Vill tävla
Hur ska man tävla om man inte har någon häst och tävla med?
Jag åker runt på tävlingar och önskar att det var jag som var där ute och red. Älskar att tävla, se vad man får för poäng och träna på det som gick sämre, och sen se vad man får nästa tävling. Lär ta lång tid innan jag kan köpa mig en häst.
Om man inte kan tävla, finns det inga träningstävlingar någonstans?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Varför kan du inte tävla med Odinn?
När jag var och tävlade med min häst i Nora (Hrimfaxi) så var det alla möjliga ekipage där - de som hade tävlat i flera år och de som bara hade ridit ett litet tag. Samma sak gällande hästar - de som var på hög nivå och de som "bara" var vanliga skogsmullar och som tävlades för skojs skull. Det gäller att inte se tävlingen som en allt för allvarlig sak. Åk dit och prova på! :) Se det som en träning inför nästa gång. :)
Vilken klubb tillhör du? Kika på deras hemsida och se om de arrangerar något sådant. :)

#0 Ja, varför kan du inte tävla med Odinn? :)
Min första tävling red jag på 3.93, då sken jag som en sol. Hästen och jag gjorde vårt bästa, det är ju det som är meningen. Det ska vara ROLIGT att tävla, man får inte jämföra sig med andra andra utan man får gå till sig själv. Dessutom lär man sig så otroligt mycket ju mer erfarenhet man får av just att tävla, hur man ska ta ut kurvan för att hästen ska orka hålla den bättre etc.. :)
Man får aldrig glömma att det inte går att köpa sig framgång, man måste jobba sig uppåt.
Det bästa som finns (enligt mig) är att tävla, känslan att ha gjort en lyckad ritt och vänta på poängen.. Det är adrenalinkick!! Jag kan garantera att du också kommer få uppleva det en dag, såfort ni är redo som ekipage.
Kram Frida
Odinn har haft spatt i båda haserna så han är triangelmärkt.
Riktigt synd då han har såna fina gångarter!
Är inte med i någon klubb än, men har länge tänkt att gå med i Hrimfaxi. För det är väl den som tillhör örebro? Eller är det taktur?
#2 - Jaa, efter att ha tävlat en gång så ville jag bara ha mer, mer, mer! :) Spännande att höra kommentarerna, läsa vad domarna skrev och allt det där är ett bra tecken på att se hur man utvecklas och vad man ska träna på mer.
#3 - Åh, vad synd! Har du bra kontakt med Anna och Martin kanske de kan låna ut en häst till dig, de har ju en del… ;)
Jag är medlem i Hrimfaxi (lättast så då alla som jag rider med själva är Hrimfaxare), men annars så är det många örebroare som är medlemmar i Taktur vet jag. Det är ofta ingen större skillnad gällande tävlingar då de flesta tävlingarna är öppna för både den egna klubben och andra medlemmar.
#2 Jag har träningstävlat två gånger, en gång mot endast vuxna. (Då var jag 12 år) och kom trea med lilla odinn. Och nu i somras var det tävling på avslutningen av ridlägret, stolt vann jag med poängen 6-6-6-6. Man blir så peppad av att tävla"
#4 Jo, jag har ju ridit där i flera år, köpt häst av dom och allt. Men att fråga något sånt vågar jag inte.. 
#5 - Haha, ja, det gäller ju att klara av att fråga så klart. :) Men de är ju så underbart trevliga båda två så det är inga problem! :) Det kan ju inte bli värre än ett nej! :)
Tyvärr har vi bara en ridbar häst, annars kunde du säkert ha fått hyra av oss. :)
#2 Min första tävling red jag på 2.98, haha! Hade korsgalopp på raksträckorna och pass i kurvorna när det skulle föreställa galopp x) Alla har vi varit nybörjare någon gång…
#6 Jag gick runt i tre månader och var nervös för att fråga om jag fick köpa odinn. Jag är väldigt blyg av mig. Tillslut skickade mamma ett mejl och efter tre dagar fick vi besked att vi skulle få köpa honom. Men som sagt, att våga fråga något är det jag är sämst på. 
Snällt av dig att ens tänka tanken. :) Det är väldigt många som hyr ut hästar på foder och sånt men jag har inte sett en ända islandshäst som man kan hyra. Alla är tillsalu, och det har vi inte råd med.
#8 - Hihi, ja, jo, jag vet hur det är. :) Men skicka ett mail till dem istället om du inte vågar fråga rakt ut. Så kan du och jag tävla mot varandra i höst. ;)
Njae, islandshästar på foder är inte allt för vanligt. Folk är rädda för att hästarna ska bli felridna kan jag tro. Annars får du lasta Odinn och komma och rida på tur med mig någon dag! :)
#9 haha ja. Det känns ändå lite konstigt, liksom hur ska man fråga? "Hej jag vill tävla men har ingen att tävla med, kan jag låna en av eran?" nej det låter fel.. Jag är inte alls bra på sånt här.. :)
Jo det är sant. Det vore kul! Om jag får in Odinn i transporten då.. ;) Vart i örebro har du hästarna?
