Islandshäst iFokus

Islandshäst

Etikettallmänt
Läst 4445 ggr
powderpuff
0

Min unghäst.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick ett föl 2008 och jag är fortfarande osäker på vad henne färg är. Vad tror ni? Hennes mamma är gulbrun, hennes pappa (Askur Frá Hofstadaseli) är silversvart och hennes morfar (Mökkur Frá Varmaleake) är ju svart.

Antingen är hon silversvart eller silvergulsvart

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Maja
0

Jag tror att gulgenen finns i henne, men vågar inte lova något. Det finns de här inne som är bättre på färger så de får säga vad de tror.

Men hon är riktigt, riktigt fin! Glad

powderpuff
0

Hon hade en "mysko" färg när hon var 1 år så det ska bli spännade att se nu när hon fällt av lite mer vad det blir då. På halsen än så länge är hon rätt så grå-aktig i färgen.

Tack så mycket, hon är rätt så välväxt. Hon är ca 135 i manken så det ska bli spännande att se hur stor hon blir.

Alex
0

Ja jag har väl sagt förut att jag tror på silvergulsvart. Hon har de typiska dragen för detta, dvs den lite extra blekta färgen på kroppen och lite mörkare, gulaktig man och svans, än vad en silversvart brukar ha.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

powderpuff
0

#3 Manen har börjat ändra sig och det har börjat komma en massa vita hårstrå nu i den. Ska se om jag kan ta ett kort på den imorgon.

Hörde av en att silversvartaföl är gråare i färgen medan silvergulsvarta var mer beiga i färgen som föl.

Om jag förstått det rätt så tar det många år innan silverfärgade hästarna är "färdigfärgade".

Perly
0

Skulle nog också tro på silvergulsvart^^

#4 Tror det tar ett par år, lägger in en bild på våran silverfärgade när han fällde "första fölpälsen", nu är han mycket mer silvergrå än vad han var då^^

Alltid Oavsett

Alex
0

Svadilfari från Knutshyttan är ju antagligen silvergulsvart, där har du nåt att jämföra med.

Fölbild

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#5  Här är en bild på min när hon var ca 2,5 månad och fällde sin fölpäls. Hon blev rätt mörk nougatbrun då.

#6 Svaldifari är snygg =P  Den fölingen blev den silvergulsvart? Tycker den ser gråare ut på bilden än vad min gjorde när hon var 2,5 månad.

I alla fall så i hennes pass så står det att hon är silversvart om hon nu skulle eller är silvergulsvart så de inte tar henne för en fux (Förvånad) så om hon skulle få föl någon gång så hon inte betäcks med en silverhingst.

Perly
0

Tilläg till #5, så här såg han ut förra sommaren, lite mer grått i år, ska se om jag kan få någon bild om vädret vill samarbeta :)

Alltid Oavsett

powderpuff
0

#8 Häftig stajl han har Skrattande Det är så himla svårt att få till rätt färg på hästarna på kort.

Ska ta med min systemkamera imorgon när jag ska dit och se om det blir bättre bilder på fröken då.

Perly
0

#9 Jo, den är ju rätt charmig :P Ja, färg är nog inte det lättaste att fånga på kort, brukar ibland redigera färgerna i Ph för att dem ska bli "rätt", fast systemkameror brukar ju ta lite bättre färger än vad "vanliga" gör :)

Får hoppas att du får en lyckad "fotodag" ;)

Alltid Oavsett

Perly
0

Hittade en bild från när han kom till oss också, sådan skillnad :O

Alltid Oavsett

Alex
0

#7 Fölet på bilden är Svadilfari, 10 veckor gammal. Flört

Ang. att ta henne för fux och betäcka med silverhingst är något folk med koll inte bör göra ändå, med tanke på att en fux kan bära silveranlaget dolt. Så på en fux bör man alltid göra tester innan man betäcker med silver, om det finns möjlighet att stoet bär på silver.

Det är ju något du kan göra om du är beredd att lägga lite pengar på informationen, att testa henne för silver- och gulgen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

Många tror jag tar Svaldifari för fux om de inte vet annat.

