort. Klapphingstoperationen alltså.
Allt gick bra. 
Hämtade honom på betet i onsdags förmiddag och körde honom direkt till kliniken i Stenestad. Han verkade ta det hela med ro. Gick in i transporten utan att blinka. Många morötter fick han så klart. Inga problem när vi kom fram heller.
Blev opererad i torsdags morse och fick hämta hem honom senare på eftermiddagen. Hade bråttom hem tydligen+hungrig. Rakt in i transporten och kastade sig över höet.
Boxvila och ledas 2-3 ggr/ dag i ca 5 min första veckan.
Boxvila och longeras 2ggr/ dag ca15 min andra veckan.
Sedan utomhus i "minimini-hage" ca 1 vecka innan han kan släppas med de andra två i hagen som vanligt.
Dessutom fick han feber efter operationen (39,3 ) så veterinären ville inte riskera något så han fick Metacam (smärtstillande och mot febern) och penicillin också. Men han mår bra för övrigt och såret ser fint ut så det blir nog bra med det. Men han är cool och tar det med ro. Han har ju en stor box och ponnisarna får turas om att stå inne och hålla honom sällskap. Fast vi har fuskat lite i helgen och han har fått gå i "minimini-hagen" (5x10 m) kortare stunder och lufta sig. Under uppsikt givetvis. Han får ju inte springa och busa nu den första tiden pga risken för komplikationer. Och det är ju rätt onödigt, helt klart. Fast han har tagit det jätte lugnt och fint.
Han var ju vad veterinären sade en sk "falsk klapphingst". Det är tydligen den vanligaste varianten. Han berättade att ca 80% är "falska". På en "äkta" så ligger den ena eller båda testiklarna kvar i bukhålan medan de ligger i "linguinal"-kanalen (alltså på väg ner i pungen) på en falsk". Operationen blir ju så klart enklare då. Men det är ändå lite förhållningsorder man ska följa vid konvalescensen.
Men det får man ju ta. Än så länge sköter han sig kanon i alla fall. Hoppas tiden går fort dessa veckorna! 
Det är rätt konstigt.
För det mesta så klagar vi över att tiden rusar iväg, man hinner inte med o.s.v. Men sen ibland så tycker vi att någon hällt bromsolja i urverken. Då så ska det skyndas ännu mer.
Och visst… Det är snart jul igen………och vinter………och mörkt……….Men sen!…………..Någonstans………….. långt där framme………………..
så kommer äntligen VÅREN igen!!!!!
DÅ åker Bangsi på bete med gänget igen. Härligt hästliv väntar!!!
GöTT!!!
Ha det!
Mvh, Carro.
Vad skönt att de gick bra. Själv har jag 2 som ska kastreras i veckan
I våras kastrerades 4 hingstar i mitt stall. Två stående hemma och två fick åka till kliniken. De som gjordes hemma fick jag vara medicinansvarig för efteråt, och ge dom en spruta pencillin i halsen varje dag. Så det lärde jag mig ju en del av som man säkert kan ha användning för senare :)
Hoppas alla fortsätter så här bra för er :)
Åh, lilla Bangsi då! =) Vad skönt att det gick bra!
Ingen fara. Bangsi mår fint!
Matte har fuskat lite med boxvilan. Tyckte synd om honom. Men han har skött sig exemplariskt. Så från förra onsdagen fram till igår så har de alla tre gått tillsammans. Det har gåttsuperbra.
Men jag fick flytta på lilla Fia i går för "hingsthormonerna" fick frispel skulle man nog kunna säga. Glöden har väl inte slocknat helt ännu kan jag tro. Han får nöja sig med Nero tills han kommer i balans. Stackars Fia hade inte det lätt kan jag säga! Stackars lilla hästen blev utsatt för våldtäckt flera gånger. Inte lätt att vara liten…
Men Nero och Bangsi verkar ha hur kul som helst. De är lika busiga båda två. Fast Bangsi har vuxit om Nero så är det ändå gammal som är äldst. Men annars så är han snäll och uppför sig ordentligt tycker jag. 
Mvh, Carro.
Här är lite bilder också.
Vad skönt att han mår bra.
Idag har mina blivit kastrerade och mår efter omständigheterna bra och hoppas att de gör det sedan också. Idag skulle de stå inne men skulle ut imorgon.
Åååh, vad fin han är! 
Skäcken i #13 såg häftigt tecknad ut. :D
#13. Han heter Blidfari från Kvarnbacka och är e. Meitill. Född-08 och hingst fortfarande. Snäll och trevlig häst med mycket tölt. Lite annor- lunda huvudform kan man säga. Lite nättare och ädlare. Han är till salu men jag vet ej priset. Gå gärna in och kolla på Kvarnbackas hemsida. Där finns lite att välja på. Priser och sådant får man ringa till Johan om.
Ja även Bangsi har vuxit till sig. Han är fortf rätt så kort i kroppen och det kommer han nog att förbli. Men man ser mer tölt hos honom nu än tidigare och traven är ren och fin så det ser positivt ut. Sen är han helt otroligt snäll och okomplicerad att ha och göra med. Han är cool. En riktig kramgo bangsi (=nallebjörn). 
Mvh, Carro.
#18 vad kul, jag har också en Kvarnbacka häst