#10 - "Hej, som ni vet så kan jag inte tävla Odinn på grund av hans spatt men på ridlägret hos er så fick jag verkligen upp ögonen för tävlingar men kan som sagt inte tävla min egen. Ni har ju så många fina hästar så ni kanske har någon att hyra ut till mig?" ;) Haha, låter ju jättebra! Har du tur kanske de lånar ut Ofsi. ;) Vi håller till i Vintrosa/Latorp, drygt 20 min väster om Örebro. :)
#11 Jo så kanske man kan fråga. :)
Ja Ofsi får jag nog låna! Eller om jag har riktigt tur Godi, min favorit. ;) Verksamhetshästarna kanske jag kan få låna en, om jag har tur. Har ju ridit allihopa ett antal gånger så jag vet ju hur dom är. :)
Okej, på andra sidan alltså. :)
Haha, ja, ta du verksamhetshästarna så kan jag ta Godi. ;)
Jag red Erró där en gång, men han är ju såld nu. Han var supersöt ju! :)
#13 Haha ja det tror jag säkert. ;)
Ja han är en jättefin häst! Tror att det var en ridskole elev som köpte honom också. Hon kom och tog en privatlektion med honom i somras när jag var där. Det var kul att se honom igen. :)
Haha, jag satt och hejade som tusan på Martin och Godi på SM. Tror han blev lite glad för han stannade framför mig och log. ;)
Jaa, han var ju toppenmysig. När jag hoppade av honom så fick jag ju veta att han var till salu… Haha, elakt gjort tyckte jag! ;)
Haha ja det blev han säkert. :)
Typiskt dom. Var där på en kurs med endast vuxna förra året och då hade dom en clinic med tillsaluhästarna. Ganska smart ändå :)
Hihi, ja, jag är lite sugen på att åka på kurs där någon gång… :) Får se om jag hittar någon som passar när jag är ledig!
Men först ska du hitta en tävlingshäst! ;)
Ja, jag hade tänkt att åka dit på en dagskurs i september.
Haha ja, hur nu det ska gå ;) Får prata lite med mamma och se om hon kanske skulle kunna maila till dom. Hon kanske inte heller vågar. ;)
Annars gör jag det ;)
Haha undrar hur deras reaktion skulle bli då. ;)
Haha, det är bara att säga till om du vill veta! 
#21 Haha ;) Men ska prata med mamma imorgon.
En fråga till angående klädsel. Kan man rida med ett par jodhpurridbyxor och en T-shirt eller ska man ha någo speciellt? Egen nummerlapp vet jag, och spöt får max vara 120 cm långt?
Mycket att hålla koll på, var ett tag sen jag läste alla regler sist. :)
Jadå, du får tävla i sådana byxor. Det är inget krav på vita ridbyxor alls, men majoriteten av de startande brukar ändå ha det. T-shirt tror jag att man får tävla i (orkar inte läsa FIPO just nu, men tanken är att jag ska skriva en artikel om tillåten och icke tillåten utrustning snart :)). De flesta har ändå vita ridbyxor och kavaj dock. Spöt får vara 120 cm (och då räknar man hela spöt, även snärten).
Det är mycket att hålla reda på. :)
Okej, men om jag rider i tex vita ridbyxor, ridstrumpor (då jag ej har stövlar) och ridskor med en blus till tex? Blir det bra? :)
Okej vad bra, då ska jag läsa den. ;)
Det låter bra! Jag äger inte heller ett par stövlar (känner mig helt låst i sådana) så jag köpte mig ett par chaps och red i mina vanliga skor, vita ridbyxor och sedan fick jag låna en kavaj av en vän. :)
#25 Att låna av en vän, varför tänkte jag inte på det? :)
Har du en bild på när du tävlar som du skulle kunna visa? :)
Tack! :) Inte min dock, bara medryttarhäst. :)
Aktionen ska man inte stirra sig blind på. Långt ifrån alla hästar har sådana lyft som man ser på en del bilder. Takt och tempo är prio ett, sedan kommer form och aktion efter det. :) Visst kan man även träna fram lite mer lyft genom cavaletti, traska omkring i skogen över stock och sten och så vidare, men lägg inte för stor tyngd vid det som sagt. :)
Han har jättebra tempo i istort sett alla gångarter, takt är jag inte så bra på, även om alla försöker lära mig så glömmer jag det efter några minuter :) Vet dock att min kan bli lite passtaktig i tölten.
Då är det ju toppen att komma ut på tävling och få höra av dem som kan allt det här med bedömning vad de säger. :)
Jag visste att jag hade problem med travtaktig tölt innan tävlingen och det påpekade de i kommentarerna, men sedan fick jag även kommentarer om att jag hade henne fin i trav och galopp, lite för kort i skritten och så vidare. Toppenbra att få veta det så man tänker på det i framtiden! =)
Ja precis. Det är det jag gillar med tävlingar, även om jag itne tävlat på riktigt, det var som en tävling. ;)
Om dom säger att hästen tex har för hög form i galoppen (som min har) så tränar man på det. Nu går han i jättefin form i galoppen. Skulle inte ens tänkt på det om jag inte hade fått den bedömningen. :)
Precis! Nu har jag jobbat massa med tölten och den har helt klart blivit bättre, samma sak gällande de andra gångarterna också. :)
Så länge du inte vinner över mig på tävlingarna så lovar jag att heja på dig… 
Haha det tror jag nog inte, men man vet aldrig. ;)
Vet ju inte ens om jag hittar en häst o tävla .
Jag håller tummarna för att det löser sig! =)

Haha! Min första tävling med Lúkas blev jag diskad, 2 gånger i samma gren. Vi fick totalt 1.6 (i fyrgång ;P 2.1 i tölten), vi var inne och sprang på gräset vid domaren… Han var skitnervös. Stackars!
# 28
Tänk inte bara på aktionen, precis som Juve sa så bedöms det efter
Takt
Tempo
Aktion
Form
Sits och inverkan
Man kan få upp till 7.5 med en bra takt, bra tempo, ok aktion, bra form och fin ridning. :) Så "lyften" spelar inte större roll.
Skuggi har gått T8 på 2.1 tror jag och då gick han med fina frambensrörelser. :)
På tävling gäller det att ha ridanpassad klädsel (alltså ingen bra idé att komma med klänning ;)) och godkänd hjälm (med andra ord, inget hemmasnickeri). Det är även förbjudet att rida med bara axlar, om man inte av någon anledning fått OK från huvuddomaren. Är man osäker på någon utrustning är det bara att gå fram till domarna och fråga, det har jag själv gjort och det räddade mig från diskning :)
Som Juve sa är det inte krav på vita ridbyxor - förrens på nationell nivå, om jag inte missminner mig. Nummerlapp, såvida det inte står i ryttarbrevet, är inte heller obligatoriskt då man får band på armar/hjälm.
Varför texten är kursiv har jag ingen aning om, det går inte att få bort.
Frida
#36 - Attans, ingen klänning alltså? 
Jag hade dock en kompis som tävlade i BH, nätstrumpbyxor och klackskor. ;) Haha, kan tilläggas att det var en "skoj-maskeradtävling". ;)
Jag har inte mailat än. Men jag skrev till henne på facebook och visade en bild på oss (bifogar den)
Hej, måste bara berätta att jag och Odinn har utvecklats jättemycket sen ridlägret. Verkligen synd att jag inte kan tävla med honom :( Enligt mig går han som en gud :)
Jag och odinn har haft väldigt mycket problem med formen. Men nu går det jättebra så jag bifogade en bild på det :)

#38 Så fint han går, ni passar bra tillsammans.
kissmekate.blogg.se
#39 Tack så mycket!
#38 - Fina, fina Odinn. :) Jag håller tummarna för dig!
#41 Tack! Anna svarade, hon skrev: Du är så duktig! Fina Odinn, är så glad att han kom till dig.
Åh, vågar fortfarande inte fråga
Får nog vänta ett tag med det.
#42 - Hihi, Anna har rätt - du är duktig! :) Jag hoppas att du vågar fråga snart! :)
Tack! :)
Vi får se vad som händer :)
den 26 september har Frötuna en träningstävling som jag ska anmäla mig till. :)
Det är även på min och odinns 1årsdag, vilken tajming.
Tänkte ta V5 och T8. :)
#47 Grattis! :D
Grattis! =)
Tack! :)
Anna sa även att; nästa år börjar vi med riktiga tävlingar här, då får du komma och tävla!
Då måste hon ju mena att jag får låna en häst av henne? Jag kan ju inte tävla med odinn så :)
#51 - Du får fråga! =) Skulle ju vara kul att ha Odinn för din del, men även för deras så de ser hur fin han är! :)
Joo, det är ju klart. Men det beror ju på vad de menar med "riktiga tävlingar". Du får helt enkelt fråga henne igen! =)
Japp :)
Dumt att de börjar med sådant nu när jag flyttar ifrån stan… ;) Har jag tur kanske de hinner ha något i vår så jag kan komma! :)
Jaså, vart ska du flytta? :o
Ja vi får hoppas på det :)
Jag är klar med min utbildning i juni år 2011. Då ska jag packa väskan och åka till Island ett tag! :)
Skulle ju vara kul att komma och pussa lite på Odinn först! ;) Det får vi göra någon gång!
#58 Vad roligt! :)
Ja det får du göra! :)