Öka tempot i tölten
Ska tävla med Odinn om några veckor. Ingen riktig tävling, men ändå. :)
Ska ta en V5 och funderar på att prova en töltgren också, men vi kan inte öka tempot i tölten. Om jag försöker så blir den bara någon blandning av tölt och pass.
Har ni några tips på hur jag kan träna in att öka tempot?
Samt hur ökat ska det vara när man tävlar? Måste det gå jättefort?
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Nu är jag inte helt säker, men jag tror att man ska se skillnaden på tempot. Det behöver alltså inte gå jättefort, om din "vanliga" tempo är väldigt kort. Så du rider i ditt vanliga tempo först, och sen när du ökar så ökar du bara så mycket att det är skillnad. Hoppas du blev klokare på det här :p
Ökat tempo ska gå riktigt fort om man vill ha högre poäng än 5, det är det jag har hört när jag har suttit domarsekreterare… Men vill du vara helt säker så tycker jag att du ska kolla i FIPO vad som krävs för de olika poängen :)
Okej, men kan jag tävla även om jag inte kan öka tölten så jättemycket? :)
Det blir ju skillnad mot våran vanliga tölt, eftersom den är väldigt långsam. Men den är inte direkt snabb om man säger så.
Du behöver ingen ökad tölt i T8 och V5, utan den kommer först i svårare klasser. Huvudsaken är att du ökar tempot, sedan är det ju som Toltaren säger. Vill du ha högre poäng än 5.0 så ska tempot dras upp rätt så rejält, då räcker inte "lite fortare än normalt". :)
Jag tävlade ökad T3 för ett par veckor sedan (där ökad tölt är en del i grenen) och fick 4.5 för min ökade tölt som kanske gick dubbelt så snabbt som den vanliga (som var rätt så lugnt). Så där ökade jag inte så där överdrivet mycket, men fick helt okej poäng ändå! :)
Lycka till!
T8 är det väll inget krav på att tölten ska vara ökad? utan bara att det ska vara en tydlig skillnad på steglängden på kort och långsidorna ? eller är ju ute och cyklar nu? :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Okej. :)
Ja, jag såg nu att man inte behövde öka i T8 så det blir något för oss!
#5 - T8 är valfritt tempo hela tiden.
**T2
**1. Valfritt tempo tölt
2. Långsam tölt
3. Tag ner hästen till skritt och byt varv
4. Arbets- till mellantempo tölt med en enhandsfattning med lösa tyglar (utan tygelkontakt med hästens mun)
**T3
**1. Arbetstempo tölt
2. Tag ned hästen till skritt och byt varv
3. Arbetstempo tölt på kortsidorna med en tydlig steglängdsökning på långsidorna
4. Ökad tölt
**T5
**1. Arbetstempo tölt
3. Arbetstempo tölt på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna
**T6
**1. Arbets- till mellantempo tölt
2. Arbets- till mellantempo tempo tölt med en enhandsfattning med lösa tyglar (utan tygelkontakt med hästens mun) på långsidorna
**T7
**1. Arbetstempo tölt
3. Valfritt tempo tölt
**T8
**1. Valfritt tempo tölt
3. Valfritt tempo tölt
Tack så mycket!
Blir nog T8 och V5 då. :)