Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettträning
Läst 1534 ggr
Odinn
0

Få upp energin

Min häst har varit den man fått hålla in, men nu är han helt tvärtom. Ärligt talat är han ganska tråkig. Får sitta och driva som en tok.  Hur ska jag få upp energin i honom?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Maja
0

Kan tänka mig att det är pälssättningen som spökar om det har blivit så nu? Många hästar blir lite sega så här års, det tar på krafterna, är jobbigt och tröttsamt med vinterpälsen. Jag tror att det kommer att gå över snart, men annars så skulle jag göra någonting som jag vet att han tycker är kul, ut i skogen och mysa eller kanske hoppa? Beror på vad han gillar, kanske behöver lite sådan motivation! :)

Odinn
0

#1  Ja det kan det ju vara, men det började i mitten av sommaren.. :/ Då jag varken har ridhus eller paddock så rider jag alltid i skogen, dock ara på de större vägarna då dom skjuter i skogen.. Har provat att hoppa två gånger, och han verkligen hatade det, haha! Försöker lära honom att tömköra, jag klickertränar och lär honom roliga saker, samt rider både med och utan utrustning, så motivaion har vi ju.. :)

Maja
0

Hm, ja, då var det ju knepigare! :) Får han bra foder (energimässigt)?

Maja
0

…sedan börjar hästarna sätta päls lite olika snabbt. Har en kompis vars häst ser ut som rena rama isbjörnen nu och det börjades för ett bra tag sedan! :)

Odinn
0

Ja det är sant,  Panter tappade vinterpälsen i september, hade sommarpäls i någon vecka och nu är ser han ut som en liten nallebjörn igen, haha! :)  Men Odinn började sätta vinterpälsen nu i oktober/slutet av september..

Kanske får bli lite barbacka turer och bara ta det lugnt ett tag. :)

Maja
0

Har han fått vila någonting på sistone? Kan ju låta honom stå ett par dagar annars så att han får ta lite semester och bara gå och vara häst! :) Det fungerar i många fall!

Odinn
0

Ja, han har fått vila i en och en halv vecka. Trodde att han skulle bli hyper, men han var lika seg som vanligt.. :(  Men han är glad och så, hade ögonen framåt hela tiden och tyckte att det var kul!