Nu har jag tagit kort på manen på min gangster och så här vit/grå är den under.

xcess
0

Det ser precis ut som en silvergulsvart, har tidigare tagit hand om en unghäst med just den färgen, följde honom från han var liten och han har ganska exakt samma färg. Fin

powderpuff
0

#14 Du har inga bilder på den? Skulle vara kul att se fler silvergulsvarta i olika åldrar Glad

xcess
0

ååh jag har inga bilder på denna dator,

han är tillsalu just nu och ligger på den här hemsidan under salu hästar rätt långt ner

http://hem.passagen.se/kolis/

xcess
0

Läste nogrannare nu, de är faktisk halvsyskon!

powderpuff
0

#16 Han ser fin ut Ess. Han är himla lik sin pappa Askur. Det står att han är silversvart på deras hemsida Skrattande

Alex
0

#18 Tror att det är Draumur xcess syftar på, finns längre ner på sidan och ser ut att vara silvergulsvart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#19 Aha, så långt ner kollade jag inte. Såg bara att Ess var e: Askur och tog förgivet det var han i och med de skulle vara halvsyskon Flört.

Så mörk som Draumur har min aldrig varit. Vet inte heller om den också är e:Askur, tyckte det stod inte där. Manen på min är inte heller så mörk som på Draumur. Men snygg är han Skrattande

Alex
0

#20 Har kollat WF och ja, han är efter Askur, undan ett isabellfärgat sto och reggad som silvergulsvart. Ess är enbart silversvart.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

powderpuff
0

#21 Ok, har inte WF så sådant kan jag inte kolla.

Någon som vet fler silvergulsvarta isisar så lägg gärna in bilder. Kan ju vara kul att se färgvariationerna på de  Skrattande

Maja
0

Här har du en silvergulsvart. :)

powderpuff
0

#23 Den har jag sett på annons för ett tag sedan.  Vet inte om det var på Hästnet eller Bukefalos.

powderpuff
0

Min buse är med på bild i senaste ridsport. De ska visst ha ett reportage om ovanliga föl-färger Skrattande

Maja
0

#25 - Åh, vad kul! :D Hur kommer det sig att du hamnade där? :)

powderpuff
0

#26 Fick ett nyhetsmejl från Ridsport att de sökte föl med ovanliga färger så då passade jag på att skicka in en bild på henne och då kom hon med. Måste köpa tidningen denna gången, den kom ut igår Skrattande

Tror det är denna bild som jag skickade in..

Maja
0

#27 - Du får säga till när det numret ska komma ut så ska jag se till att köpa det! :) Intressant sådant där! :)

powderpuff
0

#28 Det är nummer 11 och det kom ut i butik måndags (14/6)

Maja
0

#29 - Åh, på så sätt! Då får jag ta mig till en affär snart då. :)

powderpuff
0

Lite nya bilder på min "lilla" goding. Hon är 2 år och 3 månader och är ca 137 cm i manken.

powderpuff
0

En till…

powderpuff
0

En till..

FeliciaS
0

Åh så fin hon är, älskar både färgen och hennes utseende i övrigt :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

powderpuff
0

Tack, hon är helt underbar Glad

Odinn
0

Så himla fin. Glad

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Dragonrebell
0

Jättefin hästGlad.

#12 Jag är totalt oinvigd när det gäller färger o dyl. Men varför bör du inte betäcka en häst med Silvergen med en annan häst med Silvergen? Eller missförstod jag det du skrev? Har som sagt inte ingen koll. Blev bara lite nyfikenSkrattande.

powderpuff
0

#36 och #37 Tack.

#37 Lite snabbt förklarat om varför man inte ska betäcka silver med silver är att de får en ögonsjukdom som kan göra de blinda.

Dragonrebell
0

#38 Okej. Tack för förklaringen. GladKenpigt att det blir så.

Dragonrebell
0

#38 En följdfråga. Hur fungerar det i det vilda då? Där kan ingen människa kontrollera att en hingst med silvergen i sig inte betäcker ett sto med silvergen? Hur fungerar det?

powderpuff
0

#40 Jag vet inte vilka andra raser silverfärgerna finns hos eller om det finns några vilda raser med silverfärgen. Men OM det skulle finnas så måste det ju resultera i att avkomman kommer att bli blind.

Alex
0

#40 Naturlig instinkt. Vet hingsthållare med silverhingstar som upplevt att hingstarna var mer ovilliga att betäcka silverston, men inte reflekterat över varför förrän denna forskning kom fram…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

740tjejen
0

Vad snygg hon är.

powderpuff
0

TackGlad Idag hade hon varit billig…. Hon var en mardröm när hon skulle verkas. Jisses vad hon kivade med hovis Skrikandes