Islandshäst och deras problem och annat
http://teamoveson.blogg.se/2010/november/utkast-nov-1-2010.html#comment
Lite skeptisk till hennes kunskap…
Står om islandshästar, bl.a att dem inte kan bära tygre ryttare än andra ponnyer, att dem ofta får spatt och då man bara kollar hingstarna är det många ston med detta problem som man avlar på.
Och att spända muskler i bogen kan vara orsaken till att hästen väljer tölt så om man masserar eller stretchar sin häst så kommer den välja trav istället.
Och endel mer.
Vad tycker ni om det hela?
Ja de finns ju en sportigare typ av islandshäst som kanske inte är lika viktbärande.
Jag föredrar dock den lite mer massiva islänningen där även en på 130 kan va viktbärande.
Tycker det går utför med islandshästavel. Mer veka individer nu mer. Hittar nästan aldrig en islandshäst som är viktbärande numera. Helt sjukt.
Vad säger man, hon vet mog inte ett dugg om islandshästar 
Håller med dig, 740tjejen. Avlen är helt fel idag för de avlas ju bara på fullblodsliknande isisar med hetsigt tempramten och de kan omöjligt vara så viktbärande så viktbärande som den gamla modellen.
Islandshästen har inte samma uppbyggnad som "vanliga hästar". Ryggen är kortare, benen är starkare. De tål alltså mer. Sedan är det på tok för mycket "daltande" med vanliga hästar tycker jag. I många fall så sätter man en maxgräns på ryttarens vikt fast de egentligen kan bära betydligt mer. I grund och botten rör det sig dock om en sak: Hästen måste vara rätt musklad. Är hästen inte det så kan den inte bära lika mycket. Ryggen, benen och hela kroppen tar skada om den är felmusklad.
Rörande spatt så ja, visst är det så att det drabbar en hel del islandshästar men jag anser att det är varje uppfödares ansvar att själv se till så att sitt sto och hingst är friskt, annars har jag svårt att se på det som seriös avel. Det måste ligga i uppfödarens intresse att avla fram en frisk häst som kommer att hålla bra.
Sedan så är det ju sant att en häst som spänner sig gärna väljer tölt. Se bara på en bekant som äger en varmblodig travare. När hon är avslappnad så travar hon på fint, men så fort hon blir lite spänd så börjar hästen att tölta! Det är lite stelare rörelser, många islandsryttare är för dåliga på att rida trav på sina hästar. De behöver det för att slappna av och mjuka upp sig.
Men ja, sedan kommer det till skillnaden fyrgångare vs. femgångare. Femgångare väljer helst tölt (eller någon form av pass) när de ska öka för att det är i många fall (observera att jag inte skriver alla fall) är deras starkaste gångart. Dock så vet jag en superspänd häst som är femgångare och helst väljer trav så det där är ju så himla olika… ;) Min häst kan spänna sig massor och bli stel men visst tusan travar hon ändå!
Hästar som grisepassar (som ofta förväxlas med tölt av den som inte är islandshästvan) är stela och även ibland omusklade. Det kan vara en anledning till varför författaren tycker att de väljer tölt före trav då… Eller jag vet inte, mest funderingar. :)

När någon skriver att de har underlag för det de skriver men sedan inte vågar ange några referenser, då är bör man inte ta deras "fakta" på allt för stort allvar.

Jag har "tjötat" lite med bloggskriverskan ett tag nu och hon börjar få fram en del referenser, få se vad dessa kan ge.
#5 okey, dela gärna med dig här sen vad ni kommer fram till. Liksom bara för att någon duktig/häst kunnig/utbildad människa säger nåt betyder det inte att det är rätt.
Pessoa är ett bra exempel, många ryttare i högre klasser rider med det, dem är ju duktiga och kunniga ryttare, betyder det att dem har rätt om att pessoa bett är ett bra bett? :P
Ska man tolka henne rätt så är Guffi väldigt mjuk i bogen, för han vill ju bara trava :p
Dessa människor….men vi har ju alla fördomar om sådant vi inte kan något om eller inte är vana vid.

Jo, vi tycker ju alla olika. Men att sprida egna åsikter och tyckande under benämningen "fakta" är inte OK. Det var väl lite så jag kände när jag läste bloggen. Hon uppger att hon har fog för det hon skriver men om hon gör anspråk på att bli trodd måste hon kunna visa trovärdiga referenser.
#8 tyvärr tror ju folk på texten utan att hon ger dem referens :/
Det var en som skrivit en lång kommentar till allt hon skrivit, men det ville hon inte ens läsa. Då är det ju inte läsarna som är vägrar ändra uppfattning utan det är hon som inte ens kan läsa och ta till sig sådant.
#10 jo, hon säger fakta, och folk svarar med kommentare med fakta, om hon ni inte kan ta till sig det vi säger varför ska vi då ta till oss det hon säger? ;)

Varför ens besöka bloggen?
Hon har upenbarligen mycket kvar att lära av livet o om hästar.
Såg enbart fördommar som saknar belägg.
Sen att Islandsaveln är på väg åt fel håll är en annan sak.
Många har dock uppmärksammat detta o har börjat avla på bra trygga, vicktbärande hästar igen.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad