Islandshäst biten av hund
Usch, sådant här är obehagligt…
http://na.se/nyheter/2.2503/1.955834--jag-sparkade-hunden-for-att-fa-den-att-slappa-
Har ni varit med om något liknande?
Usch vad hemskt!
I vintras när vi red i skogen mötte vi oftast en kvinna med sin hund som sprang lös och hon hade noll koll på den. Hunden var en lite bjäbbig sak som sprang fram till hästarna och skällde på dom och hoppade runt. Jag blev så irriterad på dom! Hon stod mest och småskrattade åt hunden när den inte lyssnade på henne. En gång blev jag så förbannad. Hunden var väldigt nära Guffi, och han är ju inte den stabilaste och lugnaste hästen, så jag tog i och skällde ut tanten och då svarade hon "ojdå, blev din häst rädd." Då blev jag ännu mer arg, det syns väl även för en människa som är ovan vid hästar?
#1 - Usch, ja, har man hundar ute i skogen löst så måste man ha koll på dem och framförallt kunna förstå att hästar också är djur och kan bli rädda. Även den mest stabila hästen kan ju bli rädd om det kommer en skällande "varg" mot dem.
#2 Precis! Våra hästar är ändå vana vid hundar eftersom det finns några på gården som springer lösa, och skäller ibland. Men dom kan fortfarande bli rädda för andra hundar som de inte känner.
Herregud, Vad är det med hundfolk egentligen, Läser ju om något varje dag. Man blir ju mörkrädd. Har själv hund en staffemix. Supersnäll men osäker på andra hundar. Inte släpper jag henne lös. Knappt jag har henne lös i trädgården som har rejält staket. Vi har gått valpkurs och ska börja med lydnaden nu. Vissa personer ska inte ha hund. Tycker sara gjorde helt rätt.
Jag har inget emot hundar alls, men om jag hade en själv, skulle jag inte släppa den lös om jag inte hade stenkoll på den. Den kan ju jaga annat än hästar, och en del människor är ju rädd för hundar även om det är snälla hundar.
Hm, inte kul när sådant händer.. "/