Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 1374 ggr
[Agilityvovven]
0

Vilken häst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte vad jag vill med den här tråden, måste bara skriva av mig… Oskyldig

För ca 2 veckor sedan blev jag medryttare till islandsvallacken Hrimfaxi. Jag fastnade för honom direkt, han var supertrevlig att rida och hålla på med.

Men tölten däremot.. Det har mest blivit grisepass, och när vi väl fått tölt gå han högt upp med huvet och tar bettet.

Jag hade tänkt lägga tölten lite åt sidan nu i början, och träna mer på att få honom mjuk och lösgjord, tills vi hittar en tränare som kan hjälpa oss med tölten.

Och idag red jag honom på ridbanan, barbacka. Travade och skrittade lite i början, tänkte egentligen inte tölta. Men mamma sa till mig att testa en gång, och tur var väl det!

Han var helt klockren! Red först slalom mellan koner i skritt, och från det fattade jag tölt. Och direkt, utan att grisepassa det minsta så började han tölta. Fint. I form. I takt.

Som sagt, vet inte varför jag skriver det här. Men jag är bara så otroligt glad! Måste bara beskriva vilken härlig känsla det var, när allt äntligen fukade…! Skrattande

740tjejen
0

Roligt när man får den där känslan. Vet du om sadel passar, had een islandshäst som kunde tölta superbra, men så bredda han sig så sadel passa inte längre å då vart det mest grisepass.

[Agilityvovven]
0

#1 Men oj… Tänkte precis skriva ett svar till dig nu, att sadeln passar osv. Men precis när jag skulle skicka svaret kom jag på en sak. Jag red barbacka. Alla andra gånger har jag ridit med sadeln, och då har han grisepassat. Helt klart värt att kolla upp!

Men ja, det är superkul när man känner att det äntligen fungerar! :)

Maja
0

Sadeln kan mycket väl påverka. Vet flertalet hästar som har spänt sig och varit stela med sadeln på och spänd och stel häst = grisepass. Kolla upp det! =)

Men kul att det gick bra! :)